Har købt ny 14" MacBook Pro, også skal jeg have den gamle MacBook Pro Mid 2012 reinstalleret, kan man køre det nye styresystem ind, som er på den nu eller er det kun det styresystem, som var i 2012 jeg kan køre ind ?
Regner med at sælge den, derfor en reinstallering.
V.h. :-)
Start op i Recovery mode (Kommando-R), vælg Diskværktøj fra en af menuerne og omformatér harddisken. Formatet skal være Extended(Journaled).
Installér derefter macOS og opret en ny bruger undervejs med administratorrettigheder til køber. Husk at gemme password.
Hvis den ikke vil installere macOS efter omformateringen, så boot med tasterne Kommando-Alt-Shift-R; så laver Apple's server et forced download af de sidste macOS, som din Mac kan køre.
P.S. Jeg kan ikke lige huske, om installeren foreslår en omformatering før installation af macOS, men hvis den gør, får du jo ikke brug for at gøre det gennem Diskværktøj.
Du kan også prøve at lede efter en opskrift inde på Apple Discussions.
I en relativ ny tråd herinde linker jeg i øvrigt til alle tast-kombinationer og deres funktioner ved opstart. Måske kan du også bruge noget der.
Held og lykke og feedback. Og tillykke med den nye lille. Skal selv ha' mig sådan en til foråret, så jeg hører meget gerne om plus og minus, når du har dimset den godt og grundigt igennem.
persen61 skrev:Har købt ny 14" MacBook Pro, også skal jeg have den gamle MacBook Pro Mid 2012 reinstalleret, kan man køre det nye styresystem ind, som er på den nu eller er det kun det styresystem, som var i 2012 jeg kan køre ind ?
Regner med at sælge den, derfor en reinstallering.
V.h. :-)
Her er hvad du skal gøre før du sælger eller bortgiver din Mac.
https://support.apple.com/da-dk/HT201065
Ifølge EveryMac Understøtter den Catalina som nyeste macOS.
og her er Apple's vejledning i hvordan du henter den:
https://support.apple.com/da-dk/HT211683
Når du installere:
https://support.apple.com/da-dk/HT204904
Skal du slette drevet først:
Der er da kommet en ny måde i det nye macOS, umiddelbart er det bare at:
Slet din Mac
Vælg Apple > Systemindstillinger.
Vælg Systemindstillinger > Slet alt indhold og alle indstillinger på menulinjen.
Indtast administratoroplysningerne i Sletningsassistent.
Gennemgå de emner, der vil blive fjernet, og dit indhold og dine indstillinger.
Hvis der er flere brugerkonti på din Mac, skal du klikke på pilen ud for dit kontonavn og gennemgå emnerne.
Klik på Fortsæt, og følg vejledningen på skærmen.
Bemærk: Hvis din version af macOS er blevet ændret, kan Sletningsassistent ikke slette din Mac og viser en advarsel om, at du først skal geninstallerere macOS. Geninstaller macOS, og brug derefter Sletningsassistent.
PRW skrev:Der er da kommet en ny måde i det nye macOS, umiddelbart er det bare at:
Slet din Mac
Vælg Apple > Systemindstillinger.
Vælg Systemindstillinger > Slet alt indhold og alle indstillinger på menulinjen.
Indtast administratoroplysningerne i Sletningsassistent.
Gennemgå de emner, der vil blive fjernet, og dit indhold og dine indstillinger.
Hvis der er flere brugerkonti på din Mac, skal du klikke på pilen ud for dit kontonavn og gennemgå emnerne.
Klik på Fortsæt, og følg vejledningen på skærmen.
Bemærk: Hvis din version af macOS er blevet ændret, kan Sletningsassistent ikke slette din Mac og viser en advarsel om, at du først skal geninstallerere macOS. Geninstaller macOS, og brug derefter Sletningsassistent.
Det er først muligt fra Monterey og hans 2012, understøtter maksimalt Catalina.
