Jeg kan høre at 2015 modellen knurre helt vil på harddisken konstant, som om at FusionDrive er splittet op. Men jeg kan ikke se at drevet er adskilt i Diskværktøj. Men jeg tror det er det der sløver den.
Den har 16 GB RAM.
Her er start-up tiderne på begge maskiner som fik clean install i tirsdag:
Første tid er taget fra når jeg ser Apple Logo under opstart til når jeg er inde ved logon screen.
Anden tid er taget fra når jeg har skrevet logon kode til at jeg er inde på desktop og alt er loadet ind. Harddiskene knurre, så jeg kan høre når der er kommet rå på.
2013 iMac - HDD - 24 GB RAM - 11 sek - 18 sek
2015 iMac- FusionDrive - 16 GB RAM : 1 min 32 sek - 2 min 10 sek
SMC og NVRAM er blevet nulstillet på bekke maskiner. Dog har jeg nuked den 2015'er flere gange i håb om at jeg gjorde det forkert.
Du må prøve at kigge i aktivitetsovervågning og se hvilken process der arbejder. Men kan kun anbefale at skifte til ren SSD. Priserne for fornuftige størrelser er blevet overkommelige, men hvis du ikke tør åbne maskinen er det lidt usikkert om scsi over usb er indbygget i macOS for trim, for thunderbolt kabinetter plejer ikke at være helt billige..
PallMei skrev:Du må prøve at kigge i aktivitetsovervågning og se hvilken process der arbejder. Men kan kun anbefale at skifte til ren SSD. Priserne for fornuftige størrelser er blevet overkommelige, men hvis du ikke tør åbne maskinen er det lidt usikkert om scsi over usb er indbygget i macOS for trim, for thunderbolt kabinetter plejer ikke at være helt billige..
Der er ingen tunge procesesser der køre i aktivitetsovervågning.
Den har jo allede en SSD i sig i form af en FusionDrive, og burde allerede være hurtigere end min iMac med almindelig HDD. Men den er 10 gange langsommere i stedet for.
Selv når den tegner vinduer i EFI (Command-R) så går det så langsomt at det ligner noget fra Windows 3.11 æraen. Man kan simpelthen se, at den optegner vinduerne med firkanter og andet geometri.
Det er hele maskinen der er langsom, ikke kun diskadgang.
Det er som om at den 350 Mhz i stedet for 3500 MHz. Det er noget der er kommet efter at Monterey er blevet installeret.
Under opstart vises der en hvid processlinje på sort baggrund, indtil man når login-screen. Den når kun ca 25% hen på den, og så begynder harddisken at arbejde i et lille minut, hvor den så igen snøvler sig resten af vejen indtil man kan logge ind på computeren.
Ufomekaniker skrev:PallMei skrev:Du må prøve at kigge i aktivitetsovervågning og se hvilken process der arbejder. Men kan kun anbefale at skifte til ren SSD. Priserne for fornuftige størrelser er blevet overkommelige, men hvis du ikke tør åbne maskinen er det lidt usikkert om scsi over usb er indbygget i macOS for trim, for thunderbolt kabinetter plejer ikke at være helt billige..
Det må der være. Enten ser du ikke alle processer og/eller du kigger ikke på det "rigtige" flaskehals. Min erfaring er dog, at selv om det er disk der flaskehals, så optræder processen også i top med cpu.
Den har jo allede en SSD i sig i form af en FusionDrive, og burde allerede være hurtigere end en almindelig HDD. Men den er 10 gange langsommere i stedet for.
Har ingen erfaring med FusionDrive. Så jeg kan ikke diskutil kommandoerne. Efter min mening blev det også introduceret for sent, hvor Apple ikke burde være bekendt at sælge maskiner med mekaniske harddisk, men burde være skiftet til ren ssd. Ydermere reducerede ssd delen til kun 24GB på indstigningsmodellen på et tidspunkt, så vidt jeg husker.
Selv når den tegner vinduer i EFI (Command-R) så går det så langsomt at det ligner noget fra Windows 3.11 æraen. Man kan simpelthen se, at den optegner vinduerne med firkanter og andet geometri.
Det er som om at den 350 Mhz i stedet for 3500 MHz. Det er noget der er kommet efter at Monterey er blevet installeret.
Kan du høre harddisken tikke eller arbejde. Kan være den er ved at dø.
Lavede lige en hurtig søgning på thunderbolt harddisk og dette kabinet er meget billig, hvis det virkelig er thunderbolt:
Desværre i dit tilfælde tilfælde skal du have en thunderbolt 3 til 2 adapter som apple har til omring 400kr og derudover nogle kabler og/eller gender-changer.
Så i sidste ende bliver det stadig dyrt og det er muligt at der er thunderbolt 2 kabinet til billigere penge.
PallMei skrev:Ufomekaniker skrev:PallMei skrev:Du må prøve at kigge i aktivitetsovervågning og se hvilken process der arbejder. Men kan kun anbefale at skifte til ren SSD. Priserne for fornuftige størrelser er blevet overkommelige, men hvis du ikke tør åbne maskinen er det lidt usikkert om scsi over usb er indbygget i macOS for trim, for thunderbolt kabinetter plejer ikke at være helt billige..
Det må der være. Enten ser du ikke alle processer og/eller du kigger ikke på det "rigtige" flaskehals. Min erfaring er dog, at selv om det er disk der flaskehals, så optræder processen også i top med cpu.
Den har jo allede en SSD i sig i form af en FusionDrive, og burde allerede være hurtigere end en almindelig HDD. Men den er 10 gange langsommere i stedet for.
