Nu har jeg fucket så meget op, at jeg bliver nødt til at starte forfra og denne gang bliver dataoverførsel til den "nye" iMac lavet med en sikkerhedskopi i stedet for Overførselsassistent. Jeg begik en brøler af de helt store ved at dobbeltklikke på en dmg-fil med Catalina på den gamle og det skulle jeg selvfølgelig ikke have gjort; det var en bøf som så mange andre lavet mange af på det seneste. Det viste sig til min “store overraskelse” at jeg dermed havde forsøgt installere Catalina på den gamle, men det kan der ikke køre på - det er den for gammel til. Tsk, tsk :-(
Det lykkedes mig (hvordan husker jeg ikke) at få geninstalleret High Sierra, så nu kører den igen.
Lige nu er de to maskiner koblet sammen over WiFi-netværk, og jeg skal udføre disse operationer:
1. Slette indholdet på den nye og installere MacOS. Hvordan sletter jeg hele disken? Det kan jeg ikke få lov til med Diskværktøj
2. Geninstallere den nyeste backup på den gamle
3. Installere Catalina på den nye
4. Overføre en sikkerhedskopi til den nye
Er der nogen der har gode råd til hvordan jeg griber det an?
Tilgiv mig: Jeg er meget forvirret og frustreret for tiden. Og det her stresser mig meget. Jeg er derfor indstillet på at tage eet lille skridt ad gangen.
Svar til punkt 1 og resten ... USB installation ...
hvis du har en USB med 8GB plads (uden data) så kan du oprette på vilkårlig mac installation af det macos version du har installation til... starte maskinen fra denne usb... og så kan du lave punkt 1, 2, 4... 3 er en del af 1... :D
så hvis du ønsker catalina, skal du have "Catalina installation.app" eller noget... og det antager jeg du kan hente fra app store.
her er et apple link om emnet...
https://support.apple.com/da-dk/HT201372
Towle skrev:Nu har jeg fucket så meget op, at jeg bliver nødt til at starte forfra og denne gang bliver dataoverførsel til den "nye" iMac lavet med en sikkerhedskopi i stedet for Overførselsassistent. Jeg begik en brøler af de helt store ved at dobbeltklikke på en dmg-fil med Catalina på den gamle og det skulle jeg selvfølgelig ikke have gjort; det var en bøf som så mange andre lavet mange af på det seneste. Det viste sig til min “store overraskelse” at jeg dermed havde forsøgt installere Catalina på den gamle, men det kan der ikke køre på - det er den for gammel til. Tsk, tsk :-(
Det lykkedes mig (hvordan husker jeg ikke) at få geninstalleret High Sierra, så nu kører den igen.
Lige nu er de to maskiner koblet sammen over WiFi-netværk, og jeg skal udføre disse operationer:
1. Slette indholdet på den nye og installere MacOS. Hvordan sletter jeg hele disken? Det kan jeg ikke få lov til med Diskværktøj
2. Geninstallere den nyeste backup på den gamle
3. Installere Catalina på den nye
4. Overføre en sikkerhedskopi til den nye
Er der nogen der har gode råd til hvordan jeg griber det an?
Tilgiv mig: Jeg er meget forvirret og frustreret for tiden. Og det her stresser mig meget. Jeg er derfor indstillet på at tage eet lille skridt ad gangen.
Du fik en trin-for-trin guide af mig i din forrige tråd Små/store problemer.
Nihad skrev:så hvis du ønsker catalina, skal du have "Catalina installation.app" eller noget... og det antager jeg du kan hente fra app store.
her er et apple link om emnet...
Jeg kan ikke logge ind i Appstore, da min adgang er låst af sikkerhedsmæssige grunde (hvad det så end betyder). Når jeg så, som foreskrevet, klikker på "Glemt adgangskode" og der bliver sendt en SMS med en kode som jeg skal indtaste. Det gør jeg så, men nu siger den så "Hvis du vil låse din konto op, skal du skrive adgangskoden til Apple-ID'et kurt@towle.dk". Æhhhh, er der nu også noget der hedder adgangskode til mit Apple-ID?????
Towie, jeg bøvlede også med at genåbne en AppStore-konto for en bekendt, hvor både password var glemt og det tilknyttede kreditkort udløbet.
