xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
3
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
433
185
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Macbook Air M2 base model I Bilka til 9.200,-
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

8700

221
31. august 2022 @ 14:38
Poseidon

Kan købes fra på fredag af, d. 2 september, og to uger frem, såfremt nogen stod og ventede på et godt tilbud. Man sparer ~1.500,-.

Ville ønske de også satte ikke-base modellen til salg på tilbud nogle gange, ie. 16GB RAM og/eller 512GB SSD modellerne.. :( Vil gerne have en med 16GB RAM, men gider ikke betale 3.000,- for det..

Der var engang en Mac...
  18
1
  1197

145

20
31. august 2022 @ 16:53
Novice

Fin pris hvis man kan kalde det det :)

Hvad jeg har læst mig til skal man også gå efter 512GB som minimum og så helst 16GB Ram.. Noget med den SSD der sidder i på den "lille" udgave er for langsom.. 

MacAir M3. Apple tv 2021. iPhone 15 Pro.

4872

466
31. august 2022 @ 18:17
FPU
PRW skrev:

Hvad jeg har læst mig til skal man også gå efter 512GB som minimum og så helst 16GB Ram.. Noget med den SSD der sidder i på den "lille" udgave er for langsom.. 

Det er vist ikke så meget, at 256 GB SSD'en er for langsom, men der er mistanke om, at den er årsag til throttling, så ydeevnen bliver sat ret meget ned. Det skyldes muligvis, at der kun sidder en enkelt 256 GB chip i basismodellerne, og at throttling tilsyneladende kan undgås, når CPU'en har to eller flere 256 GB chips at arbejde med.

Det har været nævnt i i hvert fald en enkelt YouTube-video for måske en måneds tid siden. I samme video blev det fortalt, at problemet åbenbart var så udbredt, at Apple havde valgt at fjerne 256 GB modellerne fra deres hjemmeside.

En anden YT-video sammenligner en M2-Air med en 14'' M1-Pro til næsten samme pris, og her vinder M1-Pro'en på alle parametre, undtagen web-surfing og batterilevetid (p.gr.a. flere low-performance kerner i M2). Men de forskelle var altså ikke ret store.

Især Pro-skærmen er bedre, både mere lysstærk og mere kontrast-rig, men lyden i 14'' M1 Pro er også bedre end i M2-Air. Meget bedre

Jeg troede selv, at M2-Air var drømme-maskinen, men efter den YT-video er jeg tilbage ved 14'' M1 Pro. Der er dog ved at komme et potentielt familekøb af en udenlandsk ejendom på tværs, så Gamle Trofast må holde lidt endnu. :0)

Spirituel Maskine

2057

229
PowerPalle (Administrator)
31. august 2022 @ 19:46
ASCII jonglør

Der er 512 GB hos Bilka men det er kun med 8 RAM

https://www.bilka.dk/produkter/apple-macbook-air-13-6-m2-512gb-midnight/200153769/

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

3093

433
PallMei (Skribent)
01. september 2022 @ 06:13
Virtual Machine
PowerPalle skrev:

Der er 512 GB hos Bilka men det er kun med 8 RAM

https://www.bilka.dk/produkter/apple-macbook-air-13-6-m2-512gb-midnight/200153769/

Men den er ikke nedsat og 5000kr for ekstra 256GB er godt nok svært at sluge. Især når den stadig kun har 8GB ram.

8700

221
01. september 2022 @ 08:44
Poseidon
PRW skrev:

Det kan man, for det er det billigste den har været til indtil videre.

16GB vil jeg være enig i det meste af vejen. Det med at man skal opgradere til 512GB SSD pga. hastigheden, det er noget klart prut.

Der var engang en Mac...

4872

466
01. september 2022 @ 08:56
FPU
David Munch skrev:
PRW skrev:

Det kan man, for det er det billigste den har været til indtil videre.

16GB vil jeg være enig i det meste af vejen. Det med at man skal opgradere til 512GB SSD pga. hastigheden, det er noget klart prut.

Det er korrekt, at M2-Air ikke bliver hurtigere med 512 GB end med 256 GB.

