Hej Macnyttere.
Jeg er virkelig i tvivl om hvad jeg skal gøre i denne situation.
Fortæller om mit dilemma (skal jeg beholde gammel,eller købe ny), samt stiller spørgsmål og håber at jeres feedback kan gøre mig lidt klogere.
Har en “27” iMac, late 2014.
16 GB 1600MHz DDR3 RAM,
1,12 TB Lagringsplads
Processor 3,5 GHz Quad-Core Intel Core i5
iMac kan kun fungere til og med Big Sur.
Mit forbrug: TV og nyheder på DR.DK, Netflix/HBO Avisnyheder, Google
iMac skal rengøres, og Martin fra MacMo har været en meget fin hjælp, og foreslår at skifte HD til SSD HD, der følger en rengøring med og kan dermed holdes på en acceptabel pris for mit vedkommende.
Jeg kan vælge at sælge den, men uden tastatur og mus, kan jeg “kun” få 1.376 kr. for den, jeg ved at brugt priser på elektronik rasler ned med årene, og det er fair nok.
Det er en gave som jeg holder meget af, ved at den kostede 22.000 i tidernes morgen, så jeg er mere til at holde fast i den til det sidste frem for at købe ny. En af Apples smukkeste modeller.
Alternativt :
Køb en ny (2021) iMac “24.
Med min backup af “bruger” og programmer, skal jeg op i 512 GB til 16.000 kr.
jeg ved godt at der er nye processor og en masse andet godt, men da jeg faktisk for det meste “bare” bruger Safari, fotos, spotify, og iTunes , begynder jeg at tvivle på om det er pengene værd contra at servicere iMac “27” tommer :-/
I gamle dage var det årets højdepunkter når der kom nye styresystemer, men nu er min interesse gået i anden retning, så Big Sur er fint til mig og mit behov.
Min “27” har dobbelt op af RAM og lagerplads af den nye til 16 kilo, godtnok “gamle komponenter”, men skal lige spørge jer om nogle ting :
Hvor længe kan jeg cirka forvente sikkerhedsopdateringer til Big Sur?
Er der andet jeg skal tænke over i forældelsesprocessen, f.eks hj.sider som ikke laver SW til Big Sur mere?
Er der et cirka tidsinterval m.h.t. lancering af nye iMac modeller?
Jeg håber at jeg har forklaret mit dilemma ordentligt, hvad der er vigtigt er hvor lang tid jeg kan forvente at SW i iMac kan holde endnu, så snakker jeg med Martin om HW.
Som altid spændt på hvad I skriver.
Mvh. Lone
Behold den.. En super fin maskine du har og kan formentligt håndtere alt det du kaster efter den.
Har fortsat min 27' fra 2010 og med masser af ram + SSD er der ikke meget brok fra den. Om OS er nyeste eller ej kan der være mange holdninger til. Og har du mod på det, kan man jo altid prøve at opgradere til seneste OS via OpenCore Legacy Patcher.
/Thomas
I skal naturligvis ikke hænges op for hvad I skriver og evt. anbefaler ...vil bare være glad for at høre hvad I umiddelbart har af kommentarer :-)
Tusind tak for svar.... og hælder også til at beholde, den er som du siger, en super fin iMac.
Dog er jeg for gammel (og uvidende) til at lege med alternativ opgradering.
Er der et bud på hvor længe SW kan holde i sin nuværende form, og "leve" bare med sikkerhedsopdateringer?
Mvh. Lone
Grosboel
Behold den. Har selv en 2009 27" iMac på High Sierra.
Big Sur kommer til at gå end of support når næste OS version frigives sidst på året (support for seneste 3 releases - mener det er sådan plejer det at være).
Skulle der så komme noget nyt på ex. web fronten som kræver en nyere browser end hvad versionen af Safari kan håndtere - så kan du installere Firefox, Chrome eller lign. i deres seneste versioner. Spotify mm. skal nok gøre deres til at holde fast i kunder der og har ældre OS versioner og supportere det ;)
Du skriver at der er en 1.12Tb disk i maskinen. Det vil så være et Fusion drev (SSD+HDD) - og hvis det fungere fint for dig og hastigheden på systemet er fint i dag, så ville jeg personligt ikke udskifte til et SSD drev.
Tak for svar igen grosboel.
Ja der er et "fusion drive", men fatter ikke hvad det lige går ud på, men som du siger fungerer iMac fint for mig, men vil ikke kaste penge efter den hvis SW (sikkerhedsopdateringer) ikke følger med i mindst nogle år endnu
Tak for svar PallMei :-)
Tror faktisk at jeg også har samme model, den har imovie og eyeTV :-D
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter |
Jeg har denne og er ikke klar til at skifte.
Bruger den til Affinity grafiske programmer uden problemer.
Rødtop skrev:Tak for svar PallMei :-)
Tror faktisk at jeg også har samme model, den har imovie og eyeTV :-D
:-D
Min er på sit 3 grafik-kort og nr. 2 SSD (var født med 2TB harddisk). Men den er flyvende. Især den sidste SSD har gjort underværker. Tror den gamle SSD var begyndt at trække så meget strøm at det gav alle mulige problemer. Har nemlig oplevet det samme ved at opgradere den oprindelige SSD i min Macbook AIR.
