xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
478
200
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
macnyt  /  forum  /  emne
"Ny" iMac?
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

558

11
13. november 2021 @ 11:02
Kaptajn

Jeg har snart så mange problemer med min 21,5" iMac (mid 2011), at jeg overvejer at anskaffe en "ny". Spørgsmålet er hvor ny den skal være (late-et-eller-andet), men jeg er ikke lun på tanken om at købe brugt. Hvor nyt skal jeg have for at den kan køre på det nyeste OS?

Humac har f.eks. en ny 27" ( https://www.humac.dk/produkter/mac/imac-2020-215-23ghz-dual-core-7th-gen-i5-256gb-graphics-640-7th-generation-intel-core ), men der er kun 8 GB RAM og 256 GB SDD, hvor jeg nu har 20/500 Gb. Vil jeg kunne mærke forskellen?

Hvis jeg skal overveje at købe brugt, hvor gør jeg det så? Der er flere der sælger med garanti (https://www.bluecity.dk og https://www.datamarked.dk), men hvor meget er disse garantier værd i praksis?

Towle
  12
1
  733

558

11
13. november 2021 @ 11:14
Kaptajn

Vil jeg kunne overføre de programmer jeg har til den nye? Det kan man vist ikke på de aller nyeste med M1-processor.

Towle

927

49
13. november 2021 @ 11:59
Suspenderet

M1 har Rosetta to som kan emulere en apps til Intel Macs, så der burde ikke være nogle problemer. Men rigtig mange apps er allerede opereret til M1 (Apple Silicon).

Hvilke apps er det du mener der ikke kan installeres på en M1 iMac?

Det kan ikke betale sig, at købe en Intel iMac for de har allerede sluppet tage i de computere der bruger Intel. Nu skal de bare have en langsom død. Og hvad man kan erfare så selvom Apple laver macOS til den flere år frem, så undlader de at den understøtter små funktioner i deres nyeste udgaver af macOS. Der hvor jeg har oplevet hvor de ‘glemmer’ at understøtte småfunktioner er ved AirDrop og HEVC og VP9 og (Siri på telefoner). 

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

558

11
13. november 2021 @ 12:09
Kaptajn
Ufomekaniker skrev:

M1 har Rosetta to som kan emulere en apps til Intel Macs, så der burde ikke være nogle problemer. Men rigtig mange apps er allerede opereret til M1 (Apple Silicon).

Hvilke apps er det du mener der ikke kan installeres på en M1 iMac?

Ups, det ved jeg ikke. Det var bare noget jeg læste på et tidspunkt. Hvad med f.eks. Adobe Photoshop v. 14 og hvad med en ældre Office/Excel som jeg i sin tid købte som engangs?

Towle

558

11
14. november 2021 @ 08:27
Kaptajn
Ufomekaniker skrev:

M1 har Rosetta to som kan emulere en apps til Intel Macs, så der burde ikke være nogle problemer.

Hvad er Rosetta?

Towle

558

11
14. november 2021 @ 08:34
Kaptajn
Towle skrev:
Ufomekaniker skrev:

M1 har Rosetta to som kan emulere en apps til Intel Macs, så der burde ikke være nogle problemer.

Hvad er Rosetta?

Som jeg forstår det er der software som kan lave bro mellem Intel og M1 maskiner. Følger det med OS, eller skal det anskaffes - og hvad koster det?

Towle

8796

241
14. november 2021 @ 08:55
Poseidon

Det er indbygget i systemet, og sker automatisk når du åbner et ældre program. De fleste programmer fungerer derfor uden problemer, men har du nogle ældre og kritiske du bare skal have til at fungere, så anbefaler jeg du lige googler hvad folks erfaringer er med det pågældende program.

Der var engang en Mac...

5072

506
14. november 2021 @ 10:42
Yoda

Som David siger, er Rosetta en del af macOS (Well, Rosetta2, den oprindelige Rosetta emulerede PPC-software efter skiftet til Intel).

Rosetta2 virker ved, at den den emulerer Intel-arkitekturen og kører softwaren den vej, og selvom der er den ekstra proces involveret, er de nye M1-Mac'er så absurd hurtige, at selv Windows kan afvikles godt (eller i det mindste hæderligt) via Rosetta2.

Og det er helt automatisk. Ikke noget med at man skal starte Rosetta2 op og så åbne Intel-softwaren igennem den; man dobbeltklikker på program-ikonen for at åbne programmet på vanlig vis, og det er så det.

Der KAN være små-problemer, men generelt ser det ud at køre gnidningsløst og uden ret stort tidstab.

Nej, da

2534

200
14. november 2021 @ 12:19
Bit kongen

Vil Rosetta2 mon også kunne håndtere Adobe CS6 til Mac? Den er vist Intel-baseret.

Spørger fordi jeg har den efterhånden aldrende Adobe Creative Suite 6, hvor jeg jævnligt bruger Dreamweaver og det gode grafikprogram Fireworks til at håndtere div. websites med. Det vil være nemt, om CS6 kunne både installeres og afvikles direkte på en af de nye M1-maskiner, istedet for fx at skulle boote fra en High Sierra-partion.

MacBook Air M2, 15.3” - iPhone 16e - Krokodille - “Nu?”

5072

506
14. november 2021 @ 14:09
Yoda

Jeg ved ikke, om Rosetta2 vil kunne køre CS6 (tilfredsstillende), men jeg er ret sikker på, at en M1 Mac ikke vil kunne boote fra en High Sierra partition, for Mac'er kan simpelt hen ikke få lov til at boote i ældre systemer, end dem de er født med, og det vil (vist nok) sige Monterey for M1-Mac'ernes vedkommende.

