Lige inden jeg sender en fejlmelding ind til Apple om at man ikke kan kroppe billeder, spørger jeg lige her, om i oplever det samme?
Vil jeg croppe et billede, sker der ikke noget, når jeg rykker i hjørnerne. Men rykker meget i hjørnet eller midt på den hvide croppe-ramme, hopper den ramme der skal croppes efter, ned nederst på billedet, og forbliver der. Jeg kan ikke gøre det større eller mindre. Men jeg kan så scrolle billedede ned til den hvide ramme, og så croppe på den måde. Jeg rykker altså billedet ned til croppe-vinduet i stedet for at croppe direkte oven på det jeg ønsker skal croppes.
Billedet er taget med en iPhone 11 Pro Max og i HEIF formatet.
Både macOS og iOS er i den nyeste version.
Kan i fint croppe billeder?
Jeg har lige prøvet på min 12 pro max. Ingen problemer her. Er også med sidste opdatering
Jeg har lige prøvet på min 12 pro max. Ingen problemer her. Er også med sidste opdatering
Nu sidder jeg lige med iPhone, men er du kommet til at vælge et fast format under nummer 2 ikon i øverste højre hjørne.
Nu sidder jeg lige med iPhone, men er du kommet til at vælge et fast format under nummer 2 ikon i øverste højre hjørne.
Undskyld. Det er Fotos på macOS som volder problemer for mig. Ikke på iOS.
Prøv lige, om crop virker i Preview (Billedfremviser), altså at vælge et udsnit med musen og så taste Kommando-K for "Crop". Hvis cropfunktionen virker her, burde det vel også virke i Fotos. Du prøver naturligvis lige det her på en kopi, ikke?
Det virker fint i billedfremviser, og jeg brugte kopi af det samme billede som før.
Jeg fik den ud af den bug ved at klikke mellem et par af de forskellige formater og så til bage igen til den, den selv startede ud med, hvilket var Original. Nu kan jeg forsmindske og forstørre uden at den laver en horisontal cropping boks i bunden af billedet.
Jeg fandt også ud af, at jeg kun havde problemer med fotos importeret fra min iPhone, og ikke andre billeder importeret fra Safari eller hvor jeg ellers skulle få dem fra. Det var specifikt billeder fra iPhone.
Det var en mærkelig lille bug der gjorde at den gik i selvsving lige indtil man begyndte at trykke på forskellige formater, og så tilbage og vælge det oprindelige format igen.
Jeg kan ikke se hvordan jeg kunne være skyld i den midlertidig fejl, så jeg giver en grøn programmør med trælse hensigter skylden i stedet for. Yes, det er en konspirationsteori, men det gør ikke noget, for dem har vi nok af lige for tiden
Men om ikke andet, så virker det som hidtil igen.