xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
4
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
435
188
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Extern HD "arbejder" uden en opgave.
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

510

24
15. juli 2022 @ 14:06
Kaptajn

Bare nysgerrig: Mine externe LaCie HDer hhv. 16TB og 6TB  "arbejder" af og til (klikker og blinker) uden at jeg giver dem en opgave. Er det noget med indexering, eller hvad sker der?. OS 12.4 format APFS og LaCie format Mac OS udvidet (journaled). Lige nu har 16TB "arbejdet" i ca. 1/2 time. Alt virker i øvrigt OK.

5
0
  599

4872

472
16. juli 2022 @ 12:16
FPU

Af og til tæner jeg lidt i de samme baner, når jeg har en ekstern disk tilsluttet. Uden at vide det, tror jeg dog, at det enten er indeksering eller måske et "handshake" mellem Mac'en og diskene. Men det er altså ren spekulation.

Hvis dine diske er nyformaterede, er de jo tomme, og så burde der ikke være ret megen aktivitet, men hvis du har nået at kopiere data over på dem, inden de begyndte at klikke og blinke, er det nok Finder, som indekserer dem.

Jeg vil dog lige tilføje, at hvis det er ret høje klik med efterfølgende blinkeri, kunne det tyde på et mekanisk problem, så prøv at kontrollere diskene i Diskførstehjælp og se, om der er fejlmeldinger på dem, især på S.M.A.R.T.-status.

Spirituel Maskine

288

6
17. juli 2022 @ 07:21
Juniormedlem

Diske med SMR har ofte en PMR del til at skrive på. Det skal så flyttes til SMR delen senere for at skaffe plads.

3119

435
PallMei (Skribent)
17. juli 2022 @ 07:41
Virtual Machine
Niels Jørgen Kruse skrev:

Diske med SMR har ofte en PMR del til at skrive på. Det skal så flyttes til SMR delen senere for at skaffe plads.

Behøver de det. Skriver det ikke på et nyt blankt område og så laver oprydning (garbage collection) når de er idle ala ssd.

Forklaring: for folk der ligesom mig selv ikke er ajour med moderne mekaniske harddiske og bekendt med SMR og PMR. SMR er en måde at gemme flere data på en mekanisk harddisk, ved at placere sporene så tæt at de overlapper modsat PMR der er den traditionelle måde, hvilket er et problem ved ændringer og derfor skrives ændringer på et nyt område, mens det gamle stadig befinder sig på disken og skal rettes op på når der er tid.

510

24
17. juli 2022 @ 14:20
Kaptajn
Tonny Freimanis skrev:

Af og til tæner jeg lidt i de samme baner, når jeg har en ekstern disk tilsluttet. Uden at vide det, tror jeg dog, at det enten er indeksering eller måske et "handshake" mellem Mac'en og diskene. Men det er altså ren spekulation.

Det er også mit gæt.

Hvis dine diske er nyformaterede, er de jo tomme, og så burde der ikke være ret megen aktivitet, men hvis du har nået at kopiere data over på dem, inden de begyndte at klikke og blinke, er det nok Finder, som indekserer dem.

Diskene er hhv. 1 og 2 år gamle og kører fint. De er for øvrigt partitioneret i hhv. 3 stk. og 5 stk., heraf 1 til TM - og TM "snakker" naturligvis når der køres eller ryddes op. Udnyttelsen af de enkelte partitioneringer svinger fra ca. 10% til ca. 90%..

Jeg vil dog lige tilføje, at hvis det er ret høje klik med efterfølgende blinkeri, kunne det tyde på et mekanisk problem, så prøv at kontrollere diskene i Diskførstehjælp og se, om der er fejlmeldinger på dem, især på S.M.A.R.T.-status.

For det meste siger diskførstehjælp OK, men det svinger lidt, men da alt kører som det skal, anser jeg det bare for lidt tilfældigheder om der siges OK eller ikke. Om S.M.A.R.T. oplyses "hoveddiskene" som "kontrolleret" og alle partitioneringerne som "Ikke understøttet". Derudover synes jeg ikke jeg får oplysninger om S.M.A.R.T..

4872

472
17. juli 2022 @ 14:48
FPU
MichaelCorfitsen skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Det er også mit gæt.

Diskene er hhv. 1 og 2 år gamle og kører fint. De er for øvrigt partitioneret i hhv. 3 stk. og 5 stk., heraf 1 til TM - og TM "snakker" naturligvis når der køres eller ryddes op. Udnyttelsen af de enkelte partitioneringer svinger fra ca. 10% til ca. 90%..

For det meste siger diskførstehjælp OK, men det svinger lidt, men da alt kører som det skal, anser jeg det bare for lidt tilfældigheder om der siges OK eller ikke. Om S.M.A.R.T. oplyses "hoveddiskene" som "kontrolleret" og alle partitioneringerne som "Ikke understøttet". Derudover synes jeg ikke jeg får oplysninger om S.M.A.R.T..

Så ser det ud til, at diskene er i orden, og at PallMei's forklaring derfor nok er den bedste.

Spirituel Maskine