Tak for svar Tommy, jeg vil bruge dine anvisninger :-)
Skræmmende når man sammenligner en Macbook Pro 2012 og en 2021 fysisk.
Den nye vejer ca. et kilo mindre, størrelsen, skræmmæssigt er der 1 " i forskel, men når de ligger ved siden af hinanden
er det vildt, at se den forskel der er.
På 2012 er der en kant uden på selve skærmen, som er omkring 15mm. det giver i bredden 3cm.
På 2021 er kanten 5mm. så fysisk er 2021 ikke stor, men man har stadigvæk en skærm på 14".
Var lidt bange for, at skærmen var for lille, men det tror jeg ikke bliver et problem.
Ville gerne have haft en 16" men det er godt nok mange penge, selv for en 14" men hvis man ser på tiden for den gamle Macbook Pro, så er det jo vel ok.
Den gamle virker fint og køre de fleste programmer, men det går langsommere, det kan jeg godt mærke med den nye.
Office starter noget hurtigere op på min nye 14", gælder mig meget til at bruge den fremover :-)
Bare det at man kun har 1 1/5 kg. i rygsækken, gør meget, når man skal have den med.
V.h.
Per
Checker lige det du skriver, tak :-)
Checker PallMei :-)
persen61 skrev:Tak for svar Tommy, jeg vil bruge dine anvisninger :-))
Vil ikke hænge Tonny ud, men vil kraftig anbefale at du følge Apples vejledning i stedet, for en mere tidsvarende og fyldestgørende vejedning:
F.eks skal formatet ikke længere være extended journal i High Sierra og nyere (som Catalina er), men APFS og en ny bruger vil få problemer, hvis ikke du får afmeldt alt korrekt hos apple.
PallMei skrev:persen61 skrev:Tak for svar Tommy, jeg vil bruge dine anvisninger :-))
Vil ikke hænge Tonny ud, men vil kraftig anbefale at du følge Apples vejledning i stedet, for en mere tidsvarende og fyldestgørende vejedning:
F.eks skal formatet ikke længere være extended journal i High Sierra og nyere (som Catalina er), men APFS og en ny bruger vil få problemer, hvis ikke du får afmeldt alt korrekt hos apple.
Jeg vil ikke give dig uret, især m.h.t. formatet (jeg kan ikke lige huske, hvilket system der er det første til at bruge APFS), men en omformatering og ny-installering klarer i hvert problemet rent datasikkerhedsmæssigt.
Men det er godt, at jeg har en wingman med inde over, så der ikke går helt ged i den. :o)
Somme tider glemmer jeg, at Apple efterhånden systematisk glemmer Steve Jobs' filosofi om, at en Mac skal være nem at arbejde med, også når det gælder arbejdet med selve OS'et.
På min MBP 2010 skal jeg blot boote på DVD'en, omformatere disken med Diskværktøj og så installere Snow Leopard. Sådan er det jo ikke længere.
Tonny Freimanis skrev:Vil stadig sige Mac er nem at arbejde med, men tiden og udviklingen har ikke stået stille go Snow Leapard er 12år gammel. Internettet er blevet vigtigere og DVD'er var også noget bøvl. Ikke mindst kostede macOS opdateringer penge dengang og de dvd'er der fulgte med maskinen fungerede kun til den pågældende model.Somme tider glemmer jeg, at Apple efterhånden systematisk glemmer Steve Jobs' filosofi om, at en Mac skal være nem at arbejde med, også når det gælder arbejdet med selve OS'et.
På min MBP 2010 skal jeg blot boote på DVD'en, omformatere disken med Diskværktøj og så installere Snow Leopard. Sådan er det jo ikke længere.
Der fulgte en maskin-specifik Snow Leo med Mac'erne, men man skulle betale for en OEM-version, ca. 100,- Kr. plus porto.
Så vidt jeg husker, var det kun 10.7 og 10.8, som kostede penge. Derefter indså Apple fejlen og gjorde OS'erne gratis igen.
