Late 2012 MacBook Pro 9,2, kører Ventura i dag og fungerer upåklageligt.
Temperaturerne er dog begyndt at krybe opad helt generelt og jeg overvejer at skilde den ad og rense den, ny kølepasta på CPU osv., ny blæser m.m. den har trods alt nogle år på bagen.
Se Screenshot.
Mon ikke det er ved at være tid til en renovering?
Jeg tror, at du kan nøjes med at rense den for fnuller i første omgang.
Der er ingen grund til at skifte blæseren, med mindre den er begyndt at larme, fordi lejet er ved at være slidt, for så længe den er mekanisk i orden, køler den lige så meget, som den dag du købte Mac'en.
Til sammenligning er min MBP 2010 lige nu 93° varm og blæseren kører med små 3000 rpm.
En 2012'er er jo let at åbne, så du kan altid pladre nyt kølepasta på en anden gang, hvis rengøringen ikke har hjulpet nok.
Og tjek så også lige Aktivitetsovervågning; det KAN jo være, at der er en proces, som kører i tomgang. Og desuden kræver et nyt macOS altid extra CPU til at begynde med, indtil disken er indekseret færdig.
10 år gammel kølepasta det er nok hårdt som sten jo.
David Munch skrev:10 år gammel kølepasta det er nok hårdt som sten jo.
Det var min tanke ..
Tonny Freimanis skrev:Jeg tror, at du kan nøjes med at rense den for fnuller i første omgang.
Der er ingen grund til at skifte blæseren, med mindre den er begyndt at larme, fordi lejet er ved at være slidt, for så længe den er mekanisk i orden, køler den lige så meget, som den dag du købte Mac'en.
Til sammenligning er min MBP 2010 lige nu 93° varm og blæseren kører med små 3000 rpm.
En 2012'er er jo let at åbne, så du kan altid pladre nyt kølepasta på en anden gang, hvis rengøringen ikke har hjulpet nok.
Og tjek så også lige Aktivitetsovervågning; det KAN jo være, at der er en proces, som kører i tomgang. Og desuden kræver et nyt macOS altid extra CPU til at begynde med, indtil disken er indekseret færdig.
Skifte blæseren ville give mening når maskinen alligevel var splittet ad.
Jeg tygger lige lidt på det.
Det er kun 10 små skruer; så er bundpladen af.
Når min (nu døende) MBP 2010 skulle have skiftet batteri eller højtalere, skiftede jeg "hverdags-disken" ud med en "reparations-disk" uden personlige data på, i stedet for at bruge en masse tid på backup og eventuel restore ved uheld.
Det tog under to gange fem minutter hver gang at åbne den og bytte diske før og efter reparationen.
Det giver dog mening at gøre det hele på een gang, hvis du er nødt til at afmontere bundkortet for at kunne skifte både pasta og blæser.
Glædelig rengøring.
Tonny Freimanis skrev:Det er kun 10 små skruer; så er bundpladen af.
Når min (nu døende) MBP 2010 skulle have skiftet batteri eller højtalere, skiftede jeg "hverdags-disken" ud med en "reparations-disk" uden personlige data på, i stedet for at bruge en masse tid på backup og eventuel restore ved uheld.
Det tog under to gange fem minutter hver gang at åbne den og bytte diske før og efter reparationen.
Det giver dog mening at gøre det hele på een gang, hvis du er nødt til at afmontere bundkortet for at kunne skifte både pasta og blæser.
Glædelig rengøring.
Hvis han bestemmer sig for at skifte disk, kunne han vel lige så godt smide en mobbedreng af en SSD i til ingen penge? Og enda beholde den i? Det booster jo helt vild med sådan en, hvis han kun har en gammeldaws snurretop i.
@LV426:
Jeg skal selv igennem samme surdej; min MBP 2010 er ved at krepere, så jeg har lige købt en 2011'er, hvor der kun sidder en almindelig harddisk i, men hvor der også kun sidder 2 x 2 GB RAM i.
Indtil videre konfigurerer jeg den dog på harddisken, og så kan jeg jo kopiere det hele over på en SSD, når jeg får fat på en.
