xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
478
200
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Hardware for hurtigere eksport fra iMovie
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

0
06. februar 2022 @ 18:24

Hej alle!

Et måske underligt spørgsmål fra en ikke-hardware ekspert.

Jeg kigger lidt på ny Mac, og har primært brug for en Mac, som hurtigere kan eksportere film fra iMovie.

Lige nu tager det simpelthen for lang tid! Fx tager det pt. på min standard Macbook Pro 13' ca. 2-3 timer af eksportere en halvanden times lang film af 4 sammenklippede film i middel kvalitet (ikke 4K). Det synes jeg, er for lang tid - har brug for den hurtigere.

Men hvad er det helt præcis, jeg skal opgradere i en ny Mac, for at kunne eksportere fra iMovie så hurtigt som muligt? Hvad er det for hardware, som iMovie bruger til at eksportere?

M1 Pro vs. M1 Max? 8-core CPU eller 10-core CPU? 14, 16, 24 eller 32-core GPU? Hukommelse/RAM? SSD?

Selvfølgelig vil "det bedste" af alle ting herover jo nok bidrage, men hvad ville umiddelbart mest bidrage til en kortere eksporttid fra iMovie, hvis jeg skal prioritere noget?

Takker!

12
0
  720

25

1
06. februar 2022 @ 19:56
Let øvet

https://www.apple.com/dk/mac-pro/

5072

506
06. februar 2022 @ 20:20
Yoda

Når du nu arbejder med video, er det kun en fordel med så mange GPU-kerner som muligt, og det vil alt andet lige være en M1 Max from for en M1 Pro. Her er det så knapt så vigtigt, om CPU'en har 8 eller 10 kerner.

Men grafik kræver også RAM og optager en del plads, så jeg vil anbefale (minimum) 32 GB RAM og så meget SSD, som budgettet kan klare. Husk på, at både RAM og SSD er integreret i hhv. CPU og bundkort, og derfor kan de ikke udvides.

Du skal også være opmærksom på, at iMovie måske slet ikke kan køre på Apple Silicon Mac'er, eller måske kun igennem Rosetta2 (emulering), så du er nødt til st få styr på kompatibilitet og alternativ software, hvis iMovie ikke kan bruges.

Overvej eventuelt den nye MacMini; den er næsten lige så hurtig som en meget, meget dyrere Intel-baseret MacPro.

Go' jagt!

Og velkommen på Macnyt. Bare spørg løs, hvis der er noget, som du er i tvivl om; det er bl.a. derfor, vi hænger ud herinde.

Nej, da

0
06. februar 2022 @ 23:34

Tak for svar!

Først og fremmest er det ikke en mulighed for mig med en ikke-bærbar.

Jeg arbejder som sådan ikke professionelt med video, men arbejder med at analysere fodboldkampe, og klipper derfor en del video i både 4K og ikke 4K video. Mine to irritationspunkter er 1) langsom eksport (som er det absolut primære!) og 2) lagger helt afsindsigt meget i preview af 4K video i iMovie.

Og nu skriver du dit svar som om, hvad der er bedst ift. at arbejde med video. Men jeg er sådan set endnu mere interesseret i helt specifikt det at EKSPORTERE FRA iMOVIE, hvis det giver mening, og ikke så meget selve video/grafik-delen?

Så denne nye 14' med Apple Silicon kan måske ikke engang køre iMovie? Det må næsten være et bevidst valg fra Apple af - hvad er alternativet så? https://www.apple.com/dk/macbook-pro-14-and-16/

Når jeg Googler det, kommer det her frem, at den godt kan: https://isapplesiliconready.com/app/iMovie

Så hvis jeg skal købe mig en MacBook Pro 14', vil du altså anbefale en opgradering til M1 Max med 24 GPU, og dermed også automatisk opgradering fra 16 til 32 GB hukommelse - hvis jeg skal prioritere noget for at kunne eksportere hurtigere?

