xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
441
191
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
New entry-level MacBook Pro? Yes, please!
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

2456

191
06. februar 2022 @ 16:54
ASCII jonglør

En ny model entry-level MacBook Pro er præcis det, som jeg har gået og ventet på - og måske sker der noget nu?...

Gurman: New entry-level MacBook Pro with M2 chip coming this year, but no ProMotion

MacBook Air M2, 15.3” - iPhone 16e - Krokodille - “Nu?”
  13
0
  883

4919

475
06. februar 2022 @ 17:58
FPU

Ja tak, og helst hurtigst muligt. Go'e, Gamle Trofast, min MBP 2010, kan ikke køre et nyere macOS end High Sierra (10.13). Det fungerer fint lige nu, men i det øjeblik min bank tvinges (og dermed også tvinger mig) til at skifte til MitID, er jeg pisket til at købe en nyere Mac, for at kunne net-bank, eBoks, o.s.v., for MitID kan kun bruges af OS'er, som Apple stadig udgiver sikerhedsopdateringer til, og det er i skrivende stund kun til macOS 10.15 og macOS 11.

Skiftet er jo senest 30. juni i år pr. lov, hvilket så giver mig følgende valgmuligheder:

1. Købe en M1 MBP til omkring 20 Kilo. Jeg får helt sikkert en fin maskine, men jeg er ikke grafisk power-user, så jeg har ikke brug for alle de grafik-kerner. Jeg så hellere flere low-performance kerner for bedre batteritid, og det ser ud til, at det bliver sådan i M2-chippen.

2. Købe den første M1 Air eller Pro, men jeg synes, at de er for begrænsede, ikke mindst fordi de ikke har MagSafe.

3. Købe en brugt MBP, som kan køre macOS 10.15. Har snuset lidt rundt på DBA, og her er prislejet omkring 2.000,- Kr. for noget, som ikke er misligholdt, i hvert fald på den rigtige side af Storebælt. Det kan jeg da også bare gøre, men når jeg så har købt M2 MBP'en, er den overflødig og har snupset en del af budgettet.

Deværre siger rygterne, at en M2 MBP nok først vil dukke op til efteråret, så der bliver et hul henover sommeren.

Sidste mulighed er at nøjes med at bruge min iPhone, når jeg skal i banken, men der skal jeg så lige have den opdateret fra et ellers hanmrende stabilt iOS 11 til iOS 15, som alt andet lige nok skal finde på at gøre knuder.

Det her tvungne skift fra NemID til MitID er et klassisk eksempel på "It's working, so let's break it", og der er allerede nu meldinger om folkepensionister, som kommer til at skulle bruge et 2-3 måneders rådighedsbeløb på ny hardware, blot fordi kravene fra firmaet bag MitID er så stramme.

Og anmeldelserne af MitID på Trustpilot er jo ikke ligefrem gunstige, så der skal nok blive masser af gråd og tænders gnidsel, efterhånden som de forskellige banker lukker for login via NemID.

Spirituel Maskine

8746

226
07. februar 2022 @ 10:43
Poseidon

Jeg afventer en MacBook Air med Promotion. Forhåbentligt kommer de inden for de næste to generationer.

Angående en ny entry-level MacBook Pro, så må jeg sige jeg ikke helt ser ideen i den med de ny 14" M# Macs.

Der var engang en Mac...

2456

191
07. februar 2022 @ 11:39
ASCII jonglør

Promotion lyder virkelig lækkert. For nogle af os er det de 16" i skærmen, som er afgørende. Så kommer der en entry-level MBP med 16"-skærm, så er ikke alene jeg solgt, men det er tillige et styk af disse fantastiske maskiner.