Det er rigtigt, at SnowLeo er 12 år gammel, og jeg blev også nødt til at "aflive" den i foråret, dels p.gr.a. en inaktiv drop-down menu på min netbank, dels p.gr.a. af en opdatering på YouTube. Indtil da kunne den faktisk godt følge med. Jeg var nødt til at bruge web-mail, men det virkede faktisk fint.
SnowLeo's Finder er i øvrigt stadig den suverænt bedste, hvad betjening angår, og milevidt bedre end High Sierra-versionen, som jeg kæmper med til daglig. Jeg kan nævne op imod ti punkter, hvor High Sierra er noget skrammel, men det bliver en anden god gang. Skam sig, Apple!
Tonny Freimanis skrev:Der fulgte en maskin-specifik Snow Leo med Mac'erne, men man skulle betale for en OEM-version, ca. 100,- Kr. plus porto.
Det var meget mere end 100kr dengang. Men det er muligt at den sidenhen kunne fås billigere, for apple fortsatte med at sælge den i lang tid, da det var eneste måde at få adgang til app store og dermed senere versioner af macOS.
Så vidt jeg husker, var det kun 10.7 og 10.8, som kostede penge. Derefter indså Apple fejlen og gjorde OS'erne gratis igen.
De kostede penge indtil 10.9 (Mavericks) og Snow Leopard er 10.6. Det var ikke en fejl, det var sådan tingene fungerede dengang. Men med iPhone introducerede de årlige gratis opdateringer og internettets udbredelse gjorde behovet for sikkerhed og patches større. Derfor var det i Apple's interesse at få brugerne længer frem i bussen og supportere flest mulige brugere på færrest versioner. Desuden ændrede app-store og internettet mulighederne for løbende at tjene penge på at brugerne kørte nyeste macOS.
Det er rigtigt, at SnowLeo er 12 år gammel, og jeg blev også nødt til at "aflive" den i foråret, dels p.gr.a. en inaktiv drop-down menu på min netbank, dels p.gr.a. af en opdatering på YouTube. Indtil da kunne den faktisk godt følge med. Jeg var nødt til at bruge web-mail, men det virkede faktisk fint.
SnowLeo's Finder er i øvrigt stadig den suverænt bedste, hvad betjening angår, og milevidt bedre end High Sierra-versionen, som jeg kæmper med til daglig. Jeg kan nævne op imod ti punkter, hvor High Sierra er noget skrammel, men det bliver en anden god gang. Skam sig, Apple!
Det er nemmere at følge med løbende (så længe din maskine kan) og undgå de store spring. Jeg syntes faktisk Monterey er ganske god (foreløbig fuldstændig stabil på M1, modsat Big Sur som var lidt en public beta). Men i denne tråd er jeg nødt til at vejlede ud fra at festen stoppede ved Catalina på en Intel maskine og man ikke bare kan vælge menu-punktet i systemindstillinger der sletter alt (som PWR også foreslog. Monterey alene er i øvrigt ikke nok, der er en række øvrige krav til maskine og drev-opdeling før det er en mulighed).
Opdatering omkring reinstallering
Startede med, Command - R knapperne, det gik sådan set fint nok, men jeg fik ikke lov til, at hente Lion ned.
Fik en fejl meddelse hele tiden.
Derefter brugte jeg Alt - Command - R knapperne, så fik jeg en ny menu, her kunne jeg i diskværktøj formatere HD til
APFS.
Herefter gik jeg tilbage og valgte at installerer styresystem, der fik jeg, så Catalina ind smertefrit.
Så var Mac'en klar til en ny ejer, hvor der bare skulle logges in med Apple Id.
Tak for gode råd, det er altid dejligt, når det lykkes med lede tråde :-)
Super!
Jeg tror, at problemet med 10.7, som i øvringt nok er forældet i forhold til internet-bank, mail-protokoller og YouTube, skyldes, at det var et OS, som man skulle betale for, og hvis du ikke havde købt det i forvejen, vil serveren ikke give dig lov.