5072

506
07. februar 2022 @ 01:27
Yoda

Problemet med skaft af CPU platform er, at der som regel er noget software, som ikke bliver porteret med over.

Macintosh startede med Motorola's 68K platform, en CISC-chip ligesom Intel's 80086 platform, men med bredere hukommelsesadressering og noget bedre til grafik.

Da den til sidst ikke kunne følge med, skiftede Apple til RISC i samarbejde med IBM, og G4 400Mhz modellen blev den første personlige computer, som reelt krydsede GigaFLOP barrieren viat den 128 bit brede AltiVec co-processor. Via den indbyggede emulering af 68K arkitekturen, kunne de nye RISC-baserede Mac'er køre (det meste) 68K-baserede software.

Imidlertid lavede især den efterfølgende G5 chip så meget varme, at den reelt ikke kunne bruges i en bærbar, så Apple skiftede til Intel med den sidegevinst, at man nu kunne køre Windows, endda ofte mere stabilt, fordi hardwaren var så veldefineret i forhold til hele det Wndows-kompatible PC-marked.

Imidlertid begyndte der i de sidste måske 2-3 år at opstå problemer med Intel-baserede bærbare Mac'er (throttling), som gør Mac'erne emget varme og larmende p.gr.a. blæser på fuld skrue hele tiden. Intel ignorerede Apple's henstillinger om at rette fejlene, så derfor fandt Apple tilbage til RISC-platformen via ARM-chippen, og den sparker virkelig mås, især i forhold til strømforbruget, og som tidlgiere nævnt emulerer den Intel-baseret software via Rossetta2. Nogle programmer kører gnidningsløst, nogle gør måske lidt knuder eller mangler funktionalitet, og andre igen virker måske slet ikke. Der er ikke andet at gøre end at snuse sig frem til, om den software, som man skal bruge, også kører på Apple Silicon.

Nej, da

5072

506
07. februar 2022 @ 01:55
Yoda

Efter de behov, som du beskriver, ville en 14'' M1 Max med 32 GB RAM og en pænt stor SSD (bl.a. fordi SSD'en bliver brugt intensivt som "sekundær RAM") nok dække dit behov, men lige netop 14'' M1 Max MBP'er rygtes at throttle (blive varm og derfor gå ned i effektivitet og med blæserstøj), fordi Max-chippen tilsyneladende bliver lidt for varm til, at den enlige blsæer i 14''-modellen lige netop ikke kan følge med. Prøv at gå lidt tilbage i arkiverne hos Max Tech og Greg's Gadgets på YouTube. Hvis jeg husker rigtigt, var det sidst i efteråret eller først på vinteren, at der var en video om det, vist nok hos Max Tech. 16''-modellen har to blæsere, og derfor skulle der ikke være nogen problemer med throttling, selv ikke når alle kerner kører.

Hvis du insisterer på 14'', burde du MÅSKE holde dig til Pro-chippen med det antal GPU-kerner, som dit budget accepterer, mens du kan gå "all in" og vælge en Max chip på 16''-modellen p.gr.a. den ekstra blæser. Og alt andet lige er de to ekstra tommer jo kun en fordel, når du nu skal arbejde så meget med video.

Ellers vent til efteråret (sandsynligvis), når M2-MBP'en kommer på gaden. Den har lidt højere clock-frekvens end M1. Den får nok ikke så mange high performance kerner, men den har et par ekstra low-performance kerner for bedre batteri-performance, og den rygtes samtidig at blive (lidt) billigere end M1-MBP'erne, fordi den ikke vil være lige så hurtig.

De to ovennævnte YT-kanaler (og en del andre) har en masse anmeldelser og tests af de forskellige Apple Silicon Mac'er, lige fra efteråret 2020, da den først M1-Air og den første M1-Pro blæste alt bærbart med en Intel Inside ud af badekaret, især i forhold til strømforbruget.

En anden test mod en top notch Intel-iMac viste, at de var lige hurtige, men at M1-MBP'en brugte 5 Watt, mens iMac'en brugte 125 Watt på den samme opgave.

