xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
478
200
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Apple-event en skuffelse for MacBook-fans
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

2534

200
11. marts 2022 @ 09:19
Bit kongen

Det er klart, at Apples event forleden var en skuffelse for os, der venter på nye modeller MacBook Air eller Pro. Vi må således igen venteventevente, og foreløbig trøste os med rygte-suttekluden:

Exclusive: New MacBook Air and 13-inch MacBook Pro with M2 coming later this year

These Macs remain on track to launch this year after Mac Studio

MacBook Air M2, 15.3” - iPhone 16e - Krokodille - “Nu?”
  16
1
  851

5072

506
11. marts 2022 @ 13:32
Yoda
Factory skrev:

Det er klart, at Apples event forleden var en skuffelse for os, der venter på nye modeller MacBook Air eller Pro. Vi må således igen venteventevente, og foreløbig trøste os med rygte-suttekluden:

Exclusive: New MacBook Air and 13-inch MacBook Pro with M2 coming later this year

These Macs remain on track to launch this year after Mac Studio

Ja, også mig. Men efter jeg jo fandt ud af at få installeret MitID på min iPhone og få det til at virke i High Sierra med hjælp fra Macnyt'ere, er jeg heldigvis ikke længere tvunget til at købe noget andet inden 1. juli.

Ganske vist er 14'' MBP'en attraktiv, men en "neddroslet" M2 med længere batteritid, måske endda til en lavere pris, er værd at vente et halvt års tid på for mit vedkommende.

Sommeren er jo så småt på vej, og sådan en plejer jo at gå hurtigt, så inden vi får set os om, er der atter nye MBP'er på hylderne.

Nej, da

8796

241
11. marts 2022 @ 14:24
Poseidon

Der har været rygter om at Apple forventer at opdatere deres M# chips hver ~18 måned, så med det i tankerne burde opdaterede modeller være lige om hjørnet. Så er der corona og produktionsproblemer, og nu når de ikke engang har opdateret alle deres modeller endnu, så kan det være de lige skal have det på plads, og så går der lidt længere i første generation.

Man kan jo håbe på at de til WWDC smider M2 chips i MBP 14"/16", men jeg tror det er ALT for tidligt. Efteråret så? Måske, men så er der 'kun' gået 12 måneder med Pro/Max chipsene.

Uanset hvad, så ved vi nok mere om Apples M2 planer til WWDC, når vi ser hvad der ryger i Mac Pro. Bliver det en M1 eller en M2 chip - Bliver det sidstnævnte kommer resten nok snart efter, er det foregående (Og måske først med sen release), så tror jeg sagtens vi kan løbe helt til foråret '23 før der kommer M2 chips - Det ville også passe med rygterne om at Mac Pro og iMac Pro først kommer i '23..

Der var engang en Mac...

2534

200
11. marts 2022 @ 20:15
Bit kongen

Har villet udskifte min MBP 15” fra 2013 i de sidste fem år, men forskelligt er kommet i vejen, bl.a. Apples egen tåbelige Touch-bar, som jeg ikke kunne udstå, og derfor sprang alle disse modeller over. Med de nye designs ser det ud til, at fornuften er vendt tilbage.

Det interessante og lidt sjove ved den lange ventetid er, at der faktisk er gået lidt sport i at se, hvor gammel ens MBP kan blive, før den skal udskiftes. Min maskine har stadig det samme batteri, som virker fint, hvilket jeg synes er imponerende. Dog har jeg måttet skifte tastaturet ud pga. er par uvirksomme taster, ligesom kølepasta er blevet skiftet et par gange. Ellers har den fungeret upåklageligt, endda med mange ugentlige rejser med DSB o.l.

Nu må vi se, forhåbentlig holder maskinen ud til de nye 16” MBP-modeller kommer, måske skifter jeg til Air, hvis de kommer med større skærme. En ting er dog sikker: min nuværende MBP bliver aldrig solgt, den får en hædersplads som eventuel backup-maskine. 

MacBook Air M2, 15.3” - iPhone 16e - Krokodille - “Nu?”

5072

506
11. marts 2022 @ 23:48
Yoda

Min Gamle Trofast fra 2010 kan stadig også være med. Den har godt nok fået skiftet batteri og højtalere to gange og optisk drev en enkelt gang, den fik en 250 GB SSD i 2013, da harddisken var ved at stå af, og den disk blev skiftet ud med en på 1 TB, bl.a. fordi jeg blev nødt til at skifte til High Sierra p.gr.a. YouTube og netbank, mens jeg stadig vil have adgang til SnowLeo i visse andre situationer.

