xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
2
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
478
200
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Hjælp til køb af Macbook
Kategori: Vi taler ordenligt til hinanden (Ordet er frit)

918

6
16. oktober 2021 @ 09:14
Veteran

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue det at skulle købe en anden brugt Macbook. Håber der er nogen der kan kaste lidt lys over det :-)

Jeg har haft flere Macbook's igennem tiden, og har altid købt dem ca. 2 år gamle hos en forhandler fint med garanti osv. Den sidste her (MBP 15" Retina Mid-2015) giver nu problemer med antiglare-belægningen som til min store overraskelse er et ret velkendt problem. Ellers har jeg aldrig nogensinde haft problemer med nogen af mine Mac's.

Den jeg har nu dækker fint mit behov (ram, HDD, keyboard, processor og Retina-skærm) og kan stadig opdateres, men den er jo fra 2015 ...  Det koster ca. 6.000 kr. for at få skiftet skærmen så længe man kan det, (skærmen er på lager endnu nogle steder men produceres ikke mere). Jeg overvejer selvfølgelig at få en anden brugt Macbook da jeg aldrig nogensinde vil betale 20-25.000 kr. for en ny! Men jeg kan simpelthen ikke gennemskue det at skulle købe en brugt Mac.

Jeg hører om flere fejl og ved ikke om det kun er "rygter" ligesom det er umuligt at finde ud af om nogle af fejlene er omfattet af en udvidet garanti fra Apple. 

Jeg er usikker på:

1. Er der stadig antiglare-fejl på Retina-skærmene efter min modelårgang?
  2. Kan ikke finde ud af hvilke modeller der har antiglare og ikke har. 
  3. Er der stadig problemer med deres keyboard på 2018, 2019 og 2020 modellerne?
  4. Generelt er Mac bærbare irriterende at skrive på p.gr.a. dårligt keyboard?
  5. Bliver 2019-modellerne meget varme oven på ved normal brug
  6. Den lille Touch Bar ofte står af

osv. osv. osv. 

Kom bare med alle de input I kan :-) 

På forhånd tak.

5
0
  586

5072

506
16. oktober 2021 @ 09:44
Yoda

Når du nu alligevel (nok) skal have dig en anden Mac, er det så ikke på tide at sige farvel til Intel-chippene?

Mange af de seneste Intel-MacBook'er throttler (bliver meget varme og bruger meget strøm), fordi CPU'erne er dårligt designede, hvilket var en af årsagerne til Apple's skift (tilbage) til RISK platformen.

.Jeg kan ikke vejlede dig om anti-glare skærmene, men prøv at hoppe ind på EveryMac; hvad de skriver derinde, er ikke værd at vide, så mon ikke der står noget om skærmene. Ellers prøv iFixIt.

Principielt er alle bærbare Mac'er med Butterfly-tastatur noget, som man skal holde sig fra, selv med Apple's udvidede ombytningsprogram, for hvem har lyst til at undvære sin Mac et par uger, mens den får skiftet topcase? Jeg har hørt, at problemerne skyldes fnuller, og atproblemet kan undgås med et tastatur overlay. Men jeg ville ikke løbe risikoen, selv med et overlay.

Jeg synes, at min aldrende MBP har et fremragende tastatur, men det skal lige tilføjes, at jeg altid har brugt et tastatur overlay, ikke mindst fordi jeg ofte har en mokka stående ved siden af, så følelsen er jo anderledes end ved direkte kontakt. Men til gengæld har jeg aldrig haft problemer med fnuller og fedtede taster. De første to overlays kom fra Moshi, men de laver dem vist ikke mere, så mit nuværende overlay er fra Mediadevil..

Jeg har ikke hørt, at touchBar skulle være skrøbelig, men jeg har aldrig kunnet se fidusen i den i forhold til fysiske taster, så jeg er aldrig gået op i emnet.

Lige nu har Bilka tilbud på både M1-BacBook Pro og Air. Priserne ligger omkring 10.000,- Kr, og det er trods alt ikke så langt fra en skærm til 6.000,- Kr. (med eller uden montage?) og eventuelt batteriskift, nu hvor den alligevel er til service.

Og ellers kan det være, at mactekniker har noget interessant på lager i Kastrup i MacMo. Eller måske har MacMenu i Kolding noget, som du kan bruge.

God jagt.

Nej, da

918

6
16. oktober 2021 @ 09:59
Veteran
Tonny Freimanis skrev:

Når du nu alligevel (nok) skal have dig en anden Mac, er det så ikke på tide at sige farvel til Intel-chippene?

Mange af de seneste Intel-MacBook'er throttler (bliver meget varme og bruger meget strøm), fordi CPU'erne er dårligt designede, hvilket var en af årsagerne til Apple's skift (tilbage) til RISK platformen.

.Jeg kan ikke vejlede dig om anti-glare skærmene, men prøv at hoppe ind på EveryMac; hvad de skriver derinde, er ikke værd at vide, så mon ikke der står noget om skærmene. Ellers prøv iFixIt.

