Hej,
Jeg har en MBP fra 2008, der kører rigtig fint det det behov den skal dække. Nu skal harddisken skiftes, da den gamle er stået af.
Jeg husker ikke hvilken MacOS der er på den, men synes at jeg kan se MBP 2008 kan køre til og med El Capitan 10.11
Hvordan dælan får jeg lige installeret f.eks. El Capitan på den nye harddisk?
På forhånd tak.
Efter at have sat den nye disk i kan du prøve at boote i Recovery Mode (Kommando-R) og se, om du kan få lov til at boote op og derefter omformatere disken til Extended(Journaled) fra en af menuerne.
Hvis du kommer så langt, kan du vist nok også få lov til at installere El Captitan via direkte downlaod.
Ellers kan du prøve med Kommando-Alt-R som tvinger maskinen til at (prøve at) hente det nyeste system, som den kan trække. Ellers er det Kommando-Shift-R. En af de to tast-kombinationer.
Problemet med så gamle Mac'er er dog, at de ikke alle kan det dér med Recovery Mode, i hvert fald ikke før, at der er installeret et moderne OS med indbygget Recovery partition.
Ellers skal du muligvis en omvej over SnowLeo (10.6), som er det føtste OS med AppStore, hvor du bagefter måske kan få lov til et hente et passende macOS.
Ellers skal du prøve at hente OS X eller macOS her, og så evt. lave en USB BootStick (Class10 eller bedre) eller boote fra en anden Mac i Taget Disk Mode over FireWire.
Det vigtigste første skridt er at få omformateret den nye disk til det korrekte format. Langt de fleste diske er pre-fprmateret i ExFat eller et nyere Windows-format, og en Mac kan ikke boote i disse formater, selvom den kan læse fra og skrive på dem.
Så gammel en maskine understøtter ikke gendannelse via internettet, så du kan ligeså godt først som sidst, starte med en usb-installer.
https://support.apple.com/en-mide/HT201372
Jeg har købt en billig USB til SATA adapter, og sørger så for at installere systemet på disken inden jeg sætter den inden i maskinen. Så ved jeg også den kører som den skal, inden jeg splitter bæstet ad.
PallMei skrev:Argh ... her står jeg nok af. Med alt det der skal skrives og tastes osv. iht. linket, så skal man jo være lidt nørdet. Troede virkelig at man bare kunne downloade en form for "installer" og så ellers bare boote fra den, så man gik på internettet og hentede den pågældende MacOS.Så gammel en maskine understøtter ikke gendannelse via internettet, så du kan ligeså godt først som sidst, starte med en usb-installer.
https://support.apple.com/en-mide/HT201372
Jeg er stort set gået kold nu ;-)
Når jeg vil lægge InstallESD.dmg ind på boot-USB-sticken via Diskværktøj og Gendan osv. osv. Så får jeg altid en fejlmeddelelse om, at ".... billedet skal scannes .... " og derfor ingen installaton af InstallESD.dmg.
Hvad dælan gør jeg forkert?
Dirla skrev:Jeg er stort set gået kold nu ;-)
Når jeg vil lægge InstallESD.dmg ind på boot-USB-sticken via Diskværktøj og Gendan osv. osv. Så får jeg altid en fejlmeddelelse om, at ".... billedet skal scannes .... " og derfor ingen installaton af InstallESD.dmg.
Følg vejledningen i linket i min første post. Du skal ikke bruge diskværktøj, men afvikle terminal kommando til at lave usb-nøglen.
PallMei skrev:Dirla skrev:Jeg er stort set gået kold nu ;-)
Følg vejledningen i linket i min første post. Du skal ikke bruge diskværktøj, men afvikle terminal kommando til at lave usb-nøglen.
Og husk, at sticken også skal være formateret korrekt, enten i Extended(Journaled) eller i APFS (macOS 10.13 og nyere).
Tonny Freimanis skrev:PallMei skrev:Dirla skrev:Jeg er stort set gået kold nu ;-)
Og husk, at sticken også skal være formateret korrekt, enten i Extended(Journaled) eller i APFS (macOS 10.13 og nyere).
Det gør terminal kommandoen selv.
PallMei skrev:Tak for hjælpen.Dirla skrev:Jeg er stort set gået kold nu ;-)
Jeg gjorde nu som i din anvisning/dit link og så gik det. Jeg var fokuseret på noget jeg havde gjort for nogle år siden og som svarede til det jeg kunne google i dag, at jeg skulle via Diskværktøj. Men det skal man så åbenbart ikke mere.
PallMei skrev:Tonny Freimanis skrev:PallMei skrev:Dirla skrev:Jeg er stort set gået kold nu ;-)
Det gør terminal kommandoen selv.
Nice. :o)