1159

134
07. februar 2022 @ 11:57
Stormogul

pris udvikling og produkt udvalg, gør at jeg overvejer faktisk slet ikke at have en computer fremover. tænker, jeg få en ipad setup med mus og tastatur, så kan jeg klare langt det meste. resten må jeg så emulere på en af mine servere når det behov opstå. 

ja, skærmen er lille... men det overleve jeg nok. eller så må jeg have en tynd klient med fjernforbindelse til en server. det er ved at blive billigere at leje tid i skyen end at købe computer.

alt andet giver ikke mening i min verden.

nihad.dk 

3158

441
PallMei (Skribent)
07. februar 2022 @ 12:24
Virtual Machine
Nihad skrev:

pris udvikling og produkt udvalg, gør at jeg overvejer faktisk slet ikke at have en computer fremover. tænker, jeg få en ipad setup med mus og tastatur, så kan jeg klare langt det meste. resten må jeg så emulere på en af mine servere når det behov opstå. 

ja, skærmen er lille... men det overleve jeg nok. eller så må jeg have en tynd klient med fjernforbindelse til en server. det er ved at blive billigere at leje tid i skyen end at købe computer.

alt andet giver ikke mening i min verden.

Skulle jeg vælge mellem min iPad pro (med tastatur, trackpad og pen) og min MacBook air, så valgte jeg min MacBook air til enhver tid. Jeg ville ikke engang skulle overveje det. Efter min mening er der bare for mange begrænsninger i ipados der gør det for klodset og være rigtig produktiv på tværs af forskellige apps.

Men jeg har da selv været i den lejr, hvor jeg tænkte at jeg havde købt min sidste computer til content consumption og måske jeg har. Men til produktivitet foretrækker jeg dem stadig.

4919

475
07. februar 2022 @ 14:48
FPU
David Munch skrev:

Jeg afventer en MacBook Air med Promotion. Forhåbentligt kommer de inden for de næste to generationer.

Angående en ny entry-level MacBook Pro, så må jeg sige jeg ikke helt ser ideen i den med de ny 14" M# Macs.

Hvor MBP'erne med Pro og Max virkelig rykker op grafik-området, ventes M2 MBP'erne mere at være generalister i kraft af flere low-performance kerner, som forlænger batteritiden for os, som blot har et blandet hverdagsbrug.

Bevares, jeg kunne da godt tænke mig at køre Aston Martin, men  jeg har mere brug for en Range Rover med træk, og det samme gælder mit computerbehov med M2 versus M1; praktisk og (forhåbrntlig) knapt så dyr.

Spirituel Maskine

1159

134
07. februar 2022 @ 16:45
Stormogul
PallMei skrev:

Skulle jeg vælge mellem min iPad pro (med tastatur, trackpad og pen) og min MacBook air, så valgte jeg min MacBook air til enhver tid. Jeg ville ikke engang skulle overveje det. Efter min mening er der bare for mange begrænsninger i ipados der gør det for klodset og være rigtig produktiv på tværs af forskellige apps.

Men jeg har da selv været i den lejr, hvor jeg tænkte at jeg havde købt min sidste computer til content consumption og måske jeg har. Men til produktivitet foretrækker jeg dem stadig.

lige pt. har jeg en MBP fra 2014 og den kan ikke køre den nyeste macos. men det er også fint. det jeg bruger den til er mest, skrive (tekst og kode), en gang i mellem når jeg har behov for noget grafisk, kan jeg snildt klare mig med ipad pro og affinity apps som erstatning til adobe apps. det er klart at nogle ting kan gøres nemmere på en computer. men spørgsmål er, er det penge værd, eller skal man bare ofre lidt tid på det. 

macbook air har jeg egentlig ikke tænkt så meget over, da den har historisk haft dårlig skærm, men ja, det kunne være en mulighed. dog for de penge, vil jeg så heller have en mac mini og bruge min 4K ekstern skærm. 

må man spørge, hvad du laver, når du er "produktiv"? :)
nihad.dk 

3158

441
PallMei (Skribent)
07. februar 2022 @ 18:35
Virtual Machine
Nihad skrev:

må man spørge, hvad du laver, når du er "produktiv"? :)

Egentlig var min undskyldning for at anskaffe M1 macbook air at jeg ville kode i XCode. Men jeg måtte skifte fokus i sommers og er aldrig vendt tilbage. 

