Hej,
Vi har problemer med en imac, som går i sort efter den loader. Den loader ca. halvdelen eller 3/4 del af også går skærmen bare i sort. Hvis man sætter en ekstern skærm til, så fungere den fint, så computeren køre, men skærmen er bare ikke til at vække til live.
Jeg har prøvet de gængse ting, som at lave en hård genstart, og prøvet denne guide men uden held: https://www.imobie.com/support/how-to-fix-imac-screen-goes-black.htm
Hej.
Bliver den meget varm bagpå ?
Jeg oplevede det selv og så kan det muligvis grafikkortet
Det er nok det dedikerede grafikkort, som er har mistet forbidnelsen til bundkortet.
Problemer med at GPU'ens lodninger slipper er et ret kendt problem med visse iMac'er, men der findes en løsning.
Hvis man selv har mod på det, kan man "bage" bundkortet i sin stegeovn, så lodningerne får kontakt igen, eller man kan lade en professionel "Reflowe" bundkortet, hvilket gøres i en en maskine specifikt til formålet.
Der findes "bageopskrifter" på nettet. prøv at google det eller prøv evt. at kigge inde på iFixIt.
Bør du øst for Storebælt, kan jeg anbefale MacMo i Kastrup. Han giver vist endda (stadig) rabat til Macnyt-medlemmer.
Vest for Storebælt vil jeg anbefale MacMenu i Kolding.
Jeg har fået repareret min bærbare begge steder og har fået kæmpe-god sevice hver gang.
Held og lykke og feed-back.
P.S. Det KAN naturligvis også være kablet medllem grafikkort og skærmen, som er ved at stå af, men hvis den model iMac er limet sammet, bør det skiftes af en fagmand for ikke at slukke permanent for (dele af) skærmen ved afmontering af fronten.
Prøv eventuelt at starte op i Safe Mode (Shift-boot); så booter Mac'en uden om det dedikerede grafikkort, og så burde skærmen stadig virke, hvis altså kablet er intakt.
Er det macOS? Jeg har en late 2009 iMac 27" og under installation af windows i bootcamp krævede det også ekstern skærm.
Virker den indbyggede skærm også, når du starter op med en ekstern skærm tilsluttet? Har skærmindstillinger registreret at der er 2 skærme? Hvilken skærm er primær (har menu-baren i skærm opstillinger [hvis ikke du er klar over, kan man skifte primær skærm ved at trække menubaren fra skærm til skærm i opstilling indstillingerne])?
Apple har en guide "Hvis din Mac starter med en tom skærm" du kan prøve:
https://support.apple.com/da-dk/HT210905
Nu er iMac ikke som Macbook på dette punkt (macbooks slukker helt i laveste lysstyrke, men det gør min iMac ikke), men prøv alligevel lige at skrue op for lysstyrken. Tjek også (evt. med lommelygte) om der er noget på skærmen, men det er baggrundslyset der mangler).