Til gengæld virker alle taster stadig, men jeg har oså brugt tastaturoverlay fra Dag 1, dels for ikke at fedte dem til, dels for at mindske risikoen for væskeskader (kaffe, øl og vand), og det var en god beslutning, for det har reddet den fra "Death-by-Sauce", engang jeg kom til at tippe en overfyldt tallerken ned over Mac'ens ene hjørne. Hvis den ikke havde haft overlay, skulle den helt sikkert have haft ny topcase.

Den har i øvrigt stadig nul pixelfejl og er næsten umulig at vælte, især når den kører SnowLeo. Finder-mæssigt er det kun gået baglæns siden dengang, så visse fremskridt er faktisk tilbageskridt. Apple har glemt at sige "Hvad ville Steve have gjort?".

Nej, da

927

49
12. marts 2022 @ 14:32
Suspenderet

Vi har :

27" iMac medio 2010 (24 GB RAM + 128 GB SSD upgrade)

27" iMac late 2013

27" iMac late 2015

Mac Pro 2013 (solgt af Apple late 2015) med Thunderbolt Display

MacBook Pro 2019

De alle køre som en drøm. Apples maskinger er bare kram.

Næste køb bliver nok en Mac mini med en Studio Display. Jeg kan dog ikke lige forene mig med at giver 14.000+ kr for en monitor, selvom jeg godt ved at den er proppet med en masse fed hardware som andre monitors ikke har.

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

578

11
12. marts 2022 @ 20:15
Kaptajn

Jeg har også en del Mac`s. Den ældste er en G4 Powerbook Titanium fra 2002. Skærmen hænger kun i det ene hængsel. Er derfor tilsluttet et 23" Cinema Display med DVI kabel Bruger den udelukkende til at scanne pga mine scannere ikke har software der kan bruges med de nyere OS. Gruer den dag den bryder sammen. 

5072

506
12. marts 2022 @ 21:01
Yoda
Ketilbjorn Jonsen skrev:

Jeg har også en del Mac`s. Den ældste er en G4 Powerbook Titanium fra 2002. Skærmen hænger kun i det ene hængsel. Er derfor tilsluttet et 23" Cinema Display med DVI kabel Bruger den udelukkende til at scanne pga mine scannere ikke har software der kan bruges med de nyere OS. Gruer den dag den bryder sammen. 

Jeg har en blå G4 400MHz Tower i overskud, som alt andet lige burde virke. Den kan jo boote i både MacOS 9 og X. Det er længe siden, den har været tændt, så jeg kan ikke engang huske, hvad der sidder i af RAM og hardisk. Men det kan jo undersøges.

Vi kan jo bytte, så jeg får lidt reservedele til min egen TiBook.

Nej, da

578

11
12. marts 2022 @ 21:16
Kaptajn

Tak for tilbudet. Tror dog jeg vil finde ældre MacBook eller lignende af pladshensyn. Der er heller ingen umiddelbare tegn på at Powerbook`en skulle stoppe med at fungere

8796

241
13. marts 2022 @ 08:54
Poseidon
Ufomekaniker skrev:

Næste køb bliver nok en Mac mini med en Studio Display. Jeg kan dog ikke lige forene mig med at giver 14.000+ kr for en monitor, selvom jeg godt ved at den er proppet med en masse fed hardware som andre monitors ikke har.

Udover god lyd (I følge Apple), så har den skærm intet du ikke kan finde i andre skærme til mindre pris. Selv panelet er 6 år gammelt.

Der var engang en Mac...

5072

506
13. marts 2022 @ 10:53
Yoda
Ketilbjorn Jonsen skrev:

Tak for tilbudet. Tror dog jeg vil finde ældre MacBook eller lignende af pladshensyn. Der er heller ingen umiddelbare tegn på at Powerbook`en skulle stoppe med at fungere

OK. Jeg vil så lige fortælle dig, at man kan få reservedele til sin TiBook hos PowerBookMedic. Hvis du er heldig, kan det være, at du kan finde et intakt hængsel til din. Husk blot på, at du bliver voldtoldet af Skat, fordi de er baseret i USA, med mindre at de har oprettet en europæisk filial, ligesom iFixIt har gjort.

Nej, da

927

49
14. marts 2022 @ 07:53
Suspenderet
  • David Munch skrev:
Ufomekaniker skrev:

Udover god lyd (I følge Apple), så har den skærm intet du ikke kan finde i andre skærme til mindre pris. Selv panelet er 6 år gammelt.

Der skulle der gerne sidde en A14 SoC i den også. Det finder man heller ikke i andre display, så vidt jer er orienteret. Jeg fik også det indryk at dets webcam var af overordentlig god kvalitet, fordi A14 kunne forbedre billedet meget.