Men jeg er lidt usikker på, om man overhovedet kan købe RAM til så gammel en MBP. Det er 1333 MHz DDR-3 SO-DIMM'er. Nogen, som tilfældigvis har 2 x 4 GB eller 2 x 8GB liggende til Macnyt-pris?
De ram plejer at være nogenlunde nemme at finde på DBA of Facebook Marketplace, hvis der ikke er noget her på Macnyt😊
LV426 skrev:De ram plejer at være nogenlunde nemme at finde på DBA of Facebook Marketplace, hvis der ikke er noget her på Macnyt😊
Fandt 2 x 8 GB på den tyske version af Amazon, endda portofrit og med lidt rabat.
SSD'en ligger allerede og venter i den lokale pakkeboks, og RAM'en kommer på mandag. Indtil da bliver det en laaang weekend med at installere og konfigurere software. Nå, det bliver jo alligevel regnvejr, og de sidste ting i haven, som skal klippes ned, nægter at smide bladene, så jeg kan se, hvor jeg skal klippe, og så kan jeg jo lige så godt dimse med Mac'en i stedet for.
Umiddelbart ville det da give bedre mening at vente til du har opgraderet til de 16GB ram, så går installeringen da en kende hurtigere ;) Men igen den står jo bare og hygger sig og så den klart til lidt ekstra hestekrafter på mandag :)
PRW skrev:Umiddelbart ville det da give bedre mening at vente til du har opgraderet til de 16GB ram, så går installeringen da en kende hurtigere ;) Men igen den står jo bare og hygger sig og så den klart til lidt ekstra hestekrafter på mandag :)
Well, det ser ud til, at High Sierra har lavet en swap-fil på ca. 1 GB, og når det er tale om en SSD, går det jo pænt tjept (6 Gbps). Desuden kommer RAM'en først på mandag, og så længe gad jeg ikke vente, ikke mindst fordi den gamle Mac lød, som om den havde fået halsbetændelse p.gr.a. en defekt subwoofer.
SSD'en var formateret og monteret kl. 13, og kl. 16 var HS installeret, opdateret, og grov-indstillet, mens (de fleste af) programmerne stille og roligt blev installeret hen over aftenen. Det, der tog længst tid, var faktisk at downloade Mail's mapper med e-mails, men der kunne jeg så bruge ventetiden på at kopiere mine dokumenter over med en USB-stick.
Nu skal jeg så lige have orden på rækkefølgen af mine mapper i Mail og på rækkefølgen af ikonerne i Dock'en; så er jeg ved at være der. Men der har jeg så været så snedig, at jeg tog nogle screendumps på den gamle Mac, så det bliver jo nemt. Derudover er der nogle små-detaljer, f.eks. hvorfor Mail ikke automatisk markerer spam som læst, når jeg vælger dem i Junk-mappen og flytter dem til Mail's papirkurv, og nogle notifikationer, som dukker op i Finder og i Opera, som jeg ikke gider se på.
Det er i øvrigt den "nye" Mac, som jeg skriver det her indlæg fra. "Trofast" blev lukket ned som hverdags-maskine for sidste gang i aftes efter over 12 års daglig brug. OK, RAM blev opgraderet fra 4 til 8 GB, harddisken døde i 2013 og blev erstattet med en SSD, batteriet blev skiftet tre gange, højtalerne tre gange (den største svaghed i den her model), og blæseren en enkelt gang, men det er jo sliddele, så jeg kan ikke klage over, hvor lang tid den faktisk holdt.
Og nu må jeg så se, hvor længe jeg får "lov" til at beholde den "nye", for den kan ikke opgraderes ud over High Sierra, og i det øjeblik Apple holder op med at lave sikkerhedsopdateringer til den, ryger den af MitID's liste over godkendte OS'er.
Tonny Freimanis skrev:Og nu må jeg så se, hvor længe jeg får "lov" til at beholde den "nye", for den kan ikke opgraderes ud over High Sierra, og i det øjeblik Apple holder op med at lave sikkerhedsopdateringer til den, ryger den af MitID's liste over godkendte OS'er.
Hvad er det for en maskine? Det står nok længere oppe i tråden men jeg orkede ikke lige at pløje den mur af tekst igennem.
https://github.com/dortania/OpenCore-Legacy-Patcher/releases
Med den her kører min 2012 MacBook Pro (9,2) nyeste Ventura og det kører rigtigt fint med en SSD og 16 GB ram.
