Jeg har en gl. iMac som min mand bruger og den har ellers fungeret fint, men nu er den pludselig blevet meget sløv. Den åbner alle programmer meget langsom - det tager flere minutter .
I det omfang jeg har kunnet, har jeg kørt Clean my mac. Jeg kan ikke købe en fuld licens, men jeg kan scanne. Beskeden er at der er rigelig plads og hukommelse. Jeg har smidt alle gamle programmer ud og ryddet op. Den er lidt bedre, men nu kommer det mærkeligste. Hvis jeg logger ind på mit gamle skrivebord virker de forskellige programmer fint!
Vi nærmer os skilmissergrund, så er der en klog person der kan give et par gode råd.
Mange tak
Hvis den iMac er så gammel, at den har en harddisk i stedet for en SSD, kan det være tegn på, at disken er ved at dø.
Derfor vil jeg anbefale, at I kører en test på disken i Diskværktøj og især holder øje med meldingen på S.M.A.R.T. Status.
Hvis der meldes om fejl, skal I lave en backup hurtigst muligt, også inden I eventuelt prøver at lade Diskværktøj reparere disken.
Held og lykke og feedback.
Hvis du siger en anden bruger fungerer som den skal, så ville jeg kigge på Aktivitetsovervågning, ved den bruger som ikke virker.
Sorter både efter CPU forbrug, disk forbrug, og hukommelsesbrug, og se om der er noget der springer i øjnene.
Jeg har tjekket med Diskværktøjet alt ser fint ud.
Jeg bruger timemachine så jeg har sikkerhed
Det vil jeg prøve. Jeg har en fornemmelse af at Mail laver koks, men jeg har fjernet gamle konti og al min mands gemte mail ligger på macén og ikke i programmet
Jeg fortsætter
Jeg har haft aktivitesovervågning kørende og jeg kan ikke se noget unormalt!
men der er fejl på mailkonti.
så et lille spørgsmål : hvis man sletter en mailkonti har det så indflydelse på de mails der er gemt i undermapper i programmet når de er gemt på ned på selve mac’en ?
og hvor finder jeg dem så jeg kan lave en sikkerhedskopi ,hvis jeg gerne vil geninstallere Mail fra ny
ta k for hjælpen
Har I prøvet genstart?
Jeg har haft aktivitesovervågning kørende og jeg kan ikke se noget unormalt!
men der er fejl på mailkonti.
så et lille spørgsmål : hvis man sletter en mailkonti har det så indflydelse på de mails der er gemt i undermapper i programmet når de er gemt på ned på selve mac’en ?
og hvor finder jeg dem så jeg kan lave en sikkerhedskopi ,hvis jeg gerne vil geninstallere Mail fra ny
ta k for hjælpen
Mange gange. Det hjælper kun at jeg kommer ud af de vinduer der er åbne
Tror det nemmeste er at lave backup af alle din mands data, slette hans bruger i macOS, og så oprette en ny, hvor du kan geninstallere alle hans apps og importere hans backups igen.
Der er helt sikkert et usynligt program der ligger og rumler i baggrunden på hans brugerkonto. Sansynligvis en eller flere usynlige krypto-mining apps som er blevet mere og mere almindeligt på Macs nu om dage. Og den ryger så ud af vinduet, når du sletter hans brugerkontor (slet alla data - ikke noget med at den skal gemme noget i nogle mapper under sletningen).
Jeg er nok også kommet til det resultat at jeg må starter forfra. Jeg har backup af hans brugerkonto på min TC. så hvis jeg forstår det rigtigt skal jeg ikke begynde med at lægge nyt system ind osv - kun gå ind og slette Hans brugerkonto?
Ja, slet hans gamle konto og opret en ny til ham.
Men det kan være at fejlen på hans konto er kommet med over på den backup på jeres TC, og rykker med tilbage igen når i laver en ny gendannelse af hans apps på hans nye brugerkonto.
Så prøv også samtidig at lav en manuel backup af alle hans foldere med hans arbejde i over på en USB pind, eller ekstern harddisk, eller en folder i iCloud, eller en anden cloud tjeneste. I kunne også bare eksportere det over på et USB drev. Fordi så hvis jeres TC finte ikke hjælper, kan i prøve igen forfra med ny brugerkonto og med jeres manuelle backup i stedet for. <--- Denne her model har reddet mig et par gange.