xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
456
196
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
macnyt  /  forum  /  emne
Meget sløv mac
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)

173

0
01. august 2023 @ 11:03
Novice

Jeg har en gl. iMac som min mand bruger og den har ellers fungeret fint, men nu er den pludselig blevet meget sløv. Den åbner alle programmer meget langsom - det tager flere minutter . 

I det omfang jeg har kunnet, har jeg kørt Clean my mac. Jeg kan ikke købe en fuld licens, men jeg kan scanne. Beskeden er at der er rigelig plads og hukommelse. Jeg har smidt alle gamle programmer ud og ryddet op. Den er lidt bedre, men nu kommer det mærkeligste. Hvis jeg logger ind på mit gamle skrivebord virker de forskellige programmer fint!

Vi nærmer os skilmissergrund, så er der en klog person der kan give et par gode råd. 

Mange tak

gl.macbruger
  11
0
  699

4989

484
01. august 2023 @ 11:21
FPU

Hvis den iMac er så gammel, at den har en harddisk i stedet for en SSD, kan det være tegn på, at disken er ved at dø.

Derfor vil jeg anbefale, at I kører en test på disken i Diskværktøj og især holder øje med meldingen på S.M.A.R.T. Status.

Hvis der meldes om fejl, skal I lave en backup hurtigst muligt, også inden I eventuelt prøver at lade Diskværktøj reparere disken.

Held og lykke og feedback.

Spirituel Maskine

8752

232
01. august 2023 @ 12:18
Poseidon

Hvis du siger en anden bruger fungerer som den skal, så ville jeg kigge på Aktivitetsovervågning, ved den bruger som ikke virker.

Sorter både efter CPU forbrug, disk forbrug, og hukommelsesbrug, og se om der er noget der springer i øjnene.

Der var engang en Mac...

173

0
01. august 2023 @ 12:22
Novice

Jeg har tjekket med Diskværktøjet  alt ser fint ud. 

Jeg bruger timemachine så jeg har sikkerhed

gl.macbruger

173

0
01. august 2023 @ 12:25
Novice

Det vil jeg prøve.  Jeg har en fornemmelse af at Mail laver koks, men jeg har fjernet gamle konti  og al min mands gemte mail ligger på macén og ikke i programmet

Jeg fortsætter 

gl.macbruger

173

0
04. august 2023 @ 10:29
Novice

Jeg har haft aktivitesovervågning kørende og jeg kan ikke se noget unormalt!

men der er fejl på mailkonti.

så et lille spørgsmål : hvis man sletter en mailkonti har det så indflydelse på de mails der er gemt i undermapper i programmet når de er gemt på ned på selve mac’en ?
og hvor finder jeg dem  så jeg kan lave en sikkerhedskopi ,hvis jeg gerne vil geninstallere Mail fra ny

ta k for hjælpen

gl.macbruger

3229

456
PallMei (Skribent)
04. august 2023 @ 11:05
Virtual Machine

Har I prøvet genstart?

173

0
04. august 2023 @ 11:08
Novice

Jeg har haft aktivitesovervågning kørende og jeg kan ikke se noget unormalt!

men der er fejl på mailkonti.

så et lille spørgsmål : hvis man sletter en mailkonti har det så indflydelse på de mails der er gemt i undermapper i programmet når de er gemt på ned på selve mac’en ?
og hvor finder jeg dem  så jeg kan lave en sikkerhedskopi ,hvis jeg gerne vil geninstallere Mail fra ny

ta k for hjælpen

gl.macbruger

173

0
04. august 2023 @ 11:11
Novice

Mange gange. Det hjælper kun at jeg kommer ud af de vinduer der er åbne

gl.macbruger

234

13
04. august 2023 @ 11:58
Juniormedlem

Tror det nemmeste er at lave backup af alle din mands data, slette hans bruger i macOS, og så oprette en ny, hvor du kan geninstallere alle hans apps og importere hans backups igen. 

Der er helt sikkert et usynligt program der ligger og rumler i baggrunden på hans brugerkonto. Sansynligvis en eller flere usynlige krypto-mining apps som er blevet mere og mere almindeligt på Macs nu om dage. Og den ryger så ud af vinduet, når du sletter hans brugerkontor (slet alla data - ikke noget med at den skal gemme noget i nogle mapper under sletningen).

173

0
04. august 2023 @ 12:14
Novice

Jeg er nok også kommet til det resultat at jeg må starter forfra. Jeg har backup  af hans brugerkonto på min TC. så hvis jeg forstår det rigtigt skal jeg ikke begynde med at lægge nyt system ind osv - kun gå ind og slette Hans brugerkonto?

gl.macbruger

234

13
04. august 2023 @ 14:37
Juniormedlem

Ja, slet hans gamle konto og opret en ny til ham. 

Men det kan være at fejlen på hans konto er kommet med over på den backup på jeres TC, og rykker med tilbage igen når i laver en ny gendannelse af hans apps på hans nye brugerkonto. 

Så prøv også samtidig at lav en manuel backup af alle hans foldere med hans arbejde i over på en USB pind, eller ekstern harddisk, eller en folder i iCloud, eller en anden cloud tjeneste. I kunne også bare eksportere det over på et USB drev. Fordi så hvis jeres TC finte ikke hjælper, kan i prøve igen forfra med ny brugerkonto og med jeres manuelle backup i stedet for. <--- Denne her model har reddet mig et par gange.