Men det er også korrekt, at der er meldinger om (risiko for) kraftig throttling på 256 GB modeller, men ikke på 512 GB (eller større) modeller.

Og hvis Apple har fjernet 256 GB M2-Air fra butikken, kan der jo være noget om snakken.

Spirituel Maskine

8700

221
05. september 2022 @ 11:06
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:
Det er korrekt, at M2-Air ikke bliver hurtigere med 512 GB end med 256 GB.

Jo, det gør den skam, for 512GB SSD'en er markant hurtigere end 256GB SSD'en, men i praksis er det bedøvende ligegyldigt for 99,99% af dem som køber den, deraf er det et prutargument.

Men det er også korrekt, at der er meldinger om (risiko for) kraftig throttling på 256 GB modeller, men ikke på 512 GB (eller større) modeller.

Jeg tror du blander tingene sammen. Hvorfor skulle den ene SSD lave ekstremt meget mere varme end den anden?

Og hvis Apple har fjernet 256 GB M2-Air fra butikken, kan der jo være noget om snakken.

Det har de ikke. Hvorfor skulle de dog det?

Der var engang en Mac...

4872

466
05. september 2022 @ 13:58
FPU

David, jeg har det hele fra en (vist nok) Max Tech video, hvor det forklarers, hvorfor 256 GB modellerne har tendens til at throttle, og at Apple (på tidspunktet for videoen) havde taget dem af salgssiden af netop den årsag.

Jeg kan ikke forestille mig, at Max Tech eller andre seriøse tech-kanaler på YouTube siger sådan noget bare for sjov, for de risikerer jo en heftig gang spanking fra Apple, hvis de melder om problemer, som ikke findes.

Spirituel Maskine

3093

433
PallMei (Skribent)
05. september 2022 @ 14:26
Virtual Machine
Tonny Freimanis skrev:

David, jeg har det hele fra en (vist nok) Max Tech video, hvor det forklarers, hvorfor 256 GB modellerne har tendens til at throttle, og at Apple (på tidspunktet for videoen) havde taget dem af salgssiden af netop den årsag.

Jeg tror du skal linke til en kilde. Må også sige at jeg ikke helt kan følge det og tvivler på at Apple har haft dem på pause. Jeg har i hvert fald ikke hørt om det, men jeg har også Youtube at foreslå Max Tech.

Det er rigtig 256GB modellen har lavere båndbredde til ssd'en end M1 256GB og M2 512GB modellen, så cpu'en skal vente længere på at data indlæses, men det vil jeg ikke kalde throttling.

Jeg kan ikke forestille mig, at Max Tech eller andre seriøse tech-kanaler på YouTube siger sådan noget bare for sjov, for de risikerer jo en heftig gang spanking fra Apple, hvis de melder om problemer, som ikke findes.

Jeg husker Max Tech som mere sensation end seriøs journalistik der tilsmudsede min start side og søgninger i youtube. Jeg tror heller ikke de riskere spanking for fejlagtige antagelser, så længe de ikke gøres i ond tro.

1493

39
05. september 2022 @ 14:39
Stormogul

Jeg har lige opgraderet for et stykke tid siden til M2 MBA base model. (også tilbud i bilka)

jeg havde en MBP M1 base model fra dec 2020.

Forskellen er enorm, hvor jeg tit rendte tør for ram på M1, så har jeg endnu ikke oplevet på det på M2.. den sprøjter der ud af..

Jeg har også læst at der kun bruges en chip på 256gb til disk på M2, så den er godthalv så hurtigt som 512Gb.. i det daglige betyder dette intet for mig, jeg oplever M2 som super hurtig til det jeg bruger den til.

Jeg tror det faktum at ram hastigheden er blevet noget hurtigere gør forskellen for mig, for det var netop ram udfordringer jeg havde på M1. jeg skulle tit genstarte mine browsere for at få clearet hukommelsen så min M1 var til at arbejde med igen.

