xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
4
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
435
188
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Ny ekstern harddisk
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

156

1
20. november 2021 @ 11:13
Novice

Jeg har en iMac (21.5 inch, 2017 med en HD på 250,69 GB der er ved at være fyldt godt op blandt andet af mange fotos.

Nu har jeg fået en ekstern HD i fødselsdagsgave, en MY Passport for Mac på 5 TB usb 3,0 og der står at den er Time Machine ready, som jeg kan læse mig frem til skal den blot sættes til så skulle den være klar, men jeg kan ikke finde ud af om den virker som en udvidelse af iMac,s hukommelse eller frigør plads på iMac, eller skal jeg gøre et eller andet for at kunne få mere plads.
Jeg har slettet Garage Band for at kunne opdatere til Monterey på grund af pladsmangel.

Jeg håber der er nogen der kan kaste lys ind i et forvirret hoved :-) På forhånd tak!

eMAC Jorden er rund, alt du sender ud kommer tilbage i nakken!
  4
3
  450

4872

472
20. november 2021 @ 13:52
FPU

Hej Erik.

En TimeMachine lavet en 1:1 koi af, hvad du på et givent tidspunkt har liggende på din Mac's interne disk. Den starter med at lave en fuldtændig kopi af det hele, hvorefter den kun kopierer de ændringer, der er sket siden sidste backup, næste gang du laver en, f.eks. ugentligt (det hedder "Incremental backup"). Med en tilpas stor disk, kan du således have mange "fotokopier" af indholdet på din interne disk mange måneder tilbage.

Men TimeMachine frigiver ikke plads på din interne disk, det skal du selv gøre.

Du kan i stedet for vælge at bruge din eksterne disk til manuel backup; så skal den blot tilsluttes, hvorefter du kopierer de ting over, som du ikke vil have liggende og så slette tingene fra den interne disk. Det er dog først og fremmest dokumenter, ikke programmer, som du bør behandle på denne måde.

Endelig er din disk så stor med 5 TB i forhold til din interne disks 250 GB, at du med fordel kan partitionere din 5TB eksterne disk i f.eks. 3 eller 4 TB til TimeMachine og 1 eller 2 TB til manuel backup af f.eks. dine bilelder og videoer.

Under alle omstændigheder bør du omformatere disken, inden du går i gang, for selvom den måske allerede er formateret i Extended(Journaled) til brug på en Mac, og ikke er formateret i ExFat, som er et standard Windows format, er det min erfaring, at man ikke skal stole for meget på en fabriksformatering.

Så mit råd til dig vil være først at formatere disken i Extended(Journaled) og så partitionere den i to partitions. Bare husk, at alle data ryger sig en tur ved både omformatering og partitionering, så hvis der allerede ligger noget, som du ikke kan tåle at miste, skal lige kopiere det et eller andet sted hen først.

Og endelig skal du være opmærksom på, om Monterey bruger det nye diskformat APFS i stedet for Extended(Journaled), Din Mac kan dog stadig arbejde med Extended(Journaled), så det er nok det letteste.

Apple's egen vejledning i formatering af diske i Monterey finder du her.

God fornøjelse med dimseriet.

Spirituel Maskine

3119

435
PallMei (Skribent)
20. november 2021 @ 14:12
Virtual Machine

Dansk udgave af Tonnys link:

https://support.apple.com/da-dk/guide/disk-utility/dskutl14079/mac (bemærk da-dk. Jeg erstatter det altid med en-us i udenlandske fora)

Du kan læse om timemachine her:

https://support.apple.com/da-dk/HT201250

156

1
20. november 2021 @ 17:18
Novice

Hej Tonny

Rigtig mange tak for den gode og tydelige forklaring.
My passport er helt ny, så jeg kan starte helt rent :-)

Vh. Erik

156

1
20. november 2021 @ 17:23
Novice

Hej PallMai

Rigtig mange tak for de oversatte link og da-dk, de er nødvendige da mit engelsk er ret så rustent :-)

Vh. Erik