Apple har en ret underlig strategi med hensyn til adgang til de forskellige OS-installere på AppStore:
Hvis man har hentet en given version, f.eks. 10.10, vil den kunne hentes igen via AppStore. Den står ganske enkelt opført på listen over købt software.
Men hvis man ikke har hentet den, inden 10.11 blev offentliggjort, kan man på ingen måde hente den via AppStore, heller ikke selvom den er synlig og til at hente igen for dem, som allerede har hentet den.
Nu lykkedes det jo for dig, men en anden gang kan du måske med fordel starte her.
Tonny Freimanis skrev:Nu lykkedes det jo for dig, men en anden gang kan du måske med fordel starte her.
Selv om den har tilføjet Monterey, så virker den side som en der blev startet før Apple's egen tilsvarende side og linkene ikke ajour. Hvert fald ender man ikke altid hvor titlerne siger og det er uden tvivl fordi Apple har ajourført sin side og de er blevet forældet.
med ovenstående supportartikel, er det ikke længere et problem at finde en ældre version direkte fra Apple og den jeg vil anbefale for ikke være sikker på at det er den ægte vare, med certifikat der er virker.
PallMei skrev:Tonny Freimanis skrev:Nu lykkedes det jo for dig, men en anden gang kan du måske med fordel starte her.
Selv om den har tilføjet Monterey, så virker den side som en der blev startet før Apple's egen tilsvarende side og linkene ikke ajour. Hvert fald ender man ikke altid hvor titlerne siger og det er uden tvivl fordi Apple har ajourført sin side og de er blevet forældet.
med ovenstående supportartikel, er det ikke længere et problem at finde en ældre version direkte fra Apple og den jeg vil anbefale for ikke være sikker på at det er den ægte vare, med certifikat der er virker.
PallMei to the rescue endnu engang. Siden er hermed bookmarket.
Jeg vil dog tilføje, at jeg i sin tid fik linket til OS X Daily fra en bekendt. Derpå henviste David Munch til Apple's tilsvarende side, men i mellemtiden ændrede Apple den side til blot at være et overblik over de forskellige OS'er, og jeg regnede med, at det så var det,
Jeg ser dog, at den side, som du linker til, blev oprettet så sent som i går, så jeg føler mig lidt undskyldt her. Desuden linker Apple ikke til 10.8 og 10.9, så mit link er stadig relevant i visse tilfælde.
Tonny Freimanis skrev:Jeg ser dog, at den side, som du linker til, blev oprettet så sent som i går, så jeg føler mig lidt undskyldt her. Desuden linker Apple ikke til 10.8 og 10.9, så mit link er stadig relevant i visse tilfælde.
Den er ikke ny og du kan se jeg allerede linkede til den i post 3. Jeg tror datoen opdateres når de ajourføre den med nyeste versioner.
PallMei skrev:Tonny Freimanis skrev:Jeg ser dog, at den side, som du linker til, blev oprettet så sent som i går, så jeg føler mig lidt undskyldt her. Desuden linker Apple ikke til 10.8 og 10.9, så mit link er stadig relevant i visse tilfælde.
Den er ikke ny og du kan se jeg allerede linkede til den i post 3. Jeg tror datoen opdateres når de ajourføre den med nyeste versioner.
Ja, OK. Men der står "Udgivelsesdato", ikke "Opdateret den…". Det er altså ikke ret entydigt. Principielt er udgivelsesdato lig med første lanceringsdato og alle efterfølgende ændringer opdateringer.
Og et lille addendum til mit forrige indlæg:
Jeg havde ikke bookmarks af hverken OS X Daily's eller Apple's sider i High Sierra; de blev lavet i go'e, gamle SnowLeo, som ligger og snuer på dens SSD, som jeg pillede ud af Mac'en, da jeg monterede en større SSD med High Sierra. Det var også lige før sengetid, og efter forskellige søgninger herinde dukkede kun Daily's side op, og så den Apple-side, som kun viser en oversigt over OS-navne, men som oprindeligt havde links de forskellige OS'er, inden Apple ændrede den.