Hvor kan jeg købe en ny (og større) SSD til min Macbook Air A1466 ? Helst en webshop i DK
Det er desværre ikke så let. Eller det vil sige: Visse MacBook Air bruger model-specifikke SSD'er, som er næsten umulige at få fat på, og som nemt kan vise sig at være svine-dyre. Du kan slå din specifikke Air op inde på EveryMac og under specifikationer se, hvilken type SSD, der passer i den, og derefter kan du (prøve at) finde den i f.eks. ProShop. Det letteste er dog nok a Google din specifikke SSD-model og så se, hvad f.eks. PriceRunner foreslår.
Muligvis har jeg fundet det direkte link til din specifikke Air (A1466) inde på EveryMac. Scroll ned til "Standar storage" og læs om, hvilke SSD-upgrades der er mulige. EveryMac anbefaler altid deres sponsor (OWC), men eftersom det er tale om en PCIe 2.0-SSD, bliver det som sagt næppe let eller billigt at anskaffe den.
Din Air er ved at være otte år gammel, og der er kommet nogle fantastiske bærbare Mac'er med Apple's egen chip på markedet i løbet af det sidste års tid, som kører i cirkler rundt om alt med en Intel ombord, og med en ret god lyd, så måske det er på tide at pensionere den og bruge pengene på den større SSD som indskud på en ny Air (eller Pro) i stedet for.
Og ellers vil jeg anbefale dig at købe en USB-stick af passende størrelse i stedet for en erstatnings-SSD. En 256 GB stick kan man få fra 149,- Kr., og det er altså relativt meget plads til at off-loade på og i øvrigt have liggende sammen med Air'en. Ellers køb en lille Toshiba USB3-harddisk i Føtex eller Bilka; du kan få 4 TB for under en Tusse og 2 TB (knapt så højt kabinet) for vist nok 599,- Kr. Du skal blot huske, at din nye Stick skal være mindst Class10, før at det er sjovt, for med Class4 går det simpelt hen for langsomt at kopiere frem og tilbage.
Go' jagt og feedback.
boelarsen skrev:Hvor kan jeg købe en ny (og større) SSD til min ? Helst en webshop i DK
Køb sådan en adapter:
https://mackabler.dk/ngff-m2-pcie-ssd-kort-1207.html
og en almindelig nvme ssd. Jeg har købt denne:
Og den virker fint i min tilsvarende Macbook Air. Eneste krav er dog at du har mindst macOS 10.13 High Sierra eller nyere installeret.
Du kan læse mere om det her:
https://forums.macrumors.com/threads/upgrading-2013-2014-macbook-pro-ssd-to-m-2-nvme.2034976/
Tak for udførlig feedback. Jeg vil overveje situationen endnu engang. Fandt nogle ssd drev på ebay i Tyskland til omkring 60 euro, stadigvæk dyrt i forhold til alm. ssd diske. Ærgerligt at Apple har lavet Air modellerne med disse specielle drev, det plejer at være ganske nemt at opgradere (iMac, Macbook pro)
boelarsen skrev:Tak for udførlig feedback. Jeg vil overveje situationen endnu engang. Fandt nogle ssd drev på ebay i Tyskland til omkring 60 euro, stadigvæk dyrt i forhold til alm. ssd diske. Ærgerligt at Apple har lavet Air modellerne med disse specielle drev, det plejer at være ganske nemt at opgradere (iMac, Macbook pro)
Et standard SATA-stik er for stort til, at det kan mokkes ind i så tyndt et kabinet. Desuden er de nye protokoller hurtigere end SATA.
boelarsen skrev:Tak for udførlig feedback. Jeg vil overveje situationen endnu engang. Fandt nogle ssd drev på ebay i Tyskland til omkring 60 euro, stadigvæk dyrt i forhold til alm. ssd diske. Ærgerligt at Apple har lavet Air modellerne med disse specielle drev, det plejer at være ganske nemt at opgradere (iMac, Macbook pro)
I det hele taget er det ærgerligt at forhindre reparation. Men med NVME understøttelse i operativ systemet fra High Sierra og de adaptere der kommet, er det også nemt at opgradere. Faktisk skal du være glad for det ikke er en nyere maskine, fordi der er tingene loddet direkte på motherboardet og fuldstændig umulig at opgradere for almindelig mennesker (og selv eksperter med det rigtige udstyr, vil få problemer med at konfigurere firmwaren).
Tonny Freimanis skrev:Et standard SATA-stik er for stort til, at det kan mokkes ind i så tyndt et kabinet. Desuden er de nye protokoller hurtigere end SATA.
Sata findes også i M2 format, som er samme format som det drev jeg foreslog. Men det er rigtig at standarden er udarbejdet til mekaniske harddiske og for langsom.
Interessant, men passer en ssd med adapter på samme plads som den alm. ssd ?
Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter |
boelarsen skrev:Interessant, men passer en ssd med adapter på samme plads som den alm. ssd ?
Ja, den passer perfekt :-)
Tak for tippet, det vil jeg se nærmere på
boelarsen skrev:Tak for tippet, det vil jeg se nærmere på
Fra den tråd jeg linker til er der en advarsel om at opdatere firmware på den ssd jeg har købt og foreslået. Men den advarsel er et år gammel og min har den firmware uden at jeg har gjort noget (købte min i oktober).
Men nu er du advaret og der er også andre modeller nævnt i tråden du kan overveje. men 500kr for 1TB ssd er godt nok billig..