Prøv det.
Spottede lige 2011 længere oppe? Du burde som jeg husker det kunne køre Monterey nu, Ventura er vist work in progress.
@Jesper Arning:
Det er en 13'' 2.4 GHz i5 Late 2011. Ifølge EveryMac er 10.13.x maksimum, og det passer med, hvad der blev hentet fra Apple's server i Recovery mode.
Nu skal jeg ikke kunne sige, om den EveryMac-side blev lavet, før der kom nyere OS'er til, men foreløbig kan High Sierra det, den skal, så jeg ser ingen grund til at opgradere i øjeblikket.
Tonny Freimanis skrev:@Jesper Arning:
Det er en 13'' 2.4 GHz i5 Late 2011. Ifølge EveryMac er 10.13.x maksimum, og det passer med, hvad der blev hentet fra Apple's server i Recovery mode.
Nu skal jeg ikke kunne sige, om den EveryMac-side blev lavet, før der kom nyere OS'er til, men foreløbig kan High Sierra det, den skal, så jeg ser ingen grund til at opgradere i øjeblikket.
Det jeg henviser til at en patch om du vil der gør det muligt at installere MacOS versioner der ikke officielt er understøttet.
Jesper Arning skrev:Tonny Freimanis skrev:@Jesper Arning:
Det jeg henviser til at en patch om du vil der gør det muligt at installere MacOS versioner der ikke officielt er understøttet.
Generelt er problemet om maskinerne har understøttet Apple's Metal api og der findes en driver til det. Hvis ikke, skal cpu'en stå for grafikken og det vil aldrig køre ret godt. Uden at have tjekket Tonny's model, lyder det ikke til at den har Metal understøttelse, når maksimum er High, hvilket er det samme som jeg er strandet på med min late 2009 27" imac der heller ikke har metal understøttelse.
Den her MBP 2011 er den Mac, som jeg skal bruge til hverdag indtil videre. Måske ligger der noget Retina-noget og venter på mig om en uges tid, men jeg ved ikke noget, før vedkommende er tilbage fra ferie.
Men eftersom det er den Mac, som skal kunne e-mail, MitID, netbank, o.s.v., og eftersom jeg generelt synes mindre og mindre om Finder, efterhånden som macOS versionnumrene stiger, har jeg intet som helst incitament til at patch'e den.
Og indtil videre ser det ud til, at det funker. Der er stadig små-konfigurationer, som jeg skal prøve at få styr på, efterhånden som de dukker op. Den mest irriterende lige nu er VLC's advarsel, om jeg vil fortsætte en video fra, hvor jeg slap, eller om jeg vil starte forfra. Jeg har været alle indstilliger igennem tre gange og kan bare ikke finde det flueben, som skal sættes eller fjernes for at advarslen ikke dukker op.
Når jeg åbner et nyt browservindue, spinner blæseren kortvarigt op, men det tilskriver jeg mest de kun 4 GB RAM. De to 8GB klodser kommer nok i morgen, og så burde den ged også være skalperet.
Nice! Nu er de 16 GB RAM sat i, og den af mig slettede 1 GB VM-cache er ikke dukket op efter en genstart.
Lige nu er blæseren også påfaldende tavs, men jeg har heller ikke åbnet så mange af de sædvanlige programmer endnu, så det kan jo være, at det kommer.
De 16 GB RAM var lidt et sats, for Apple selv melder ikke officielt om understøttelse af 16 GB RAM på 2011'erne, kun fra og med 2012'erne. Men det ser altså ud til at virke med de 16 GB på min 2011'er.
Tror det var lidt som min gamle Mac mini, den understøttede heller ikke 16GB ram men kunne fint ses da de var installeret.. Og ja det giver en hel del..
Jeg ville aldrig i dag købe en Mac der ikke har min. 16GB ram. Det kan selvfølgelig ændre sig med udviklingen og kender ikke til de nye M1-M2 så på det plan har jeg svært ved at udtale mig men ville nu alligevel gå efter 16GB pt.
PRW skrev:Tror det var lidt som min gamle Mac mini, den understøttede heller ikke 16GB ram men kunne fint ses da de var installeret.. Og ja det giver en hel del..