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

3093

433
PallMei (Skribent)
05. september 2022 @ 15:37
Virtual Machine
Rasmus Lauritsen skrev:

Jeg har lige opgraderet for et stykke tid siden til M2 MBA base model. (også tilbud i bilka)

Forskellen er enorm, hvor jeg tit rendte tør for ram på M1, så har jeg endnu ikke oplevet på det på M2.. den sprøjter der ud af..

Jeg har også læst at der kun bruges en chip på 256gb til disk på M2, så den er godthalv så hurtigt som 512Gb.. i det daglige betyder dette intet for mig, jeg oplever M2 som super hurtig til det jeg bruger den til.

Jeg tror det faktum at ram hastigheden er blevet noget hurtigere gør forskellen for mig, for det var netop ram udfordringer jeg havde på M1. jeg skulle tit genstarte mine browsere for at få clearet hukommelsen så min M1 var til at arbejde med igen.

Tillykke med den. Fint den dækker dit behov uden problemer, men jeg kan ikke se hvordan hurtigere ram løser problemer med manglende ram endnu mere hvis ssd hastighed er langsommere, så der må være noget andet som spiller ind.

Oplever ingen problemer heller med min M1 heller, men den har også både 16GB ram og 1TB ssd. Så den nye og gamle side om side i bilka i lørdags og må sige det kun gjorde mig gladere for min M1. Ikke at der var noget galt M2 modellen, men størrelsen var ikke blevet mindre og låget tykkere. Min drømme air ville være en moderne afløser til min 11" MBA, som jeg stadig foretrækker vægt om dimensioner på, men gerne mindre ramme ==> større skærm. Efter min mening, skulle de have genoplivet 12" Macbook designet, da de skiftede til Apple Silicon, for endelig var der en ordentlig processor til designet.

145

20
06. september 2022 @ 06:11
Novice
Rasmus Lauritsen skrev:

Har også haft udfordringer med Ram og Safari, skulle netop sim dig lukke Safari og åbne igen for den gad loade.. Især videoer var slemme.. Efter jeg har opdateret til Ventura (Beta) har jeg ingen udfordringer.. Safari er blevet langt hurtigere og æder slet ikke den samme mængde ram.. Det blot til info :) 

Vil dog gerne tro din M2 også giver dig lidt ekstra kræfter, hvad er det især du syntes er forbedret ? 

8700

221
06. september 2022 @ 09:45
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:

Max Tech og 'seriøse' er ofte ikke noget man ser sammen.   Populære ja, men seriøse, ah.. De løber med på det som sælger views. Det ses vidst også tydeligt på titlerne på deres videoer.

Jeg vil hellere anbefale dig Anandtech, Ars technica, Chips and cheese, TFTcentral, for mere dybdegående analyser.

Der var engang en Mac...

4872

466
06. september 2022 @ 10:57
FPU
David Munch skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Max Tech og 'seriøse' er ofte ikke noget man ser sammen.   Populære ja, men seriøse, ah.. De løber med på det som sælger views. Det ses vidst også tydeligt på titlerne på deres videoer.

Jeg vil hellere anbefale dig Anandtech, Ars technica, Chips and cheese, TFTcentral, for mere dybdegående analyser.

Nu er Max Tech ikke den eneste YT-kanal om Apple-produkter, som jeg ser, men tech-området er ikke min hovedinteresse.

Og jeg vile ikke kalde Max Tech useriøs. Entusistisk og sprudlende, ja, men ikke useriøs.

Max Tech's sammenligninger mellem PC'er og Apple Silicon og mellem M1 Air og 13'' M1 Pro eller 14'' M1 Pro og M2 Air var bestemt ikke useriøse, og den sidste har været med til at ændre min beslutning om at købe en M2 Air til at købe en 14'' M1 Pro (eller noget fremtidigt bedre), fordi han demosntrerede den tydelige forskel i både lyd- og billedkvalitet. Plus SD-kortlæser i Pro'en.

Flere kilder ER bedre end een kilde, men jeg har også andre ting, som jeg følger med i, ikke mindst amerikansk indenrigspolitik i øjeblikket, plus debunking og audits, og så er det altså ikke altid at YT's algoritme fanger de andre tech-kanaler. Men nu har jeg da nogle nye navne at gå ud fra, og tak for det.

