Har en iMac 27” medio 2010
den kører ellers fint, men vil jeg øge lysstyrke på skærm, logger den mig af. Og jeg må logge på igen
er der nogen der har oplevet det samme
Det er svært at spå om, og jeg har aldrig hørt om den fejl før. Jeg tror næsten at du skal tage en grundig back-up og lave en clean install as macOS.
Ellers kan det være at displayed ikke for strøm nok. Et Apple Cinema Display kan godt finde på at lave det nummer hvis strømforsyningen er ved at stå af. Men jeg ved ikke om man kan sammenligne de to enheder på den måde.
Det kan være at der en af de andre herinde der lige nøjagtig ved hvad der er galt som kan hjælpe dig 😊
tak for svaret. Det var nok også min mistanke til strømforsyningen 😊
Agner skrev:Har en iMac 27” medio 2010
den kører ellers fint, men vil jeg øge lysstyrke på skærm, logger den mig af. Og jeg må logge på igen
er der nogen der har oplevet det samme
Sker det også når du gør det under skærmindstillinger eller kun med tastaturet.
I teorien kunne du under tastatur indstillingerne køre med almindelige funktionstaster og have en genvej sat op, hvor F2 logger ud. Men sandsynligheden er ikke stor, med mindre nogen har haft adgang til din maskine og ville lave numre med dig.
Hej!
Den gør det uanset om jeg bruger tastatur eller under skærmindstillinger
Tror jeg vil prøve at lave en ren install for at se, om det måske kan afhjælpe probemet.
Hej!
Den gør det uanset om jeg bruger tastatur eller under skærmindstillinger
Tror jeg vil prøve at lave en ren install for at se, om det måske kan afhjælpe probemet.
Inden du prøver en ren installation, så lav en reset PRAM.
Tak for svar!
En PRAM
kan du beskrive lidt om, hvordan jeg udfører den?
Agner skrev:Tak for svar!
En PRAM
kan du beskrive lidt om, hvordan jeg udfører den?
Sluk maskinen. Hold tasterne Kommando (⌘), Alt, P og R nede på tastaturet mens du starter maskinen op igen. Hold tasterne nede, indtil computeren genstarter tre gange (tre start-lyd) og slip tasterne.
Læs mere her: Nulstilling PRAM
Du kan prøve at lade Diskværktøj køre en test og se, om der er nogen fejlmeldinger, og em en eventuel efterfølgenede reparation afhjælper problemet.
Du kan også prøve at boote i Safe Mode (med Shift-tasten trykket ned under genstart). Hvis problemet ikke er der, mens den kører på de reducerede system, tyder det på en fysisk fejl.
Personligt tror jeg ikke, at en ny-installering af macOS klarer dine ærter, men man skal aldrig sige aldrig. Jeg ville dog lade det besvær være allersidste udvej.
Hej.
tak for de mánge gode råd. Har nu prøvet Jeres anbefalinger, men desværre stadig sort skærm efter opstart
Hvis det er noget, som du vil smide penge efter, kan du prøve at få en diagnose på et værksted.
Jeg har med stor glæde gjort brug af disse to værksteder og kan varmt anbefale dem:
MacMo i Kastrup
Macmenu i Kolding
Din iMac er dog 11 år gammel, så mon ikke det er tid at prøve en af de nye M1-Mac'er, en M1-Mini eller en M1-bærbar?
De sparker måsen ud på alt med en Intel-CPU, og rent macOS-mæssigt vil de kunne være med de næste måske 10 år, mens din iMac har nået grænsen med High Sierra.
Ellers har de to værksteder som regel noget brugt grej stående, så du kan måske få en slant i bytte, hvis de vil tage den ind som reservedel.