Jeg ved ikke hvad der gik galt, men pludselig forsvandt min Firefox-browser og alt var nulstillet. Den lavede selv en opdatering til nyeste version, men den var fuldstændig blank.
Jeg har gennem mange år opbygget en stor samling af links, men de er jo pist væk nu. Hvordan får jeg genskabt min Firefox med alle bogmærker?
| Kåret som bedste indlæg af trådens forfatter |
firefox gemmer alt i "profiles" mappe et sted under bibliotek i dit brugernavn. så der er store chancer at du kan finde dine ting der inde... også med time machine.
jeg tror den har bare lavet nyt profil og gjort den default.
du kan finde profiler her under... /Users/DITBRUGERNAVN/Library/Application Support/Firefox/Profiles
lidt mere sjov info kan du finde hvis du taster about:support i adresse feltet i firefox.
Der er gået fuldstændig ged i den, så jeg bliver nødt til at genskabe (med Time Machine) som maskinen var før kl. 7:15 lørdag morgen.
Jeg har søgt og læst og læst, men jeg forstår intet af det.
Hvad gør jeg?
Towle skrev:Der er gået fuldstændig ged i den, så jeg bliver nødt til at genskabe (med Time Machine) som maskinen var før kl. 7:15 lørdag morgen.
Jeg har søgt og læst og læst, men jeg forstår intet af det.
Hvad gør jeg?
Du går ind i den mappe (eller app, hvis den understøtter timemachine f.eks. mail) du vil rulle tilbage og starter timemachine fra menu-baren (hvis den ikke er i menu-baren, så aktivere det under timemachine indstillingerne), du kan også starte timemachine og så navigere ind den ønskede mappe, men så kan du ikke gå ind i bibliotek, med mindre du viser skjulte filer (shift+cmd+".").
Jeg går ind i mappen "500SSD" (mit interne drev) og åbner Time Machine som du beskriver, men Gendan-knappen er grå???
Tastaturgenveje er åbenbart sat ud af spillet, så jeg kan ikke tage et skærmbillede af det.
Towie, hvis det ikke er hele disken, du vil genskabe for at få dine bookmarks tilbage, burde du manuelt kunne klikke dig ind til mappen med Firefox' bookmarks i din TM-backup og trække den over på skrivebordet til at starte med, klikke dig ind til den nye Firefox-mappe uden dine bookmarks, hive den i papirkurven, og så lægge mappen med bookmarks derind i stedet for.
Det ER hele disken!
PallMei skrev:Towle skrev:Jeg går ind i mappen "500SSD" (mit interne drev) og åbner Time Machine som du beskriver, men Gendan-knappen er grå???
Du skal gøre som Nihad skriver og gå ind i profil-mappen og timemachine-disken skal være tilsluttet. I FireFox Se feltet profilmappe under:
Men måske du skulle nærstudere
https://support.mozilla.org/en-US/kb/profile-manager-create-remove-switch-firefox-profiles
og køre følgende app fra terminal:
/Applications/Firefox.app/Contents/MacOS/firefox-bin -P
For det er måske blot et spørgsmål om at skifte tilbage til den gamle profil, hvis du er kommet til at lave en ny eller køre på default, istedet for at indlæse fra timemachine.
Måske er du også blot logget ud fra Sync og skal logge ind igen under indstillinger:
Jeg ville spare forummet for et nyt indlæg, så jeg fulgte op på denne tråd. Jeg har været utydelig med mit budskab, så nu har jeg startet en ny tråd.
Jeg bragte min iMac til et professionelt reparationsværksted i morges, da jeg ikke kan overskue det - selv om jeg har læst alt muligt, både på dansk og engelsk og har brugt næsten hele dagen på det.
Det drejer sig i første omgang om at få gendannet mine mange bogmærker, men ingen af de beskrevne metoder jeg har prøvet virker. Hvor svært kan det være? Nå ja, men det er det altså for mig. Jeg har en stor samling af bogmærker, gemte adgangskoder m.m. som jeg bruger i kommerciel sammenhæng; derfor er det vigtigt at nå i mål med dette.
Værkstedet måtte opgive at gendanne en backup fra umiddelbart før 7:15 lørdag morgen. I dette tilfælde var det så en backup fra fredag, men jeg blev urolig ved tanken om at de nok alligevel ikke var så dygtige som de tidligere gange jeg har brugt dem ellers antydede. Kan det virkelig passe at Time Machine ikke kan gendanne en hel backup som kun er nogle få dage gammel?
Towle skrev:Jeg bragte min iMac til et professionelt reparationsværksted i morges, da jeg ikke kan overskue det - selv om jeg har læst alt muligt, både på dansk og engelsk og har brugt næsten hele dagen på det.