Eksport af 4K video på en iPhone 12, som bruger samme arkitektur (A15), gik lige så hurtigt som på en stationær, mens dens batteri var nede omkring 25%. Ingen sved på panden.

Så. Nu har du fået lidt at tygge på. Og når du kommer så vidt, så overvej, hvor du vil købe den nye lille. Ikke alle er lige begejstrede for Humac, især ikke ved reklamationer. Ved køb direkte hos Apple er der gratis afhentning og levering ved garantireparationer, så længe man pakker sit udstyr i den originale emballage.

Nej, da

1761

46
07. februar 2022 @ 06:11
Stormogul

Lige en indspark herfra. Alle YouTube tests af alle deres M1 chip baserede macs viser at deer  stinkende hurtige, selv den lille Mac Book Air. 

8Mb RAM er rigeligt i følge det man ser på YT. 

3298

478
PallMei (Skribent)
07. februar 2022 @ 07:21
Virtual Machine
kennethhede skrev:

Så denne nye 14' med Apple Silicon kan måske ikke engang køre iMovie? Det må næsten være et bevidst valg fra Apple af - hvad er alternativet så? https://www.apple.com/dk/macbook-pro-14-and-16/

Når jeg Googler det, kommer det her frem, at den godt kan: https://isapplesiliconready.com/app/iMovie

Ved ikke hvorfor Tonny skaber usikker om det, selvfølgelig kan de nye M1 maskiner køre iMovie også uden emulering. At Macs er målrettet kreative opgaver er en stor del af Apples image.

Hvis ikke du kan finde nogle eksport test fra imovie på youtube, så tester næsten youtuber anmeldelser export fra storbroreren Final Cut Pro når de anmelder nye Mac, da det er en beregningstung opgave fra deres egen dagligdag. Jeg er ret sikker på at du kan overføre forskelle i Final Cut Pro ydelse til iMovie.

Nu er det en del jeg personlig skipper, da jeg ikke producere video, så kan ikke røbe hvad der er bedst. Men som udgangspunkt er jeg enig i at det GPU der står for arbejdet, med mindre der er dedikeret encoder hardware der klare det alene. Jeg ved der er dekoder hardware, men usikker på om den er kraftigere i M1 Pro Max end M1 Pro og hvorvidt den udnytter GPU kerner til arbejdet.

Omvendt tror jeg ikke det er voldsomt ram-krævende og 32GB, som jeg husker at være minimum for en Max model, skulle række.

32GPU max bruger dog mere strøm og udvikler dog en del mere varme. Så hvis du har kig på 14" skal du måske overveje at nøjes med 24GPU som en gylden mellemvej.

5072

506
07. februar 2022 @ 09:31
Yoda

@PallMei:

iMovie har jo efterhånden en del år på bagen, og jeg var usikker på, om den overhovedet var up to date (jeg roder ikke selv med video). iPhoto blev jo til Fotos til nogens fortrydelse, og det samme kunne være overgået iMovie. Derfor brugte jeg både livrem og seler, så trådstarter i det mindste ikke stod med ny hardware, som også krævede ny og måske dyr software á la Final Cut Pro.

Der er noget om, at Max-chippen —udover de ekstra GPU-kerner— har indbyggede hardware video-encodere, hvor Pro-chippen bruger software, som jo er langsommere end hardware. Det er stort set, hvad jeg ved om den sag. Jeg faldt over oplysningen i en af  de test, hvor MBP'er med Pro og Mac CPU'erne blev sammenlignet.

Derfor burde en 16'' MBP Max være den optimale løsning (hurtigeste video-kodning) for Kenneth; ingen throttling p.gr.a. den enkstra blæser og hurtigere hardware-baseret video-kodning.

