xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
435
188
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Hvordan lader man bedst MacBook Pro?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)

240

14
25. juli 2022 @ 22:19
Juniormedlem
Et emne jeg har rørt ved før herinde, men aldrig rigtig er blevet helt klog på.

Min MacBook Pro M1 Max 16" sidder altid i laderen når jeg arbejder på den. Af hver jeg kan forstå, så bruger man en halv eller hel cyklus på at komme op på de 100% og så holder den bare spændingen ved lige her. Dvs. man slider ikke så meget på batteriet ved at den sidder i laderen, når man arbejder på maskinen.

Men når jeg så er færdig, så tager jeg altid stikket ud, for der er jo ingen grund til, at den sidder i laderen en hel dag eller nat, er der? Jeg kan ikke finde ud af om det er skadeligt for batteriet eller ej, og hvordan man bør gøre det.

Måske nogen her kan hjælpe lidt? 

6
0
  693

2434

188
25. juli 2022 @ 23:21
ASCII jonglør
MacBook Air M2, 15.3” - iPhone 16e - Krokodille - “Nu?”

4872

472
26. juli 2022 @ 09:32
FPU

Der er vist lige så mange meninger om det, som der er Mac-ejere, selv herinde.

Det er ikke så længe siden, at to Macnyt'ere, som begge har arbejdet professionelt med genopladelige batterier, fortalte om stik modsatte metoder til optimering af batterilevetid, og de blev vist aldrig eninge.

Da jeg forhørte mig for et stykke tid siden, blev jeg anbefalet et stykke software, som kun tillader at batteriet oplades til 80%, hvilket skulle slide knapt så meget på det, men mit OS var for gammelt på det tidspunkt, og sidenhen har jeg ikke gjort noget ved det.

For hvad det er værd, kan jeg fortælle, at jeg altid har strøm på min MBP 2010 (købt i 2010), mens min nabo altid tog strømmen fra på hans MBP 2012 (købt i 2014), og de trængte begge til nyt batteri i 2018. Hans batterimonitor sagde endda "Replace now", mens min blot sagde "Service".

Men statisktisk set kan man ikke konkludere noget som helst ud fra blot to case studies; sample size er alt, alt for lille.

Batteriet gennemgår dog ikke så mange cykler, når der er strøm på hele tiden, og det kan måske have en betydning.

Spirituel Maskine

240

14
26. juli 2022 @ 12:31
Juniormedlem

Hej Tonny

Ja den tråd husker jeg, for den var jeg også med i, og jeg blev sgu mere forvirret end klogere :D

Men du har helt ret i, at det nok nærmere er religion og hver sin mening.

Dog det sidste du skriver, med hvis batteriet har spænding på konstant, så går det jo ikke igennem så mange cykler, da det jo tager en cyklus hver gang batteriet aflades og oplades. Men så var min tanke, om det mon er skadeligt at lade batteriet sidde til spænding hele tiden.

Men vil lige se den video der er postet her og ellers bare bruge min Mac uden at tænke mere over det med batteriet. Kan forstå det er sådan lidt meget tilfældigt og måske mindre vigtigt hvad man gør i dag :)

28

2
26. juli 2022 @ 17:11
Let øvet

Brugte min MBP i 3 år med strøm stikket altid i og der var aldrig nogen problemer. Da jeg solgte den var købe noget forvirret da der kun var 5 cyklus, jeg brugte den som stationær.

3119

435
PallMei (Skribent)
26. juli 2022 @ 17:45
Virtual Machine

For mange år siden gav jeg min far, min 13" 2010 macbook. Han bruger den ikke som bærbar og jeg har hele tiden troet at batteriet var stået af for længst efter mange år konstant opladning. Men da jeg ville opgradere ssd i den og i den forbindelse nulstillede SMC, blev jeg meget overrasket over hvor god form batteriet var og hvor få cykler den havde. Meget meget bedre end min 2014 MBA som jeg har skiftet batteri på, men jeg bruger også mine maskiner mere.

4872

472
26. juli 2022 @ 18:54
FPU
PallMei skrev:

For mange år siden gav jeg min far, min 13" 2010 macbook. Han bruger den ikke som bærbar og jeg har hele tiden troet at batteriet var stået af for længst efter mange år konstant opladning. Men da jeg ville opgradere ssd i den og i den forbindelse nulstillede SMC, blev jeg meget overrasket over hvor god form batteriet var og hvor få cykler den havde. Meget meget bedre end min 2014 MBA som jeg har skiftet batteri på, men jeg bruger også mine maskiner mere.

Det er så samme maskine som min og brugt på samme måde. Jeg synes dog, at det er lidt underligt, at det originale batteri holdt helt fra 2010 til 2018, og det andet batteri kun fra 2018 til 2021, hvor det blev skiftet ud med det nuværende.

MBP'en hele tiden har været brugt som en stationær med strøm på så godt som hele tiden og har i øvrigt lige fået skiftet blæser, så nu knurrer mavsen ikke mere, nården kører i tomgang.  :0)

Spirituel Maskine