Hej igen :-)
Sorry, min nysgerrighed er vakt, så I kommer nok til at høre på en del spørgsmål.
I tidligere indlæg kunne jeg forstå at min HD i "27" iMac, er en "Fusion drev (SSD+HDD)" ser sådan ud:
Hvorfor er Fusion Drive helt fyldt og HD kun har brugt 204,94 GB?
Håber at det er muligt at forklare til en novice :-D
Det første billede viser hvordan den er partitioneret. Alt er afsat til Machintosh HD.
Det er den korte version, for APFS er meget mere kompliceret end det, da du kan oprette flere enheder i en beholder som deles om den ledige plads. Meget smart. Det har gjort Apple i stand til meget skarpt at opdele operativ system og bruger data. Men Finder og macOS skjuler denne opdeling så det ligner gamle dage for ikke at forvirre eksisterende apps og brugere.
Dengang SSD'er var svinedyre i forhold til deres størrelse, valgte Apple at lave Fusion Drive og instruere macOS i at installere programmerne på SSD'en og dokumenterne på HD'en. Filosofien bag er, at det er bedre, at programmerne (og selve macOS) åbner hurtigt fra SSD'en, fordi de alt andet lige er meget større end dokumenter.
Så du har bare ikke haft dokumenter nok til at fylde HD'en ud.
Men i vore dage, hvor en standard 2.5'' SATA SSD på 1 TB koster under 600,- Kr. inkl. porto, er der ikke længere nogen grund til at bruge Fusion Drive.
Eftersom du har valgt at beholde din iMac (og der er jeg enig med de andre Macnyt'eres anbefalinger), lyder det som en god idé at lade Martin rense iMac'en og skifte den lille SSD og den noget større HD ud med en stor nok SSD.
Edit: Og som PallMei siger.
Nøj hvor er I nogle guttermænd, tusind tak! :-D