Nej, da

3298

478
PallMei (Skribent)
07. februar 2022 @ 10:06
Virtual Machine
Tonny Freimanis skrev:

@PallMei:

iMovie har jo efterhånden en del år på bagen, og jeg var usikker på, om den overhovedet var up to date (jeg roder ikke selv med video). iPhoto blev jo til Fotos til nogens fortrydelse, og det samme kunne være overgået iMovie. Derfor brugte jeg både livrem og seler, så trådstarter i det mindste ikke stod med ny hardware, som også krævede ny og måske dyr software á la Final Cut Pro.

Den er senest opdateret 15/11-2021. iMovie blev dumped down (ligesom pages, numbers etc.) hvilket skabte en del ravage. Men den er stadig, ligesom garageband og Apples andre first party gratis apps en del af deres salgsargument for Mac.

Der er noget om, at Max-chippen —udover de ekstra GPU-kerner— har indbyggede hardware video-encodere, hvor Pro-chippen bruger software, som jo er langsommere end hardware. Det er stort set, hvad jeg ved om den sag. Jeg faldt over oplysningen i en af  de test, hvor MBP'er med Pro og Mac CPU'erne blev sammenlignet.

Derfor burde en 16'' MBP Max være den optimale løsning (hurtigeste video-kodning) for Kenneth; ingen throttling p.gr.a. den enkstra blæser og hurtigere hardware-baseret video-kodning.

Er ret sikker på at Max ikke har en encoder som M1 Pro ikke har, men den har den har muligvis en der er dobbelt så kraftig. Hvert fald har Max dobbelt så høj båndbredde til hukommelsen. Noget CPU'erne har svært ved at mætte, men som nok er gavnlig til video encodning.

Nu har jeg mest fulgt benchmarks fra en youtuber der er softwareudvikler og selv om Max er marginalt hurtigst i hans test, har han fortrudt den helt store model. Især de 64GB ram. Det er kun machine learning software der udnytter den ekstra gpu kraft i hans tilfælde og det er ikke område han beskæftiger sig med.

8796

241
07. februar 2022 @ 10:43
Poseidon
Må jeg anbefale du tager et projekt med ned i Humac, spørger om du må prøve at eksportere på sådan en nyere Mac? Eller finder en kollega som har en. Det er lidt codec-afhængigt hvor stor en effekt du vil se, men chancen er de nye Macs vil sætte din gamle maskine markant på plads.

Claus Hansen skrev:

https://www.apple.com/dk/mac-pro/

De nye MacBook Pro er markant hurtigere end Mac Pro når det kommer til det meste videoarbejde.

PallMei skrev:
Er ret sikker på at Max ikke har en encoder som M1 Pro ikke har, men den har den har muligvis en der er dobbelt så kraftig. Hvert fald har Max dobbelt så høj båndbredde til hukommelsen. Noget CPU'erne har svært ved at mætte, men som nok er gavnlig til video encodning.

M1 Max har 2 Video encode engines og 2 ProRes encode and decode engines, hvor Pro kun har én af hver, så det vil gå dobbelt så hurtigt der. Derudover er de ret så ens, når man ikke tænker på den dobbelte båndbredde..

Der var engang en Mac...

55

3
07. februar 2022 @ 11:30
Novice

En M1 eller bedre vil løse dit problem.

M1 har dog et problem med eksterne USB diske, performance er dårlig i forhold til hvad diskene kan yde. Der er en del YouTube videoer om dette problem.

Så skal det optimeres så skal du have diske der bruger TB.

3298

478
PallMei (Skribent)
07. februar 2022 @ 12:06
Virtual Machine
lasse hansen skrev:

En M1 eller bedre vil løse dit problem.

M1 har dog et problem med eksterne USB diske, performance er dårlig i forhold til hvad diskene kan yde. Der er en del YouTube videoer om dette problem.

Så skal det optimeres så skal du have diske der bruger TB.

Så skidt er det nu heller ikke

Det er en 2TB WD my Passport USB ssd på M1 Macbook Air. Selv om det er mindre end det teoretiske og muligvis intel-maskiner,  skal man godt nok jonglere med meget store filer før det er et problem. Tror hvert fald ikke en video-encoder kan følge med.