Vi kom så langt i første omgang, at han fik tilsendt aktiveringskoden i forbindelse med at skifte adgangskode (vist nok fem-cifret) til sin telefon, men vi kunne ikke få det til at virke de første to-tre gange, hvor vi bare skrev koden ind som password, indtil der gik en prås op for mig:
Den kode skulle skrives ind LIGE EFTER hans nye, selvvalgte password for at genåbne kontoen, men kun den ene gang. Derefter vikede det med hans nye password uden den tal-kode, og efterfølgende var det ikke noget problem at fjerne det gamle kreditkort og tilføje et nyt.
Jeg tror derfor, at du skal vælge dig et (nyt) password og så skrive det plus den kode, som du modtog. Hvis ikke det virker første gang, fordi du allerede har brugt koden, så få tilsendt en ny og sæt den ind lige efter dit (nye) password. Hvis din situation bare minder om den ovennævnte, burde det altså virke.
Grunden till, at jeg skriver "(nyt) password" er, at Apple vist ikke acceppterer det gamle password ved genåbning af en konto, og måske endda ikke et, som ligger for tæt op ad det gamle. Det var der noget om i makkerens tilfælde.
Tak, Tonny (og til andre der har svaret). Nu er jeg helt lukket ude og Apple vil kontakte mig efter eller inden for 24 timer ... som jeg har forstået det :-(
Jeg skal endnu en gang beklage at jeg nosser rundt i det.
Towle skrev:
Hold alt-tasten nede ved opstart, slet derefter med Diskværktøj som forefindes under menuerne. Du kan ikke slette en disk du booter fra, hvilket jeg går ud fra er dit problem.
Kan man slet ikke slette den disk man booter fra på noget måder, f.eks. i Terminal?
Nå ja, hvad skulle det hjælpe. Den eneste mulighed lige nu er vist at lægge den snuskede Catalina på sticket og køre den SUDO “sudo /Applications/Install\ macOS\ Catalina.app/Contents/Resources/createinstallmedia --volume /Volumes/MyVolume” der ligger på https://support.apple.com/da-dk/HT201372.
Nå nej, det kræver at SUDO’en ligger i mappen “Programmer” og det gør den jo ikke :-(
Towle skrev:Kan man slet ikke slette den disk man booter fra på noget måder, f.eks. i Terminal?
Nej, for det er jo der systemet ligger, hvorfra du kører.. Det svarer lidt til at du fjerner bilen omkring dig, mens du kører på motorvejen.
Nå nej, det kræver at SUDO’en ligger i mappen “Programmer” og det gør den jo ikke :-(
SUDO betyder at du kører med superbrugerrettigheder.. Det er noget som er indbygget i systemet - Hvis jeg forstår dig ret.
Er den simple løsning ikke bare at finde ud af hvad dit Apple-ID kodeord er, hvilket du alligevel skal bruge om og om igen, og så logge ind på App store og hente den ned ordentligt?
David Munch skrev:Towle skrev:Kan man slet ikke slette den disk man booter fra på noget måder, f.eks. i Terminal?
Nej, for det er jo der systemet ligger, hvorfra du kører.. Det svarer lidt til at du fjerner bilen omkring dig, mens du kører på motorvejen.
Ahhh, det må jeg prøve næste gang ;-)
SUDO betyder at du kører med superbrugerrettigheder.. Det er noget som er indbygget i systemet - Hvis jeg forstår dig ret.
Er den simple løsning ikke bare at finde ud af hvad dit Apple-ID kodeord er, hvilket du alligevel skal bruge om og om igen, og så logge ind på App store og hente den ned ordentligt?
Jouw, måske nok, men jeg er febrilsk for at få gang i noget. Jeg kunne jo også prøve at fjerne /Applications i SUDO-linjen. Det prøver jeg sgu. Lige et øjeblik ...
Hvad hulen skulle det hjælpe at slette den?
Den skal du vel bare bruge på den nye... Giver ingen mening at installer en backup på den gamle for at installer den samme på den nye, spild af tid.
Gør den nye klar til at installer din backup fra den gamle. Følg denne guide for først at slette alt på din nye mac og så installer OS for så at installer din backup fra den gamle til den nye.
Sådan her slettet du din HD/SSD og gør den klar til en ren installering.
Følg disse punkter for at nulstille din Mac:
Følg disse punkter for at geninstallere MacOS styresystemet:
Herefter vil MacOS være installeret.
PS.
Går ud fra du har en backup på ekstern HD ik ?