Principielt er alle bærbare Mac'er med Butterfly-tastatur noget, som man skal holde sig fra, selv med Apple's udvidede ombytningsprogram, for hvem har lyst til at undvære sin Mac et par uger, mens den får skiftet topcase? Jeg har hørt, at problemerne skyldes fnuller, og atproblemet kan undgås med et tastatur overlay. Men jeg ville ikke løbe risikoen, selv med et overlay.

Jeg synes, at min aldrende MBP har et fremragende tastatur, men det skal lige tilføjes, at jeg altid har brugt et tastatur overlay, ikke mindst fordi jeg ofte har en mokka stående ved siden af, så følelsen er jo anderledes end ved direkte kontakt. Men til gengæld har jeg aldrig haft problemer med fnuller og fedtede taster. De første to overlays kom fra Moshi, men de laver dem vist ikke mere, så mit nuværende overlay er fra Mediadevil..

Jeg har ikke hørt, at touchBar skulle være skrøbelig, men jeg har aldrig kunnet se fidusen i den i forhold til fysiske taster, så jeg er aldrig gået op i emnet.

Lige nu har Bilka tilbud på både M1-BacBook Pro og Air. Priserne ligger omkring 10.000,- Kr, og det er trods alt ikke så langt fra en skærm til 6.000,- Kr. (med eller uden montage?) og eventuelt batteriskift, nu hvor den alligevel er til service.

Og ellers kan det være, at mactekniker har noget interessant på lager i Kastrup i MacMo. Eller måske har MacMenu i Kolding noget, som du kan bruge.

God jagt.

Jeg ville egentlig helst beholde min nuværende Mac ....

6000 kr. er inkl. montering.

3298

478
PallMei (Skribent)
16. oktober 2021 @ 10:54
Virtual Machine
Der er en lang periode med butterfly keyboard mellem din laptop og de nyeste som er tilbage til samme teknologi igen. Mit indtryk er, at de aldrig blev pålidelige (altså tastaturet) og dem vil jeg holde mig fra, med mindre du næsten får en kastet i nakken.

Hvis du fjerner antiglare filteret på din maskine, kan du købe et nyt filter. 3M (og sikkert andre også) sælger skærmfiltre:

https://www.3mdanmark.dk/3M/da_DK/p/c/kontorartikler/tilbehor-til-arbejdsstation/skaermfiltre-og-beskyttelse/filtre-til-baerbar-pc/?n=8766541 

Kan dog kun finde antiglare til 2016 og nyere:

https://www.proshop.dk/?s=3M+Anti-Glare-filter+til+15%22+Apple+MacBook+Pro 

Selv om den ikke vil nå helt ud til kanten af kabinettet, burde den stadig dække selve display arealet. Du kan også købe efter mål og se om der er en bedre størrelse. De sælger privacy filter til 2015, men de er vist stadig glossy og reducere blot vinklen man kan se fra.

Skulle det gå helt i smadder, kan du jo stadig betale 6000kr for at få skiftet. Hvis du er utryg ved at skifte det selv, kunne du måske vælge en middelvej og betale en tekniker skifte filteret for et noget mindre beløb end de 6000kr.

918

6
16. oktober 2021 @ 11:22
Veteran
PallMei skrev: Der er en lang periode med butterfly keyboard mellem din laptop og de nyeste som er tilbage til samme teknologi igen. Mit indtryk er, at de aldrig blev pålidelige (altså tastaturet) og dem vil jeg holde mig fra, med mindre du næsten får en kastet i nakken.

Hvis du fjerner antiglare filteret på din maskine, kan du købe et nyt filter. 3M (og sikkert andre også) sælger skærmfiltre:

https://www.3mdanmark.dk/3M/da_DK/p/c/kontorartikler/tilbehor-til-arbejdsstation/skaermfiltre-og-beskyttelse/filtre-til-baerbar-pc/?n=8766541 

Selv om den ikke vil nå helt ud til kanten af kabinettet, burde den stadig dække selve display arealet. Du kan også købe efter mål og se om der er en bedre størrelse. De sælger privacy filter til 2015, men de er vist stadig glossy og reducere blot vinklen man kan se fra.

Skulle det gå helt i smadder, kan du jo stadig betale 6000kr for at få skiftet. Hvis du er utryg ved at skifte det selv, kunne du måske vælge en middelvej og betale en tekniker skifte filteret for et noget mindre beløb end de 6000kr.

Hvornår mener du man gik væk fra butterfly keyboardet til et der virker?

3298

478
PallMei (Skribent)
16. oktober 2021 @ 11:28
Virtual Machine
Dirla skrev:
PallMei skrev: Der er en lang periode med butterfly keyboard mellem din laptop og de nyeste som er tilbage til samme teknologi igen. Mit indtryk er, at de aldrig blev pålidelige (altså tastaturet) og dem vil jeg holde mig fra, med mindre du næsten får en kastet i nakken.

Hvornår mener du man gik væk fra butterfly keyboardet til et der virker?

i følge wikipedia, var det i 2019 for 16" modellen og maj 2020 for 13" når vi macbook pro og marts 2020 for Macbook air. Har ikke tjekket herhjemme, men i udlandet er prisen for brugte 16" modeller styrtdykket pga Apple Silicon maskiner. På mandag præsenteres med alt sandsynlighed nye Macbook Pro modeller, så kan det være endnu flere brugte maskiner kommer på markedet.