xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
478
200
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Manglende rettigheder til adminbrugeren
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)

35

1
21. september 2022 @ 22:09
Let øvet

Jeg har noget bøvl med mine forældres Mac Mini. den har kun én adminbruger, men når jeg prøver at installere opdateringer, så siger den jeg skal være ejer af hjemmemapoen og nægter adgang. 

Jeg kan godt installere via terminal med sudo og samme adgangskode som den bruger der er logget på, men det er jo noget rod, og der er andre ting der opfører sig lidt underligt. 

Vil det hjælpe  at nulstille computer og efterfølgende læse brugeren ind via ™  eller hvordan fikser jeg det.

Det ligner der ligger en anden adminbruger under det hele, selvom der kun er en bruger at se på maskinen. 

12
2
  798

3298

478
PallMei (Skribent)
22. september 2022 @ 11:14
Virtual Machine

Prøv at køre førstehjælp i diskværktøj:

https://support.apple.com/da-dk/HT210898

Hvis det ikke hjalp, kan du prøve at tjekke i info på hjemmemappen

Du skal låse op med hængelås i nedereste højre hjørne først og markere din bruger i listen. Hos mig kan jeg ikke vælge den, men antager det skyldes, at jeg allerede er ejer. Du skal nok også vælge at det skal anvendes på underliggende emner, men prøv først uden. Jeg tager ikke noget ansvar og det er nok bedst at sikre at der er en frisk backup først.

Jeg ved ikke om aben følger med ved indlæsning fra timemachine. Men der er et forsøg værd. Du kan også køre overførselassistent uden at nulstille først. Evt. indlæse til en ny bruger for at teste, hvis der er plads nok på maskinen.

Sidste mulighed er at oprette en ny bruger og manuel kopiere filer og sætte indstillinger. Det er mere manuelt, men nogen gange kan det være det hurtigste at gøre først som sidst.

35

1
22. september 2022 @ 19:25
Let øvet
PallMei skrev:

Du skal låse op med hængelås i nedereste højre hjørne først og markere din bruger i listen. Hos mig kan jeg ikke vælge den, men antager det skyldes, at jeg allerede er ejer. Du skal nok også vælge at det skal anvendes på underliggende emner, men prøv først uden. Jeg tager ikke noget ansvar og det er nok bedst at sikre at der er en frisk backup først.

Jeg ved ikke om aben følger med ved indlæsning fra timemachine. Men der er et forsøg værd. Du kan også køre overførselassistent uden at nulstille først. Evt. indlæse til en ny bruger for at teste, hvis der er plads nok på maskinen.

Sidste mulighed er at oprette en ny bruger og manuel kopiere filer og sætte indstillinger. Det er mere manuelt, men nogen gange kan det være det hurtigste at gøre først som sidst.

Jeg har prøvet at nulstille og genindlæse brugeren. Det gjorde ingen forskel. Jeg prøver at køre førstehjælp - kan ikke huske om jeg har prøvet det før. Måske er der ingen vej udenom at genskabe systemet fra bunden - det er fra 2012, og der er bare opgraderet siden dengang og så indlæst fra Timemachine ved skifte til M1-maskine.

En "sjov" ting.
Bluetooth-indstillinger siger "Mus tilhørende [bruger]" men "Keyboard tilhørende Systemadministrator" Der er kun én bruger på maskinen.

3298

478
PallMei (Skribent)
23. september 2022 @ 09:14
Virtual Machine
Pastorius skrev:
PallMei skrev:

Jeg har prøvet at nulstille og genindlæse brugeren. Det gjorde ingen forskel. Jeg prøver at køre førstehjælp - kan ikke huske om jeg har prøvet det før. Måske er der ingen vej udenom at genskabe systemet fra bunden - det er fra 2012, og der er bare opgraderet siden dengang og så indlæst fra Timemachine ved skifte til M1-maskine.

En "sjov" ting.
Bluetooth-indstillinger siger "Mus tilhørende [bruger]" men "Keyboard tilhørende Systemadministrator" Der er kun én bruger på maskinen.

Du kan tjekke at der er flueben i feltet for om brugeren må administrere computeren.

https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mtusr001/mac

Apple brugerhåndtering er meget barberet. Tror der var mere avancerede muligheder i server udvidelsen, men det er så vidt jeg ved udfaset. Kan ikke finde den på app store.

Men hvis du virkelig vil nørde kan du måske finde noget her:

https://blog.travismclarke.com/post/osx-cli-user-management/ 

https://blog.travismclarke.com/post/osx-cli-group-management/ 

Jeg ved ikke hvor du hvem tastatur og mus tilhøre, men jeg har heller ikke lige noget tilsluttet med BT p.t. Men systemadministrator kunne være en gruppe som brugeren og andre administrator tilhøre.

35

1
23. september 2022 @ 12:30
Let øvet

Jeg tænker ikke navnet er vigtigt, men er nervøs for det er et symptom på et eller andet.
Flueben etc. er korrekte. Der er kun én bruger på maskinen, og den er administrator. I hvert fald når man kigger fra Macos.

Tak for links. Jeg tror jeg går igang med at kigge, det var faktisk mit næste step at begynde at kigge på users fra terminalen, så nu slipper jeg for selv at google links :)

Jeg har fint styr på brugere og grupper på en alm. linux/unix-system,  det er bare rigtig længe siden jeg har brugt det til noget, så det skal lige friskes op.

Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter

179

42
23. september 2022 @ 14:51
Novice

Jeg havde det samme problem på min M1 MBP, dog var det beta, jeg havde ikke mulighed for at opdatere selvom jeg er den eneste ejer og det kunne kun opdateres via terminal Sudo kommando. Jeg måtte desværre formatere MBP og hente de ønskede emner fra min iCloud backup. Undlad at hente en fuld kopi af tidligere system indstillinger, det var åbenbart snavs som ikke kunne findes i førstehjælp.

Prorege

35

1
23. september 2022 @ 15:50
Let øvet

Ja, det var jo det jeg frygtede. På den anden side en bruger som er starter i 2012 til min forældre og bare opdateret gang på gang siden og nu porteret til en ny maskine, som har meget lidt it forstand. Det er vel på tide.

35

1
07. oktober 2022 @ 19:48
Let øvet

Sidder nu hos mine forældre og er igang med at gendanne.

Jeg forsøger at oprette deres bruger med appleID og kommer videre og angiver indstillinger til brugeren. Så hænger den i en evighed og venter, og kommer tilbage med at brugeren ikke kan oprettes.

Næste gang jeg prøver, kan jeg så hverken få lov til genbruge navn eller kontonavn, men alligevel giver den fejl.

Jeg må indrømme at min begejstring for Apple efter 12 års tilfredshed kan ligge på et meget lille sted pt.

Nogen forslag?

35

1
07. oktober 2022 @ 19:52
Let øvet

Jeg har også prøvet at oprette en konto uden Apple-id. Samme problem. 

35

1
07. oktober 2022 @ 19:52
Let øvet

Jeg har også prøvet at oprette en konto uden Apple-id. Samme problem. 

35

1
07. oktober 2022 @ 20:02
Let øvet

Alle brugerne er oprettet på maskinen. Jeg kan ikke logge på nogen af dem. 

35

1
07. oktober 2022 @ 20:02
Let øvet

Alle brugerne er oprettet på maskinen. Jeg kan ikke logge på nogen af dem. 

35

1
07. oktober 2022 @ 23:53
Let øvet

Nå, endnu en formatering og geninstallation ser ud til at have løst problemerne.