Få martin til at installere SSD og du vil få en helt ny maskine som sagtens kan køre i mange år. Big Sur stopper ikke med at virke, når Apple support ophøre.
Der er også metoder til at lirke nyeste versioner ind på ældre maskiner. Men 2009 modellen som jeg har, er udfordret af manglende Metal understøttelse (Apple egen grafik håndtering).
Det er en fed maskine du har der! Jeg har selv en iMac 27" 5K, 4GHz, 32 GB (2014 late) i min computer-park. Den har tjent mig rigtig godt - og gør det stadig, men da jeg laver krævende og professionel musik, så har jeg for nylig erhvervet mig en Macbook 16" M2 Max (maxed out).
I forhold til den brugtpris du nævner, så vil jeg indtil videre beholde den - hvis jeg var dig. Jovist, den kan ikke opgraderes til nyere OS, men Big Sur er faktisk ikke så ringe da .. :-)
Ohøj allesammen.
Tusind tak for alle jeres svar. Kom ved en fejl til at klikke på "medalje ikon", alle svar er rigtig gode, og har hjulpet mig gevaldigt m.h.t. mit dilemma.
Eftersom Big Sur er fint til mit behov, vælger jeg at beholde min iMac, og får Martin til at rense den, og evn. installere en SSD.
Jeg er nærmest helt lettet nu :-D Jeg har altid "bare" købt en ny Mac, men præcis denne iMac er jeg så glad for, at det nu er en klokkeklar beholder.
Endnu en gang tak for jeres fine hjælp.
Rødtop skrev:Eftersom Big Sur er fint til mit behov, vælger jeg at beholde min iMac, og får Martin til at rense den, og evn. installere en SSD.
Jeg har aldrig arbejdet med fusion-disk. Så ved ikke helt hvor stor en forbedring det vil være med dine arbejdsrutiner. Men normalt er SSD den opgradering der giver den største forbedring af hastighed.
Så syntes absolut du skal benytte chancen for SSD, når den åbnes. Ud over hastigheden er det også en fornøjelse at slippe for larmen.
Du er spot on, PallMei :-)
Opdatering m.h.t. iMac "27"
Tusind tak for jeres hjælp med mit dilemma.
Jeg følte at det var helt forkert bare at skrotte min elskede iMac, og heldigvis gav I god rådgivning :-D
Jeg har nu fået den tilbage fra MACMO, og sikke en service derfra, og sikke en dejlig maskine jeg har fået tilbage!
Den er rengjort, ny 1 TB SSD, og den hjemmeside som altid startede voldsom ventilation, hakkede meget hurtigt og først faldet til ro 3-5 min. efter nedlukning, siger nu ikke en lyd og det kører som en drøm i forhold til før.
Rødtop skrev:Opdatering m.h.t. iMac "27"
Tusind tak for jeres hjælp med mit dilemma.
Jeg følte at det var helt forkert bare at skrotte min elskede iMac, og heldigvis gav I god rådgivning :-DJeg har nu fået den tilbage fra MACMO, og sikke en service derfra, og sikke en dejlig maskine jeg har fået tilbage!
Den er rengjort, ny 1 TB SSD, og den hjemmeside som altid startede voldsom ventilation, hakkede meget hurtigt og først faldet til ro 3-5 min. efter nedlukning, siger nu ikke en lyd og det kører som en drøm i forhold til før.
Godt at høre. Ja, Jeg har haft samme oplevelse med nye SSD’er, også selv om det var SSD’er der sad i maskinen i forvejen. Tror de nye bruger mindre strøm og de gamle var blevet nogle strømsluger på deres gamle dage pga. slid.
Håber du får gavn af den mange år endnu. Det er jo en god skærm og der er faktisk ikke rigtigt noget der prismæssigt er bedre.
PallMei skrev:
Godt at høre. Ja, Jeg har haft samme oplevelse med nye SSD’er, også selv om det var SSD’er der sad i maskinen i forvejen. Tror de nye bruger mindre strøm og de gamle var blevet nogle strømsluger på deres gamle dage pga. slid.
Håber du får gavn af den mange år endnu. Det er jo en god skærm og der er faktisk ikke rigtigt noget der prismæssigt er bedre.
Tak PallMei.
Vi er helt enige, mht. at der prismæssigt ikke er noget bedre, så derfor mega glad for jeres anbefalinger, der bare bekæftigede at jeg har valgt det rigtige :-)
endnu engang tak for jeres fine hjælp, og forvent at blive tæppebombet med spørgsmål :-D
Efter at Mac var min store interesse , kom der perioder med lidt poker og nogle år med den skønneste quater hest "Rødtop", som desværre måtte aflives alt for tidlig.
Siden da har Mac været " ligegyldig" og bare brugt til nyheder og lidt TV.
Nu er min interesse for Mac så småt blevet vakt igen, så I hører nok mere fra mig ;-)