xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
3
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
434
187
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Catalina vs. High Sierra
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)

558

11
17. marts 2022 @ 07:46
Kaptajn

Den brugte iMac jeg har købt (se http://macnyt.dk/forum/?task=thread&query=164701277722359028) kan køre med Catalina, hvor en opdatering ellers sagde Maverick. Nu spekulerer jeg på hvad min gamle Mac ville kunne? Det er en Mid 2011.

At hoppe direkte fra High Sierra til Catalina volder mig problemer. Det lykkedes mig at få hul igennem med Fedtmulemetoden så jeg kunne se den nye i Finder. Her optrådte en mappe med navnet “(brugers) offentlige mappe” og det forvirrer mig. På min gamle maskine har jeg f.eks. Et drev/en mappe der hedder 500SSD og her ligger alle mine data og programmer, men på den nye er mappen “Programmer” tom. De burde vel være blevet overført med “Overførselsassistent”, men hvor ligger de? Jeg kan godt åbne Exel og Photoshop, men hvad med de øvrige? Jeg har læst https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mchlp1145/mac, men det forstår jeg ikke meget af.

Måske skulle jeg have overført en backup i stedet for?

Jeg fik i processen oprettet flere brugere på den “nye”, men jeg forstår ikke hvordan jeg sletter dem, selv om jeg læser vejledningen (https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mchlp1557/10.15/mac/10.15).

Towle
  8
0
  580

8700

221
17. marts 2022 @ 08:08
Poseidon

Din Mid 2011 model kun højest køre med High Sierra. Det er muligt at omgå det, og få nyere systemer ind på dem, men det kan slet ikke betale sig grundet modellens grafikkort.

Der var engang en Mac...

3119

434
PallMei (Skribent)
17. marts 2022 @ 08:47
Virtual Machine
Towle skrev:

At hoppe direkte fra High Sierra til Catalina volder mig problemer. Det lykkedes mig at få hul igennem med Fedtmulemetoden så jeg kunne se den nye i Finder. Her optrådte en mappe med navnet “(brugers) offentlige mappe” og det forvirrer mig. 

Det er standard at brugere har en offentlig mappe, også på High Sierra:

Jeg tror dit problem/forvirring skyldes at du ikke har givet nok rettigheder i fildeling til den bruger du logger på med

Tryk + under delte mapper, for at tilføje hvad du vil dele. Jeg har roden af disken og mit hjemmebibliotek. Og tryk + under bruger for at tilføje hvem der har adgang. Bemærk at det er bruger på maskinen der deler, selv om du nok har overlap.Jeg har erfaret at de fungere bedre på tværs af macOS versioner, hvis jeg aktivere Windows-arkivdeling (indstillinger knappen). *

På min gamle maskine har jeg f.eks. Et drev/en mappe der hedder 500SSD og her ligger alle mine data og programmer, men på den nye er mappen “Programmer” tom.

Store mapper som programmer (apps er egentlig mapper, som Finder skjuler for dig og kan indeholde rigtig mange filer) kan tage lang tid om og at indlæse over netværk. Især trådløst netværk.

De burde vel være blevet overført med “Overførselsassistent”, men hvor ligger de? Jeg kan godt åbne Exel og Photoshop, men hvad med de øvrige? Jeg har læst https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mchlp1145/mac, men det forstår jeg ikke meget af.

Hvis du har overført med overførselsassistent burde de ligge, hvor de lå på den gamle. Har du tjekket i Finder på den nye maskine om de er der. Det forudsætter at du har haft dine apps til at ligge i mappen programmer (i roden) eller under dit hjemme mappe (som jeg antager du har overført med overførselsassistent).

Kan så se du linker til samme artikel som jeg gjorde ovenfor, jeg forstår dog ikke sammenhængen her.

Måske skulle jeg have overført en backup i stedet for?

Det er faktisk også overførselsassistent der gendanner fra backup så vidt jeg husker. Men hvis du gør det under installationen med en helt frisk backup af den gamle, burde du få en identisk kopi af den gamle maskine. Uden at undersøge det, ville jeg dog mene at det samme gøres med overførselsassistent, hvis du vælger alt skal overføres.

Jeg fik i processen oprettet flere brugere på den “nye”, men jeg forstår ikke hvordan jeg sletter dem, selv om jeg læser vejledningen (https://support.apple.com/da-dk/guide/mac-help/mchlp1557/10.15/mac/10.15).

Hvad præcist driller?

3119

434
PallMei (Skribent)
17. marts 2022 @ 08:50
Virtual Machine

*Finder har et problem med at tilgå netværksdrev, der tidligere har været tilsluttet men afbrudt undervejs (dvale etc.). Det er som om netværksstatus mellem de 2 maskiner ikke ajour. Du kan løse det ved at genstarte finder i afbryd dialogen du fremkalder med alt+cmd+esc.

558

11
17. marts 2022 @ 08:58
Kaptajn
David Munch skrev:

Din Mid 2011 model kun højest køre med High Sierra. Det er muligt at omgå det, og få nyere systemer ind på dem, men det kan slet ikke betale sig grundet modellens grafikkort.

Ok, det er helle ikke det store "issue" som det hedder på godt dansk. Det værste er at jeg er totalt forvirret. Der er så mange ting der er anderledes - fra de små problemer til det overordnede. Jeg er f.eks. gennem mange år på High Sierra vant til at man kan højreklikke på en fil og vælge "Åbn med ...", men det reagerer Catalina ikke på. Måske er det noget som en af de andre installerede programmer bidrager med?

Towle

8700

221
17. marts 2022 @ 14:09
Poseidon
Towle skrev:
David Munch skrev:

Ok, det er helle ikke det store "issue" som det hedder på godt dansk. Det værste er at jeg er totalt forvirret. Der er så mange ting der er anderledes - fra de små problemer til det overordnede. Jeg er f.eks. gennem mange år på High Sierra vant til at man kan højreklikke på en fil og vælge "Åbn med ...", men det reagerer Catalina ikke på. Måske er det noget som en af de andre installerede programmer bidrager med?

Det virker stadig i nyeste macOS, så det må være et lokalt problem hos dig.

Der var engang en Mac...

558

11
18. marts 2022 @ 09:44
Kaptajn

I den overførsel jeg har lavet med Overførselsassistent kan mappen Offentlig > Kurt > Økonomi ikke åbnes. Den siger at jeg ikke har tilladelse til at se den. At højreklikke på den giver ikke adgang til at ændre noget.

Towle

3119

434
PallMei (Skribent)
18. marts 2022 @ 09:54
Virtual Machine
Towle skrev:

I den overførsel jeg har lavet med Overførselsassistent kan mappen Offentlig > Kurt > Økonomi ikke åbnes. Den siger at jeg ikke har tilladelse til at se den. At højreklikke på den giver ikke adgang til at ændre noget.

Adgang til netværksdrev styres af rettigheder du giver rettigheder på server maskinen under systemindstillinger->deling->arkivdeling. Ikke under højreklik->info, som du kan gøre med lokale mapper.

ps. Som jeg også nævnte i tidligere post, kan Finder komme ud af synk med hensyn til netværksdrev, hvis en af maskinerne har været i standby og det vil hjælpe at genstarte den. Symptomet vil dog være at du enten ikke kan se drevet selv om du burde, eller hvis den er synlig, opstår der en fejl så snart du forsøger at kigge i den.

558

11
18. marts 2022 @ 15:46
Kaptajn

Jow, men meningen er/var jo at når jeg havde overført det hele og checket om alt var i orden, så skulle der jo ikke deles på netværket.

Towle