David Munch skrev:Hvad hulen skulle det hjælpe at slette den?
Det ved jeg ikke ;-)
PRW skrev:PS.
Går ud fra du har en backup på ekstern HD ik ?
Jo.
PRW skrev: Hvorfor skal du installer en backup på den gamle ?
Towle skrev længere oppe i tråden: Jeg begik en brøler af de helt store ved at dobbeltklikke på en dmg-fil med Catalina på den gamle og det skulle jeg selvfølgelig ikke have gjort. Nu er der roderi på den gamle, men det vender vi tilbage til.
Nu vil jeg gerne vide hvordan jeg starter Terminal på USB-sticken - eller skifter til den. Når jeg starter Terminal på den nye viser den: iMac:~ bruger§.
Hvordan installerer jeg den Catalina som det lykkedes mig at hente fra App Store? Den kommer og spørger efter et en adgangskode, men hvad er det for en adgangskode???
Og ja, det lykkedes mig at læse mig til hvordan man skifter til USB-stick'en.
Hvad står der præcist i den dialog du får? Normalt er det bare brugerkodeordet.
Jeg giver op ... eller holder i det mindste en lang pause.
Tak for hjælpen so far.
Nu er jeg gået i gang med manuel kopiering af data-mapper, da jeg ikke kan få andet til at virke. Den nye virker, men jeg kan ikke finde nogen datamapper. Det der bl.a. forvirrer mig er den der "offentlige mappe". Det må være noget nyt der er kommet til siden High Sierra?
I det hele taget er Catalina forvirrende (for mig altså). Er der et sted hvor jeg kan læse om hvad der er sket af grundliggende ændringer siden High Sierra?
En anden ting der bekymrer mig er Apple Mail. Vil det virke på Catalina og hvor skal jeg gå ind og ændre og fra/til hvad? Jeg har endnu ikke afprøvet det.
Towle skrev:Nu er jeg gået i gang med manuel kopiering af data-mapper, da jeg ikke kan få andet til at virke. Den nye virker, men jeg kan ikke finde Det der bl.a. forvirrer mig er den der "offentlige mappe". Det må være noget nyt der er kommet til siden High Sierra?
I det hele taget er Catalina forvirrende (for mig). Er der et sted hvor jeg kan læse om hvad der er sket af grundliggende ændringer siden High Sierra?
En anden ting der bekymrer mig er Apple Mail. Vil det virke på Catalina og hvor skal jeg gå ind og ændre og fra/til hvad? Jeg har endnu ikke afprøvet det.
Kære Towle, du ville komme så meget længere, hvis du lærte at søge efter dine problemer, helst på engelsk for flere resultater, og læse/se de vejledninger du finder godt og grundigt, sår du forstår.
Vi har givet dig mange links, men du er selv nødt til at læse/følge dem. Især YouTube er du godt sted at kigge, hvis du vil se trin for trin eksempler. Når dine opfølgende spørgsmål indikere at du ikke har læst de links du har fået, føles det som om der ikke er hul igennem til dig og det er meningsløst og spild af tid og energi at svare. Vi kan vise dig drikketruget, men vi kan ikke tvinge dig til at drikke og det er heller ikke vores problem om du tørster.
Offentlig mappe er ikke en ny ting og jeg ved ikke hvorfor du er forvirret. Men jeg er også ligeglad, ikke mit problem, det vigtigste er, at du selv læser om arkivdeling og lære hvordan det virker. Men hvis du bruger overførsel assistent er arkivdeling ikke krævet. Men så lær at bruge overførsel assistent. Men inden skal du selvfølgelig også lære at installere Catalina. Der er svar på alt det derude, hvis du leder.
Nogle af dine spørgsmål ville tage kortere tid at prøve eller søge efter, end at skrive her uden garanti for svar og svaret vil ofte være noget du selv ville finde, her og nu, ved en simpel søgning.
@PallMei, du fik et hjerte af mig for dit seneste indlæg - ,havde ønsket jeg kunne give dig ti, men dem få du her 😀
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙.
Som jeg også tidligere har skrevet, bliver links og andre gode råd ikke læst eller forstået! Der er utallige indlæg om samme emne. Begynder at mistænke, at der er et troll på tråden?
Hvis jeg tager fejl, @Towle, er der nu kun en løsning tilbage, da evnen ikke er tilstrækklig : aflever maskinen til et autoriseret værksted, og betal dig fra din inkompetence.
