Hej
Jeg har ladet mig fortælle, at når man smider et program i Papirkurven i macOS og tømmer den, så er programmet stadig ikke helt slettet totalt fra disken, selvom Apple skriver, at det er den måde hvorpå man fjerner software totalt.
Men derimod skal man hentet et lille stykke software der hedder AppCleaner og trække selve programmet ind i det program (eller fremsøge det via søgefunktionen i programmet) og herefter slette det det program man ønsker at slette. Her finder AppCleaner også en masse filer i nogle forskellige mapper osv.
Er det en OK måde at gøre det på, eller kan det skade noget?
Tak!
Du kan sagtens bruge AppCleaner. Du kan også prøve kræfter med Ccleaner. Begge har gratis udgaver af app'en.
OK tak for svar. Jeg finder det dog underligt, at man skal bruge AppCleaner eller CCleaner for at fjerne et program totalt fra ens macOS når Apple blot skriver, at man skal trække programmet til Papirkurven og tømme denne. Det giver da ingen mening. Underligt.
Det der ligger tilbage er blot nogle .plist filer som ikke fylder noget særligt.
SE0Master skrev:OK tak for svar. Jeg finder det dog underligt, at man skal bruge AppCleaner eller CCleaner for at fjerne et program totalt fra ens macOS når Apple blot skriver, at man skal trække programmet til Papirkurven og tømme denne. Det giver da ingen mening. Underligt.
Jeg tror det er op til udviklerne om der skal fjernes andet end selv applikationen når den smides i papirkurv. Da der ikke er nogen mulighed for at spørge vælger de nok en konservativ tilgang og gemmer indstillinger og andet bruger data til du evt. skulle finde på at installere igen. Appcleaner tjekker om der findes nogle af disse indstillingsfiler/data og spørger om du vil slette dem. De fylder minimalt.
Garageband og Logic Pro X efterlader tons vis af samples og loops efter en sletning. Og jeg har også erfaret at næsten alt hvad Google har med at gøre, får lov at ligge på maskinen, selv om en af deres apps er trukket i papirkurven.
CleanMy Mac X indeholder en funktion til Uninstall af software på Macs, bruger den selv altid til dette, men har dog ikke selv checket, hvor grundigt det egentlig sker.
Imidlertid demonstreres dette i Youtube-videoen How to DELETE Apps From Your Mac with CleanMyMac X, hvor man kan se hvor omfattende Uninstall egentlig er i CleanMyMac X.....døm selv.
@PallMei det har du helt sikkert ret i det som du skriver her, og det er nok den eneste mulighed de har. Jeg har det bare sådan, at når jeg vælger at ville slette et program, så er det for at sige "farvel" og så har jeg ikke brug for, at den gemmer diverse filer med mine gamle settings. Hvis jeg skulle finde på, at installere programmet igen, så er det for at starte på en frisk, som første gang jeg installerede. Men så må man jo bruge AppCleaner m.m.
@LV426 det er præcis også derfor, at jeg bare har bestemt mig for, at alle programmer jeg vælger at slette, gerne skal slettes 100 % fra maskinen, så der ikke ligger noget tilbage og fylder.@Factory tak for deling - det vil jeg helt sikkert lige tjekke ud!
For at rense har jeg med jævne mellemrum formatteret maskinen og lagt alt ind igen. Det tager et par dage, men til gengæld er mac’en som ny.
alha grafisk skrev:For at rense har jeg med jævne mellemrum formatteret maskinen og lagt alt ind igen. Det tager et par dage, men til gengæld er mac’en som ny.
Samme her. Det bliver ens Mac mærkbart friskere af, specielt hvis der er gået et par år siden sidste omformatering. Bør synkroniseres med en kold grå vinterdag, varm kakao, prisbelønnet klassisk musik og ild i pejsen - for ja, det tager tid...
alha grafisk skrev:For at rense har jeg med jævne mellemrum formatteret maskinen og lagt alt ind igen. Det tager et par dage, men til gengæld er mac’en som ny.
Det var sådan noget jeg måtte gøre jævnligt med Windows og derefter opdateringer i en dagstid. men aldrig noget jeg har haft behov for på Mac.
Det samme her, har ikke omformateret en eneste gang siden jeg startede på mac i 2005. Hver gang jeg fik en ny iMac spolede jeg blot en backup fra den gamle over på den nye med apples eget migration tool.
Skal jeg slette et program bruger jeg AppZapper eller det medfølgende afinstallaitions program hvis det følger med.
Og alt kører perfekt her.