Har ingen erfaring med FusionDrive. Så jeg kan ikke diskutil kommandoerne. Efter min mening blev det også introduceret for sent, hvor Apple ikke burde være bekendt at sælge maskiner med mekaniske harddisk, men burde være skiftet til ren ssd. Ydermere reducerede ssd delen til kun 24GB på indstigningsmodellen på et tidspunkt, så vidt jeg husker.
Kan du høre harddisken tikke eller arbejde. Kan være den er ved at dø.
Lavede lige en hurtig søgning på thunderbolt harddisk og dette kabinet er meget billig, hvis det virkelig er thunderbolt:
Desværre i dit tilfælde tilfælde skal du have en thunderbolt 3 til 2 adapter som apple har til omring 400kr og derudover nogle kabler og/eller gender-changer.
Så i sidste ende bliver det stadig dyrt og det er muligt at der er thunderbolt 2 kabinet til billigere penge.
Tak for svar.
Det er ikke der problemet er. Der er ingen tunge processer efter en clean install, og en SSD kan ikke være ti gange langsommere end en gammeldags HDD. Grafikken køre også i slowmotion.
Det er som om at computeren er blevet voldsom underclocked.
Next step:
Jeg lavede en clean install, hvor jeg slettede FusionDrive for at installer macOS på ny.
Så viser det sig, at den selv henter Sierra ned igen, og begynder at installere den. I det den gjorde det, kørte maskinen igen til hvad der virker til normal hastighed.
Da den så skulle genstarte for at gøre installationen færdig, så poppede der en hvid folde op på skærmen med et spørgsmålstegn i.
Jeg prøver lige at køre proceduren en gang til, for at se, om den gerne vil boote denne gang så.
Det begynder at lugte af, at selvom der står at min iMac understøtter Monterey, så gør den det alligevel ikke.
Efter at have installeret Sierra igen så er boot tiden på 35 sek og den står klar inde i på desktop på 40 sek.
Det er en markant forskel fra før. Og det er noget der pirre min nysgerrig at det skal være sådan. Jeg tror jeg laver en fejlmelding på problemet.
Nu er den FusionDrive fra 2015 næsten lige så hurtig som en almindelig HDD fra 2013😁
Du skal trykke alt+cmd+r for at hente nyeste version. Men det virker ikke på alle maskiner.
Monterey køre apfs, Sierra gør ikke. Så måske apfs ikke understøtter fusion (tvivler jeg på, men der er en klokke der ringer om problemer i starten) eller den automatisk konvertering ikke gør det rigtigt. Det bedste er nok, at du sikre dig at det hele er korrekt når du sletter i diskværktøj.
Men jeg vil helst ikke gøre mig klog på fusion drive.Apple har en support artikel om mappe med spørgsmåltegn i under opstart og hvad man skal gøre.
PallMei skrev:Du skal trykke alt+cmd+r for at hente nyeste version. Men det virker ikke på alle maskiner.
Monterey køre apfs, Sierra gør ikke. Så måske apfs ikke understøtter fusion (tvivler jeg på, men der er en klokke der ringer om problemer i starten) eller den automatisk konvertering ikke gør det rigtigt. Det bedste er nok, at du sikre dig at det hele er korrekt når du sletter i diskværktøj.
Men jeg vil helst ikke gøre mig klog på fusion drive.Apple har en support artikel om mappe med spørgsmåltegn i under opstart og hvad man skal gøre.
Efter der kom opdatering til Monterey 12.2, trykkede jeg opdater. Men da maskinen var færdig med at opdatere, startede den op i Catalina i stedet for. Og den kan ikke længere opdateres.
Nu har jeg så to maskiner der nægter at blive opdateret til andet end den version de blev født med.
I alle de år jeg har haft Apple produkter, har jeg sådan set aldrig set noget lingende.
Jeg sidder nu her og ønsker så inderligt at det er mig der laver fejl, men siden jeg ikke kan gennemskue det, bliver det lidt træls.
Jeg har også en MacBook Pro 2019, og den prøvede jeg også at opdatere. Men den gled lige igennem til 12.2. Processen for at opgradere macOS alle tre maskiner har været den samme, og enda også igennem alle årene.
Jeg tør snart ikke opdatere min Mac Pro som også køre Monterey 12.1
Jeg kommer lige i tanker om, at når man opdatere sin enhed, hvad enten det er en Mac eller en iPhone, så tjekkes der først med Apples server som bestemmer hvilken version man kan få installeret. Er det ikke korrekt?
Og her er det så jeg tænker, at det er Apples server, og ikke mig der gør noget forkert - specielt nu hvor jeg har samme fejl ved begge mine iMacs som er fra 2013 og 2015. Jeg kan ikke længere få lov at opgradere til andet end Sierra og Catalina.
Min Mac Pro 2013 er ikke berørt, og køre nu macOS 12.2
Sådan er macOS blevet op/nedgraderet på mine maskiner:
iMac 2013 - nedgraderet til 10.15.7 men har kørt 12.1 før
iMac 2015 - nedgraderet til 10.12.6 men har kørt 12.1 før
Mac Pro 2013 - opgraderet til 12.2
MacBook Pro 2019 - opgraderet til 12.2
iMac 2010 - Uberørt (Tør ikke. Det er datterens)
Uden fysisk at være tilstede, er det svært at sige hvad der går galt. Men jeg tror du skal prøve at lave en usb-installer, for at være sikker på at installere den version du ønsker.
https://support.apple.com/da-dk/HT201372
Hvis maskinen er på listen over supporterede maskiner, burde du også kunne installere den. Hvis ikke, burde også få en fejlmeddelelse og ikke installation af ældre version.
Jeg lader det ligge nu. Så kan jeg bruge det som en undskyldning for at købe en ny 27” M2 iMac 2022 til den tid😉
Så gemmer jeg en af de iMacs til når datterens blæser af engang, og den anden får konen så.