Hej forum
Købte en Mac Mini M1 sidste år med 256GB HDD, og nu er pladsen ved at være et problem. Har en 2TB extern HDD (NTFS) liggende med lidt Windows backup på. Denne vil jeg gerne dele op i 2 partitioner, 1TB NTFS og 1TB APFS, altså bevare NTFS partitionen med data, men når jeg prøver i diskværktøj at dele harddisken, vil den umiddelbart lave 2 APFS partitioner af 1TB . Er det overhoved muligt, eller er det mig der er noob?
Mvh Michael
Jeg er ikke helt opdateret på, hvilke formater Diskførstehjælp kan lave, men NTFS er vist ikke en af dem.
Du burde kunne komme rundt om det ved at partitionere din disk i 2 x NTFS på en PC og så omformatere den ene partition til ExFAT, hvorefter du omformaterer den partition til APFS på din Mac.
HVIS det ikke kan lade sig gøre at omformatere to partitions til hver deres format, kommer du nok til at skulle bruge to forskellige diske.
For en god ordens skyld vil jeg lige nævne, at alle dine Windows-data sandsynligvis ryger sig en tur, når du går i gang med at omformatere.
Jeg vil også lige nævne, at det næppe er besværet værd at rode med de forskellige formater, da en 2TB Toshiba Canvio USB3 disk i øjeblikke koster 529,- Kr. i Bilka. 4 TB koster 949,- Kr.
Edit: Og velkommen til på Macnyt. Bare spørg løs; det er bl.a. derfor, vi hænger ud herinde.
Held og lykke og feedback.
Tryk cmd+2 for at se alt i indhold oversigten, så du er sikker på at du arbejder på drevet og ikke inde i en APFS beholder diskværktøj vil nemmelig helst lave flere APFS enheder i en beholder, for de kan deles om den ledige plads. Men du vil have rigtige partitioner.
PallMei skrev:Tryk cmd+2 for at se alt i indhold oversigten, så du er sikker på at du arbejder på drevet og ikke inde i en APFS beholder diskværktøj vil nemmelig helst lave flere APFS enheder i en beholder, for de kan deles om den ledige plads. Men du vil have rigtige partitioner.
PalMei to the rescue, igen-igen. :o)
DP
Tonny Freimanis skrev:DP
Njae tror nu nok du ret mht til at NTFS partitioner skal laves på Windows.
Men Apple vil gerne skjule forskellen på rigtige partitioner og APFS enheder i en beholder partition
PallMei skrev:Tonny Freimanis skrev:DP
Njae tror nu nok du ret mht til at NTFS partitioner skal laves på Windows.
Men Apple vil gerne skjule forskellen på rigtige partitioner og APFS enheder i en beholder partition
Jeg har ikke selv prøvet at dimse med APFS, så selvom jeg har en flygtig anelse om, hvad det dér med en beholder går ud på, er jeg så godt som blank på området.
Ja valgte at sætte den til en anden computer, dog linux, men det lykkedes uden data tab :-)