xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
441
191
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Mac Mini M1 - skal jeg købe?
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

68

2
27. oktober 2021 @ 13:08
Novice

Hejsa

Jeg har i dag en iMac 27" fra 2015, men overvejer at skifte til en Mac Mini M1 (512 GB SSD og 16GB ram).
Jeg bruger min mac til følgende (i prioriteret rækkefølge):

1. Webdesign (kodning i Visual Studio Code)
2. Grafik til hjemmesider (Affinity Photo+Designer)
3. Almindelig brug (mail, surfing, word, excel etc)
4. Videoredigering (en sjælden gang imellem).
5 Diverse

Så hvad tænker de kloge hoveder herinde, kan en Mac Mini M1 klare det med de specs jeg har angivet?
Hvis der er andre forslag, er jeg naturligvis meget lydhør.
På forhånd tak for hjælpen, god dag derude :)

8
0
  796

303

47
27. oktober 2021 @ 14:09
Lærling

Hvis det ikke er akut, ville jeg personligt vente og se hvad første halvdel af 2022 bringer.

Der går rygter om både en ny Mac Mini og 27” iMac (måske lidt større skærm) med M1 Pro/Max, som der sidder i de nye MacBook Pro, og de chips ser ud til at være værd at vente på.

Her er et citat fra chefudvikleren bag Affinity Photo:

The #M1Max is the fastest GPU we have ever measured in the @affinitybyserif Photo benchmark. It outperforms the W6900X — a $6000, 300W desktop part — because it has immense compute performance, immense on-chip bandwidth and immediate transfer of data on and off the GPU (UMA).

Måske en kommende desktop Mac får 2 eller 4 af disse chips   

207

11
29. oktober 2021 @ 00:43
Juniormedlem

Den er fin til det du nævner. En ting vil jeg dog nævne som en anke: Der er noget galt med wifi. Det er som om det ikke virker. Det er virkelig fucked. Jeg havde lidt håbet på et fix i Monterey, men nej. Andre kan måske byde ind her, men det er mit indspark ang. Mac Mini M1.

Grøn specialarbejder // musiker // retro gamer // LEGO entusiast // grafiker // computernørd

137

0
29. oktober 2021 @ 08:32
Novice

Jeg er rigtig glad for min Mac Mini M1, men den sidder med Ethernet-stik i, så jeg har hverken gode eller dårlige erfaringer med Wifi, som Ulrik nævner.

Peter Boye Larsen, iBook 12, MacBook

4919

475
29. oktober 2021 @ 10:05
FPU
Ulrik Hansen skrev:

Den er fin til det du nævner. En ting vil jeg dog nævne som en anke: Der er noget galt med wifi. Det er som om det ikke virker. Det er virkelig fucked. Jeg havde lidt håbet på et fix i Monterey, men nej. Andre kan måske byde ind her, men det er mit indspark ang. Mac Mini M1.

Jeg vil lige nævne, at det er ikke sikkert, at de WiFi-problemer er hardware-relaterede.

På min MBP fra 2010 skifter jeg mellem at boote i SnowLeo og High Sierra, alt efter hvilken software jeg lige har mest brug for at køre.

Jeg er på nettet via Internetdeling på min mobil, og her reagerer de to OS'er forskelligt, når jeg skal online:

SnowLeo hopper på min iPhone's netværk hver eneste gang, helt uden problemer, mens High Sierra sådan cirka hver tredie gang ikke gider søge efter WiFi-netværk, når den vågner fra vågeblus, når jeg åbner låget på den. Selv WiFi-ikonen (de to cirkler) mangler, og i de tilfælde må jeg lige klikke på menu-linien og se mit netværk loade, inden jeg så kan vælge det og komme på nettet.

Der er ikke rigtig noget systematik i det, så jeg må enten holde øje med menuen på Mac'en eller med Internetdeling på telefonen, så jeg kan se om ikonen dukker op på Mac'en eller den blå linie øverst på telefonen.

Det skal lige siges, at jeg bor ude på landet, så der er som regel kun et eller to andre synlige netværk (naboerne), så der er ikke så meget for Mac'en at blive forvirret over.

P.S. Ulrik, har du prøvet at skifte fra 2.4 GHz til 5 GHz (eller vice versa)? Det kan være, at der er for mange på samme frekvens tæt på dig.

Spirituel Maskine

3158

441
PallMei (Skribent)
29. oktober 2021 @ 16:12
Virtual Machine
Ulrik Hansen skrev:

Prøv at genstarte din router, hvis det ikke allerede er forsøgt. Hvis du køre 2.3GHz WiFi skulle du undersøge om ikke dit udstyr kan køre rent 5GHz, da det (endnu) er mindre trafikkeret.

207

11
29. oktober 2021 @ 20:47
Juniormedlem

Tak for tips og undskyld til trådstarter, fordi den gik lidt off-topic. Jeg skal lige have fat i udlejer desangående, men hvis det "bare var det" at skifte til 5 GHz, så smider jeg selvfølgelig lige en tilbagemelding.

Grøn specialarbejder // musiker // retro gamer // LEGO entusiast // grafiker // computernørd

68

2
01. november 2021 @ 09:36
Novice

undskyld til trådstarter, fordi den gik lidt off-topic 

HVAD FANDEN Ulrik ;)
Det er helt ok, det er ikke den første tråd hvor tingene tager en drejning, vi skal jo alle hjælpe hinanden.

Jeg kommer selv til at køre via kabel, så den del bliver ikke et problem.
Jeg må få bestilt en M1 kan jeg næsten forstå :)

God uge derude.

8746

226
03. november 2021 @ 09:34
Poseidon

Jeg ville også vente til foråret, og se om der ikke kommer den lovede opskalerede Mac Mini, sammen med en større iMac. Når du rent faktisk bruger den til noget krævende engang imellem, så tror jeg en M1 Pro ville være god at få. Selvom M1 i sig selv da sørge er hurtigt..

Og som de alle andre nævner; Prøv et andet wifi netværk hvor der bruges en anden router (Naboens, arbejdets, den du har liggende bagerst i skabet fra din sidste udbyder). Nogle gange er det bare router-WIFI-kort som clasher, og så er der ikke andet at gøre end at skifte routeren.

Der var engang en Mac...