Jeg ville aldrig i dag købe en Mac der ikke har min. 16GB ram. Det kan selvfølgelig ændre sig med udviklingen og kender ikke til de nye M1-M2 så på det plan har jeg svært ved at udtale mig men ville nu alligevel gå efter 16GB pt.
De første Apple Silicon kom jo med 8 GB, og rationalet var, at det var tilstrækkeligt, fordi RAM'en er så meget mere integreret i CPU'en end på en Intel-Mac.
Og jeg har ikke hørt om badebold i stor stil på de modeller, så det kan jo være, at der har været noget om snakken.
Men det var 2021, og eftersom både macOS og programmer vokser med tiden, stiger behovet for RAM også, så det kan være, at de første M-Mac'er bliver smeltet om relativt tidligt i forhold til deres forventede levealder, fordi de har for lidt RAM om kort tid.
Jeg er ikke engang en power-user, men jeg vil da heller ikke købe en Apple Silicon med mindre end 16 GB i forventning om, at fremtidige OS'er og anden software nok skal blive mere RAM-hungrende.
Jeg vil dog lige nævne, at jeg kun købte 16 GB til den her 2011 MBP, fordi prisforskellen ned til 2 x 4 GB ikke var særlig stor. Ellers havde jeg nøjedes med 2 x 4 GB, fordi det gik fint med 8 GB i min 2010'er.
Tonny Freimanis skrev:Lidt OT-spørgsmål, men du skriver at du har skiftet batteriet tre gange. Vil bare høre hvilket batteri du har købt? Står og skal skifte mit for første gang i en MacBook Pro 15” fra 2009, og synes det er svært at vælge mellem alle de forskellige mærke. Maskinen fik en Crusial SSD for ca 7 år siden og kører fremragende😀Det er i øvrigt den "nye" Mac, som jeg skriver det her indlæg fra. "Trofast" blev lukket ned som hverdags-maskine for sidste gang i aftes efter over 12 års daglig brug. OK, RAM blev opgraderet fra 4 til 8 GB, harddisken døde i 2013 og blev erstattet med en SSD, batteriet blev skiftet tre gange, højtalerne tre gange (den største svaghed i den her model), og blæseren en enkelt gang, men det er jo sliddele, så jeg kan ikke klage over, hvor lang tid den faktisk holdt.
@Beman:
Jeg har ladet batteriet skifte af en fagmand alle tre gange, Første gang hos MaxMo på Amager, de to næste gange hos FruitLab (hed tidligere MacMenu) i Kolding.
Det originale batteri holdt i pænt lang tid, mens de to næste kun holdt cirka to år hver, også selvom Mac'en hele tiden blev brugt på samme måde, nemlig som en stationær med strøm på hele tiden og brugt 8-10 timer i døgnet, mest til surfing og til at se film på.
Hvis du har mod på selv at skifte batteriet, kan du finde det korrekte batteri ved at slå din Mac op inde på EverryMac.
Tonny Freimanis skrev:@Beman:
Jeg har ladet batteriet skifte af en fagmand alle tre gange, Første gang hos MaxMo på Amager, de to næste gange hos FruitLab (hed tidligere MacMenu) i Kolding.
Det originale batteri holdt i pænt lang tid, mens de to næste kun holdt cirka to år hver, også selvom Mac'en hele tiden blev brugt på samme måde, nemlig som en stationær med strøm på hele tiden og brugt 8-10 timer i døgnet, mest til surfing og til at se film på.
Hvis du har mod på selv at skifte batteriet, kan du finde det korrekte batteri ved at slå din Mac op inde på EverryMac.
Tak Tonny, jeg henvender mig nok til MacMo, igen igen😀 Har altid fået super-service fra Martin👍. Undskyld til trådstarter, at jeg forstyrrer med mit spørgsmål i tråden.
Beman skrev:Tonny Freimanis skrev:@Beman:
Tak Tonny, jeg henvender mig nok til MacMo, igen igen😀 Har altid fået super-service fra Martin👍. Undskyld til trådstarter, at jeg forstyrrer med mit spørgsmål i tråden.
Også undskyld herfra for at have halv-kapret tråden.