Det med tre super gode mikrofoner og Spatial lyd findes der vist heller ikke i almindelige monitors. Den lyd render vel også en smut forbi den A14 for at blive forbedret.

Jeg kommer til at tænke på hvilken gren af macOS den A14 køre. displayOS?

Men prisen…. Suk….😁

8796

241
14. marts 2022 @ 09:30
Poseidon
Ufomekaniker skrev:

Der skulle der gerne sidde en A14 SoC i den også. Det finder man heller ikke i andre display, så vidt jer er orienteret. 

A13, og nej det gør der ikke for der er som sådan ikke vildt meget brug for det.

Jeg fik også det indryk at dets webcam var af overordentlig god kvalitet, fordi A14 kunne forbedre billedet meget.

Det med tre super gode mikrofoner og Spatial lyd findes der vist heller ikke i almindelige monitors. Den lyd render vel også en smut forbi den A14 for at blive forbedret.

Ja, den hjælper lidt til med billedprocesseringen til webcamet, og laver lidt finurligheder på lyden, men ærligt talt, så ser jeg det slet ikke som et salgsargument personligt. Spatial lyd er fint, men når højtalerne sidder så tæt, så er der ikke meget at opnå. Og jeg tvivler på man vil kunne høre forskel med eller uden en A13 alligevel når højtalerne er så små som de er.

Når billedekvaliteten er præcist den samme som der er i LGs 5 år gamle skærme, så synes jeg prisen er ALT for høj.

Der var engang en Mac...

927

49
15. marts 2022 @ 20:37
Suspenderet

8796

241
16. marts 2022 @ 09:03
Poseidon

Jeg har også meget svært ved at se at Apple ikke vil forstætte med at sælge 27" iMac'er, da de helt klart er dem man oftest ser medierne/butikker/etc., er vildt ikoniske og derfor er et godt promoveringsværktøj for firmaet.

Men jeg er gået videre og skal ikke have iMac igen. Har skilt min 2011 model ad for mange gange, til at jeg vil have et sammenlimet produkt som den nuværende iMac. Mac Studio er min fremtid. 8) 

Der var engang en Mac...

3298

478
PallMei (Skribent)
16. marts 2022 @ 10:21
Virtual Machine
David Munch skrev:

Jeg har også meget svært ved at se at Apple ikke vil forstætte med at sælge 27" iMac'er, da de helt klart er dem man oftest ser medierne/butikker/etc., er vildt ikoniske og derfor er et godt promoveringsværktøj for firmaet.

Det er jeg nu ikke enig i. Vil sige det er de bærbare. Ud af Elgiganten, Power og Bilka har jeg kun set en iMac i Power og det er jeg ikke engang sikker på at de fortsat har, for de var en 27" som altså nu er udgået. Har faktisk ikke engang set en 24" tommer i praksis om end Humac (hvordan mon de klare sig for tiden med sanktioner og deres russiske ejer) nok har en udstillet.

Men jeg er gået videre og skal ikke have iMac igen. Har skilt min 2011 model ad for mange gange, til at jeg vil have et sammenlimet produkt som den nuværende iMac. Mac Studio er min fremtid. 8) 

åh jeg har været træt af åbne min late 2009. Men hold op hvor er den blevet dejlig stabil og lydløs med en anden ssd end den der sad i siden 2011. Jeg kan godt lide at man bare kan sætte sig og den er klar, uden at skulle forbinde sin bærbar til en stor skærm. Fremtidige iMacs er der ikke megen grund til at åbne. Ligesom Apple Silicon bærbare, vil der ikke være noget at opgradere eller udskifte. Med 3 aktive maskiner, er der meget lange udsigter til at jeg overvejer ny maskine.

8796

241
16. marts 2022 @ 10:53
Poseidon
PallMei skrev:
Det er jeg nu ikke enig i. Vil sige det er de bærbare. Ud af Elgiganten, Power og Bilka har jeg kun set en iMac i Power og det er jeg ikke engang sikker på at de fortsat har, for de var en 27" som altså nu er udgået. Har faktisk ikke engang set en 24" tommer i praksis om end Humac (hvordan mon de klare sig for tiden med sanktioner og deres russiske ejer) nok har en udstillet.

Helt enig. Tænkte udelukkende på stationære modeller med det jeg skrev ovenfor. Der er ingen tvivl om at Apple sælger klart flest bærbare, og dem ser man naturligt mere til i det 'åbne miljø' da de jo er mobile og lige til at have frem.

Der var engang en Mac...