xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
438
188
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Recovery - kan ikke finde harddisk :(
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)

4

0
05. januar 2022 @ 01:50
Nyt medlem

Hej derude,

Jeg sidder med en MacBook Air 2015, hvor der er installeret Monterey - og vil gerne geninstallere det originale system El Capitan. Når jeg starter med shift+alt+cmd+r og kommer til valg af at vælge harddisk, dukker der simpelthen ikke nogen harddisk frem...hvad pokker??? :(

Jeg undrer mig iøvrigt lidt over de to "disk images" i disk utility, og overvejer, om det kan have noget med sagen at gøre...?

Ville være fantastisk, hvis nogen kan hjælpe!
Adam

10
0
  586

154

20
05. januar 2022 @ 04:58
Novice

Mit bud ville være at det fordi Monterey køre på APFS og El C køre på Extended (Journaled).

Du skal derfor først formater din HD til Extended (Journaled) før du kan installer El C.. 

Du skal også starte den op med Comand+R, husk backup FØR du sletter ;)

https://ihero.dk/hvordan-nulstiller-jeg-min-mac/

MacAir M3. Apple tv 2021. iPhone 15 Pro.

3144

438
PallMei (Skribent)
05. januar 2022 @ 09:25
Virtual Machine

Hvorfor vil du nedgradere? Jeg syntes der skal være en god grund til at nedgradere til en så gammel og usupporteret version.

4

0
05. januar 2022 @ 11:49
Nyt medlem

Det skyldes, jeg har noget software, jeg gerne vil køre samme version af på min imac 2012, som maksimalt kan opgraderes til High Sierra. Tænker, efter jeg har nedgraderet til El Capitan at opgradere til High Sierra eller Mojave... ;)

4

0
05. januar 2022 @ 11:58
Nyt medlem

Tak for svar - du har sikkert ret!

Men, når jeg prøver at slette "MacBook Air volumes" - altså hoveddisken (og det er den, der skal slettes ikke?), får jeg denne dialog - hvor der ikke står noget om Extended (Journaled).
Når jeg prøver at slette "MacbookAir HD" får jeg denne:

- What to do?

3144

438
PallMei (Skribent)
05. januar 2022 @ 12:03
Virtual Machine
Adam Ørvad skrev:

Det skyldes, jeg har noget software, jeg gerne vil køre samme version af på min imac 2012, som maksimalt kan opgraderes til High Sierra. Tænker, efter jeg har nedgraderet til El Capitan at opgradere til High Sierra eller Mojave... ;)

Ok, så lyder El Capitan en besværlig og unødvendig omvej. Jeg syntes du skal hoppe direkte til High Sierra eller Mojave, der begge understøtter APFS. Du skal dog stadig overveje at formatere, for at lave en ren installation ellers risikere du at Installere ved siden af Mojave.

https://support.apple.com/da-dk/HT211683

3144

438
PallMei (Skribent)
05. januar 2022 @ 12:10
Virtual Machine
Adam Ørvad skrev:

Men, når jeg prøver at slette "MacBook Air volumes" - altså hoveddisken (og det er den, der skal slettes ikke?), får jeg denne dialog - hvor der ikke står noget om Extended (Journaled).

- What to do?

Glem extended journal og gør som jeg skriver i min forrige post. Det der forvirre dig, er APFS arbejder med en beholder der kan indeholde flere volumes. Det smarte ved det, er at flere volumes man dele den tilgængelige plads. Beholderen er hvad man traditionelt ville kalde en partition og den du skulle slette ved skift af fil-system. Tryk cmd+2 i diskværktøj for at se alt i indholdsfortegnelsen, det giver en bedre forståelse.

3144

438
PallMei (Skribent)
05. januar 2022 @ 12:10
Virtual Machine
Adam Ørvad skrev:

- What to do?

Glem extended journal og gør som jeg skriver i min forrige post. Det der forvirre dig, er APFS arbejder med en beholder der kan indeholde flere volumes. Det smarte ved det, er at flere volumes kan dele den tilgængelige plads. Beholderen er hvad man traditionelt ville kalde en partition og den du skulle slette ved skift af fil-system. Tryk cmd+2 i diskværktøj for at se alt i indholdsfortegnelsen, det giver en bedre forståelse.

4

0
05. januar 2022 @ 13:17
Nyt medlem

Ok, fedt.

Så, bare lige for at være 100% sikker - den, jeg skal slette og formattere til APFS er "hoveddisken", den øverste, som er markeret på dette billede?
Og så installere nyt OS fra en fra en bootable disk?

3144

438
PallMei (Skribent)
05. januar 2022 @ 13:52
Virtual Machine
Adam Ørvad skrev:

Ok, fedt.

Så, bare lige for at være 100% sikker - den, jeg skal slette og formattere til APFS er "hoveddisken", den øverste, som er markeret på dette billede?
Og så installere nyt OS fra en fra en bootable disk?

Ja, så får du en fuldstændig ren installation. Du vil også se at der nu er flere fil-systemer at vælge imellem på det niveau. Men hold dig til APFS og High Sierra eller Mojave. APFS er et bedre filsystem af mange grunde end det gamle Extended Journal.

4

0
05. januar 2022 @ 15:32
Nyt medlem

Jæææææh! Tusind tak - nu lykkedes det!!! :))))