Jeg har lige hentet et program, som "bare" skal drages into applications.. Men når jeg trækker den over i Apps mappen med alle programmer sker der ikke noget som helst.
Hvordan får jeg programmet aktiveret.
Sorry hvis jeg ikke lige kan se skoven for bare træer :-)
Finn skrev:Sorry.. men har lige opdateret til Monterey og kan det passe at Applications/Program folderen er væk/omdøbt til Apps?
Det tyder det på. Det hedder den hos mig. Havde jeg ikke lagt mærke til.
Jeg har lige hentet et program, som "bare" skal drages into applications.. Men når jeg trækker den over i Apps mappen med alle programmer sker der ikke noget som helst.
Har du tjekket, at den ikke er kopieret. Det kan gå stærkt.
Hvordan får jeg programmet aktiveret.
Sorry hvis jeg ikke lige kan se skoven for bare træer :-)
Det burde virke det du gør. Ellers må du blive mere specifikt.
:-) ved det kan gå stærkt, men den er er der ikke.
På skrivebordet er programmet RouvyInstaller (cykeltræningsprogram), Det trækker jeg ind i Apps, hvor den alene laver et inom med en harddisk med en henvisningspil til Installer på skrivebordet...
Finn skrev::-) ved det kan gå stærkt, men den er er der ikke.
På skrivebordet er programmet RouvyInstaller (cykeltræningsprogram), Det trækker jeg ind i Apps, hvor den alene laver et inom med en harddisk med en henvisningspil til Installer på skrivebordet...
Nu har jeg selv forsøgt. RouvyInstaller.dmg er et disk-image (deraf endelsen dmg). Den skal du IKKE kopiere ind i APPS, men bare dobbelt-klikke på så den mountes og du kan se indholdet. Indholdet består af Rouvy.app og en genvej til applications. Den skal du bare trække over til eller apps mappen (de peger samme sted trods navneforskellen). Når du har gjort det kan du skubbe RouvyInstaller ud, ved f.eks. at højreklikke på indholdet og vælge skub ud.

Selvfølgelig.. Tusind tak og go'weekend...
Selvfølgelig.. Tusind tak og go'weekend...
Man kan også HiLite sådan et mounted disk image med et enkelt klik og taste Kommando-E for Eject. Den mountede installer skal være lukket, men det gælder jo også Ctrl-klik genvejen.
Den genvej har eksisteret siden det første OS X og sidder stadig i fingrene på mig.
I de gamle rigtig go'e dage til og med System 7 og MacOS 8 var genvejen Kommando-Y for Put awaY. Kommando-E fandtes skal også, men den efterlod en ghost-ikon på desktoppen. Det var så til brug for kopiering af disketter i Finder; efter at man havde ejectet original disketten, satte man den anden diskette i og trak ghosten over på ikonen, hvorefter man skulle mounte originalen igen, som så blev læst og spyttet ud, hvorefter man så skulle indsætte kopien, som så blev skrevet.
Det var noget frygteligt rod, og her var CopyDoubler meget bedre end Apple's løsning, så jeg brugte stort set kun Apple's løsning som absolut novice på min første Mac i 1992 (en LC), da jeg skulle sikkerhedskopiere nogle ClarisWorks disketter inden installation. Det gik i øvrigt ikke særlig godt, fordi butikken havde givet mig 1.44 MB disketter med hjem i stedet for 800 K disketter, og det var nok til at ClarisWorks' indbyggede kopibeskyttelse reagerede.
Der var tre installeringsforsøg, og jeg kom til at bruge to af dem. Da jeg så tog tilbage til butikken for at få hjælp, forsøgte sælgeren at un-installe den ekstra installation ved at trække ClarisWorks ikonen over på disketten i stedet for at bruge unsinstalleren (som jeg endnu ikke kendte noget til; jeg havde kun haft Mac'en i 2-3 dage). Jeg fik derfor en ny pose med ClarisWorks disketter og fandt senere ud af, at der fandtes en indbygget uninstaller.
Ja, det var så hos ComputerCity i Glostrup. De var skam flinke nok, men selv dem, som dimsede lidt med Mac'erne, var næsten lige så blanke som os førstegangskøbere, ikke mindst omkring System 7, som næsten lige var kommet på gaden dengang.