Så produktiv er p.t. blot administrative opgaver, som mine gamle maskiner stadig kan udføre og faktisk er de begge blevet meget bedre kørende efter jeg har byttet deres ssd'er ud med nogle moderne modeller. 

Så egentlig har jeg lidt dårlig samvittighed over ikke at genoptage programmering i XCode, så jeg kan retfærdiggøre anskaffelsen af min M1 MBA.

Jeg ville også ønske der bedre skærm i min M1 MBA og der er chance for at det er tilfældet ved næste opdatering. Men når det er sagt, så savner jeg ikke noget efter jeg har skiftet til farveprofil til Adobe RGB (1998), da jeg syntes default profilen var for kontrastfuld og mørk. Omvendt er profilen SMPTE RP 431-2-2007 DCI (P3) for lys og lav kontrast til mig, men måske at foretrække ved billedbehandling 🤷‍♂️. Teknisk set er skærmen bedre på min iPad pro (2020), men ikke i en grad at jeg bemærker det.

2456

191
08. februar 2022 @ 21:51
ASCII jonglør

Måske skal man allerede begynde at varme VISA-kortet op i marts?   

DigiTimes: Entry-level M2 MacBook Pro slated to launch in early March

"On the weekend, Bloomberg’s Mark Gurman said that Apple is planning a new entry-level M2 MacBook Pro for some time this year. Now, industry sources inside a supply chain believe the company will launch this new Mac in early March, potentially during Apple’s rumored event."

4919

475
09. februar 2022 @ 00:34
FPU
Factory skrev:

Måske skal man allerede begynde at varme VISA-kortet op i marts?   

DigiTimes: Entry-level M2 MacBook Pro slated to launch in early March

"On the weekend, Bloomberg’s Mark Gurman said that Apple is planning a new entry-level M2 MacBook Pro for some time this year. Now, industry sources inside a supply chain believe the company will launch this new Mac in early March, potentially during Apple’s rumored event."

Det lyder æggende, og jeg ville helt klart slå til, for som nævnt ovenfor, er det slut med at bruge min MBP 2010 til eBoks og netbank senest 30. juni, så jeg skal jo have købt et eller andet nyere inden da.

Men en kommentar til artiklen siger: "Literally everyone else has M2 refreshes starting in the fall. This comes from digitimes. I wouldn't put any stock in it.", og det lyder jo logisk nok.

Men der er vel intet andet at gøre end at vente på næste Apple-vent. Er det ikke den 22. marts?

Spirituel Maskine

2456

191
09. februar 2022 @ 04:40
ASCII jonglør

4919

475
09. februar 2022 @ 09:44
FPU
Factory skrev:

Bloomberg: Apple planning March 8 event with 5G iPhone SE 3, iPad Air 5, and possible new Macair/

8. marts lyder nice; jeg kan jo næsten holde vejret indtil da, og hvis rygterne om en M2 MBP så taler sandt, bliver der jo snart en estimeret pris og udgivelsesdato at forholde sig til.

Jo mere info, jo bedre, ikke mindst fordi jeg kraftigt overvejer at investere ca. 10 Kilo i en professionel brændekløver p.gr.a stormfaldet efter Malik. Godt nok er der råd til både brændekløver og M1 MBP, men derfor kunne jog alligevel godt tænke mig en (noget) billigere M2 MBP, som samtidig ser ud til at ville passe bedre til mit daglige behov.

Tak for infoen!

Spirituel Maskine

245

14
09. februar 2022 @ 13:37
Juniormedlem

Jeg er glad for min MacBook Pro 16" M1 Max entry model, hvor jeg ikke har pilet med nogle opgraderinger. Så det var måske også værd at se på :)