Den restriktion er simpelt hen lagt ind på bundkortet, og der er ikke nogen workaround. Det fandt jeg ud af, de jeg havde købt min MBP Mid 2010, som var født med SnowLeo (10.6), som ikke understøtter AppleTalk, så jeg kunne bare ikke komme i kontakt med min LaserJet via EtherNet.

Jeg prøvede så at nedgradere til Leopard (10.5), som har AppleTalk, men uanset hvad, kunne jeg bare ikke få Mac'en til at boote på installations-DVD'en. Min gamle biologi-makker havde en MBP 2009, og den eneste reelle forskel på de to maskiner er et lidt større pegefelt og et lidt kraftigere grafikkort i min, men 2009'eren kan til gengæld boote i 10.5, og hvis den også kan boote i High Sierra, som er det sidste OS på min 2010, ja så er det en af de mest alsidige Mac'er, som Apple smed på markedet dengang, i hvert fald blandt de bærbare.

Men Adobe eller Apple må have noget info om CS6 og M1-Mac'er, og ellers må der næste være noget på YouTube. Go' jagt.

Nej, da

2534

200
14. november 2021 @ 15:06
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:

Jeg ved ikke, om Rosetta2 vil kunne køre CS6 (tilfredsstillende), men jeg er ret sikker på, at en M1 Mac ikke vil kunne boote fra en High Sierra partition, for Mac'er kan simpelt hen ikke få lov til at boote i ældre systemer, end dem de er født med, og det vil (vist nok) sige Monterey for M1-Mac'ernes vedkommende.

…….

Men Adobe eller Apple må have noget info om CS6 og M1-Mac'er, og ellers må der næste være noget på YouTube. Go' jagt.

Den var ny: at MccBook M1 ikke tillader at boote fra partioner med ældre OS X & macOS end Monterey. Tak for hintet.

Hvis ikke Apple, Adobe eller YouTube har nogle CS6-tricks i ærmet, betyder dette sandsynligvis, at jeg (alligevel) vil beholde min gode gamle bundtroværdige MBP 15” Retina fra Late 2013 som antik backup til en af de hyperhurtige MacBooks med M1 - når jeg investerer i en sådan digital juvel engang i foråret 2022.

Fortsat god weekend!

MacBook Air M2, 15.3” - iPhone 16e - Krokodille - “Nu?”

3298

478
PallMei (Skribent)
14. november 2021 @ 18:03
Virtual Machine
Factory skrev:
Tonny Freimanis skrev:

…….

Den var ny: at MccBook M1 ikke tillader at boote fra partioner med ældre OS X & macOS end Monterey. Tak for hintet.

Hvis ikke Apple, Adobe eller YouTube har nogle CS6-tricks i ærmet, betyder dette sandsynligvis, at jeg (alligevel) vil beholde min gode gamle bundtroværdige MBP 15” Retina fra Late 2013 som antik backup til en af de hyperhurtige MacBooks med M1 - når jeg investerer i en sådan digital juvel engang i foråret 2022.

Fortsat god weekend!

M1 maskinerne kan køre Big Sur, MBP M1 pro/max kan kun køre Monterey. Men bortset fra et memory leak problem, jeg ikke har været berørt af, så kan jeg ikke se nogen grund til Big Sur over Monterey. Men det ændre ikke noget i denne sammenhæng.

5072

506
14. november 2021 @ 18:16
Yoda

@Factory: Nu skal du jo ikke tage mine ord som hugget ind i grundfjeldet, men jeg kan ikke forestille mig, at de nye Mac'er kan afvikle Intel-kode under boot-sekvensen. Rosetta2 er noget usynligt software, som træder i kraft, hvis man åbner Intel-baseret software, men Mac'en skal trods alt lige være oppe og køre, før den kan køre Rosetta2 i baggrunden.

Et ældre system ville i givet fald vel også skulle installeres specifikt til en M1-Mac på en ekstern, så installeren kan se, hvilken CPU, der skal installeres OS til, og jeg tror altså ikke, at der er ARM-understøttelse i de ældre OS'er, ligesom Apple næppe har "tilladt", at et M1-bundkort kan boote på noget, som er ældre end Monterey, eller måske Big Sur, hvis det var på banen, da de to første M1-mac'er blev lanceret for et års tid siden, men så nok kun dem.

Hvis de nye MacBook Pro med Pro eller Max CPU leveres med Monterey, så tror jeg altså ikke, at man kan få lov til at nedgradere til Big Sur, ikke engang selvom den skulle indeholde ARM-kode.

En helt anden ting er, at de nye Silicon Mac'er er 64 Bit only, så hvis der er 32 Bit kode i din CS6, er det ike sikkert, at den kan åbnes, men det er ren spekulation fra min side og må komme an på en prøve.

Jeg regner selv med at købe en 14'' MBP til foråret. Indtil videre dropper jeg 10 kerner for at få mere ud af batteriet (og så betale det ekstra for 96 Watt laderen) og en Pro CPU. Jeg er ikke power-user, så jeg har ikke brug for så mange kerner, og da slet ikke Max CPU'en, som der i øvrigt er lidt rygter om bliver varm i 14'' modellerne (jeg så en overskrift på YT, men jeg så ikke videoen, fordi jeg allerede havde fravalgt Max'en på det tidspunkt).

Jeg mangler så at finde ud af, om jeg kan nøjes med 16 GB RAM, eller om jeg bør sætte 32 GB i den for at skånde SSD'en for for meget slid p.gr.a. eventuel swapping. Og så må resten af budgettet så afgøre, hvor meget SSD, der skal i den. 1 TB er dog minimum for mit vedkommende.

Nej, da