Spirituel Maskine

1493

39
06. september 2022 @ 17:05
Stormogul
PRW skrev:

Har også haft udfordringer med Ram og Safari, skulle netop sim dig lukke Safari og åbne igen for den gad loade.. Især videoer var slemme.. Efter jeg har opdateret til Ventura (Beta) har jeg ingen udfordringer.. Safari er blevet langt hurtigere og æder slet ikke den samme mængde ram.. Det blot til info :) 

Vil dog gerne tro din M2 også giver dig lidt ekstra kræfter, hvad er det især du syntes er forbedret ? 

Det er netop safari og firefox jeg arbejde en del med - åbne tabs - de fyldte hurtigt hukommelsen på min m1. på min m2 ser de ud til at de bruger ligeså meget ram, men den føles slet ikke træg, selvom der bruges meget ram, så selvom disken er 'langsommere' så ser det ud til for mig at interfacet mellem ram - cpu og disk er hurtigere på min m2, end jeg oplevede på min m1.  

vil se endnu mere frem til Ventura så :-D at spare på ram på en 8GB er bestemt ikke dårligt - når det kun var 8GB der var på bud. :-D 

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

145

20
06. september 2022 @ 18:50
Novice

Se nu får jeg jo lyst til at købe en M2 hehe... 

Min gamle Air trænger vist også til en opgradering, eller noget ;) Har pt. 16gb ram og den blev så træt før hen, har installeret cleanmymac så kunne se at selvom der var 16gb ram så var der kun 2-3 til rådighed når jeg så videoer, var på face osv.. Nu har jeg aldrig under 8-9 til rådighed og køre super...

Ahhh pis, fik vist lige skrevet at jeg ikke har behov for en opgradering pt. :)

8700

221
07. september 2022 @ 08:45
Poseidon
Tonny Freimanis skrev:
Og jeg vile ikke kalde Max Tech useriøs. Entusistisk og sprudlende, ja, men ikke useriøs.

Nej, du har helt ret, useriøs er det forkerte ord. Overfladisk er et bedre term måske? 

Flere kilder ER bedre end een kilde, men jeg har også andre ting, som jeg følger med i, ikke mindst amerikansk indenrigspolitik i øjeblikket, plus debunking og audits, og så er det altså ikke altid at YT's algoritme fanger de andre tech-kanaler. Men nu har jeg da nogle nye navne at gå ud fra, og tak for det.

Jeg følger også meget med i geopolitik, og amerikansk inden- og udenrigspolitik, men jeg tror snart jeg tager en pause fra det, for sidstnævnte er ved at køre mig godt træt. De træder godt nok vande derovre, så man kun kan ryste på hovedet.

Der var engang en Mac...

4872

466
07. september 2022 @ 10:07
FPU
David Munch skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Nej, du har helt ret, useriøs er det forkerte ord. Overfladisk er et bedre term måske? 

Dunno. Måske ikke helt ved siden af, men mit sammenligningsgrundlag er ikke så stort til at bekræfte det.

Jeg følger også meget med i geopolitik, og amerikansk inden- og udenrigspolitik, men jeg tror snart jeg tager en pause fra det, for sidstnævnte er ved at køre mig godt træt. De træder godt nok vande derovre, så man kun kan ryste på hovedet.

Det er ellers nu, at det begynder at blive interesssant. Der er snart midtvejsvalg, og hvis Republikanerne atter får flertal i Kongressen, hvilket meningsmålingerne tyder på, bliver der høj søgang derinde igen. Desuden er det ret interessant at følge sagaen om Kaptajn Orange's 33 skatkister med røvet "guld", som FBI tog med hjem fra Mar a Lago for en måneds tid siden. Risikoen for, at han kommer til at gå planken ud, stiger dag for dag, ikke mindst fordi der er fundet dokumenter om et unavngivet lands potentielle atomvåbenkapacitet (jeg gætter på Iran), og den slags er altså fy-fy at have liggende i en papkasse sammen med avisklip og personlige ejendele. Her hjælper ingen kære Grand Master; atom er atom, og så er den ikke så meget længere.

Spirituel Maskine