Over and out
bh
det handler bare om at have overskud til at dele "problemet" op, i mindre bider og tage det en trin ad gangen.
men, det ser bare ud som towle kæmper imod strøm, fordi han har en overbevisning hvordan han gerne vil systemet skal reagere. det er sikkert irriterende at have udfordringer med systemet, især hvis man skal bruge den til arbejde eller hobby. og kan nemt virke stort problem. men derfor dele man det op i mindre bider.
når systemet beder om kode, så skal der kode til. du skal ikke undre dig hvorfor. eller hvad kode. følg bare anvisninger på skærmen og i de info materiale du få links til, så kommer du langt med.
mål er slette disken og installere nyt specifik operativ system til, samt overføre back-up tilbage til det ny installerede OS.
jamen, så kommer der en guide fra flere forskellige personer og apple, om at gøre 2-3 ting. men der mangler ligesom en overskud til at se, de trin der skal til.det hele forventes at være... "gør som jeg siger" knap, og så skal systemet gøre tryllekunsten. så langt er vi ikke kommet til, desværre.
Towle, hvis du gør en status, med, hvad du har opnået og hvad du stadig mangler at få styr på, så kan vi få kørt det trin efter trin, i takt med at du bliver færdig med den enkelte trin.
Jeg har hele tiden forsøgt at undgå at blive personlig og jeg har et par gange beklaget min forvirring. Det jeg ikke har fortalt er, at jeg for nyligt har fået konstateret Alzheimer i en alder af 68 år.
Jeg skal endnu en gang beklage at jeg ikke har handlet rationelt. Jeg vil naturligvis læse trådene endnu en gang.
Towle skrev:Jeg har hele tiden forsøgt at undgå at blive personlig og jeg har et par gange beklaget min forvirring. Det jeg ikke har fortalt er, at jeg for nyligt har fået konstateret Alzheimer i en alder af 68 år.
Jeg skal endnu en gang beklage at jeg ikke har handlet rationelt. Jeg vil naturligvis læse trådene endnu en gang.
Hej Towle
Det er jeg ked af at høre. Det en frygtelig sygdom. Jeg har en veninde hvis mor også har Alzheimer hun er begyndt tage Magnesium L Threonate og købt nogle bøger af en forsker (“The End of Alzheimers” og “The first survivors of Alzheimers") bag et projekt. Hun har ikke givet mig navnet på forskeren eller projektet (men det kan nok finde ud af, ved søge efter bøgerne). Citat fra hende:
Forskningsprojekt viste at folk, som havde dårlig hukommelse og kognition (MCI = mild kognitive imparement) kunne forbedre sig på bare 3 måneder med Magnesium threonate … Det gøres op til en alderssvarende hukommelse. Forsøgspersonerne havde i udgangspunkt i gennemsnit en hukommelse, som svarede til 10 år ældre end deres faktiske alder. Efter 3 måneder var den forbedret med 8 år.
(Hun skubber på for at jeg også skal prøve, da jeg stadig har følger efter en [meget] gammel hjernerystelse [MTBI]).
Hvis dine evner ikke længere rækker, tror jeg du skal erkende at du måske er nødt til at betale dig fra at få en til at udføre opgaven, hvis ikke du har en venlig sjæl i den omgangskreds der vil kigge på det.
Det nemt nok for mig at sige: det skulle du altså have sagt fra starten. Så jeg sikker på vi alle ville være mere overbærende/forstående i stedet for at tænke du ikke lytter/læser hvad der bliver skrevet og derved tænker vores..
Kan sagtens forstå du gerne selv vil men igen, lader til det en lidt for stor mundfuld. Måske du kan få hjælp til det hvor du med ved side linjen, for at se hvordan man gør og få en forståelse for dette..
Måske du kender en ven/kollega, måske der en her inde der kan hjælpe, eller måske et firma der kan hjælpe.. Men vær ærlig for pt. har du udstillet dig selv som en der gerne vil ha hjælp men ikke gider lytte eller ikke fatter en skid. (beklager sproget)
Håber du finder en løsning/hjælp :)
Jeg takker for den venlige modtagelse af min udmelding.
Fra nu af vil jeg spørge ind til konkrete spørgsmål som bør kunne besvares "ganske simpelt".
En venlig sjæl i dette forum har tilbudt mig at hjælpe via Teamviewer i eftermiddag. Flot :-)