Det drejer sig i første omgang om at få gendannet mine mange bogmærker, men ingen af de beskrevne metoder jeg har prøvet virker. Hvor svært kan det være? Nå ja, men det er det altså for mig. Jeg har en stor samling af bogmærker, gemte adgangskoder m.m. som jeg bruger i kommerciel sammenhæng; derfor er det vigtigt at nå i mål med dette.
Værkstedet måtte opgive at gendanne en backup fra umiddelbart før 7:15 lørdag morgen. I dette tilfælde var det så en backup fra fredag, men jeg blev urolig ved tanken om at de nok alligevel ikke var så dygtige som de tidligere gange jeg har brugt dem ellers antydede. Kan det virkelig passe at Time Machine ikke kan gendanne en hel backup som kun er nogle få dage gammel?
Hvor meget har du brugt maskinen før kl 7:15. Timemachine køre en gang i timen, når maskinen er tændt. Jeg vil sige det er meget sandsynligt at nyeste backup der kommer tættest på 7:15 lørdag morgen er taget fredag og det ikke er noget problem.
Jeg står op kl. 5, men det jeg har lavet på Mac'en mellem 5 og 7:15 er ikke vigtigt. At gendanne backup'en fra fredag er helt OK.
Har du en let forståelig instruktion til at lave en komplet gendannelse?
P.S. Lige nu har en af mine utallige fedteriet faktisk givet mig mine bogmærker tilbage, men alle bogmærkerne er bare med en/et Globus-ikon og den husker helle ikke alle mine gemte kodeord.
Towle skrev:Jeg står op kl. 5, men det jeg har lavet på Mac'en mellem 5 og 7:15 er ikke vigtigt. At gendanne backup'en fra fredag er helt OK.
Har du en let forståelig instruktion til at lave en komplet gendannelse?
P.S. Lige nu har en af mine utallige fedteriet faktisk givet mig mine bogmærker tilbage, men alle bogmærkerne er bare med en/et Globus-ikon og den husker helle ikke alle mine gemte kodeord.
Jeg gav de nødvendige links til komplet gendannelse i den anden tråd. Jeg ville gøre
Jeg vil anbefale at du kigger på youtube for praktiske eksempler og trin for trin vejledninger/demostrationer:
https://www.youtube.com/results?search_query=restore+mac+from+backup
Towie, for at have et ekstra niveau af sikkerhed vil jeg foreslå dig at bruge en ekstern disk til gendannelsen i første omgang, altså en disk, som er mindst lige så stor som din interne disk, og som er formateret i det format, som dit OS bruger, altså Extended(Journaled) med GUID Partition Map eller APFS.
Når disken så er klar, kan du (prøve at) overføre din TM-backup fra sidste uge til den disk og så (prøve at) boote på den bagefter og tjekke, om dine Firefox bookmarks er tilbage, og at dine passwords virker.
Hvis det gør, kan du gentage processen med din interne disk (efter at have omformateret den), og hvis der skulle ske noget ups undervejds, har du stadig en fungerende kopi på den eksterne, som du så eventuelt kan klone over 1:1 med f.eks. SuperDuper eller Carbon Copy Cloner. Her er i øvrigt et link til en artikel om ti forskellige klonings-programmer.
Du skal lige være opmærksom på, at visse USB-drevne diske ikke får strøm nok til at kunne boote, men enhver disk med egen strømforsyning kan. Hvis du vi gøre vovestykket, kan jeg anbefale Toshiba Canvio Basics USB3-drevne diske. De har dem i Bilka og Føtex, og lige nu kan man få 2 TB for 599,- Kr. og 4 TB for 899,- Kr i Bilka. Der findes også en Canvio Advance til 100,- Kr. ekstra, men så vidt jeg kan se, er det kun, fordi der følger noget Win-software med.
Link til Toshiba Canvio Basics 4 TB: klik.
Pøj-pøj.
Jeg har gendannet mit interne drev ved at holde cmd+r nede under en genstart. Det laver et farligt rod i min MacMail og i første omgang så det ud til at alle ikoner i Firefox var blevet erstattet med en globus. Nu viser det sig, at de normale ikoner kommer når jeg bruger dem første gang.
Alt i alt er det til at leve med og jeg takker alle medvirkende for diverse forsøg på at hjælpe :-)
Towle skrev:Jeg har gendannet mit interne drev ved at holde cmd+r nede under en genstart. Det laver et farligt rod i min MacMail og i første omgang så det ud til at alle ikoner i Firefox var blevet erstattet med en globus. Nu viser det sig, at de normale ikoner kommer når jeg bruger dem første gang.
Alt i alt er det til at leve med og jeg takker alle medvirkende for diverse forsøg på at hjælpe :-)
Det tager nok lidt tid for Finder at få skrevet alle custom ikoner i forbindelse med indekseringen af disken.
Du fik så dine bookmarks tilbage, men hvad med dine passwords?