Jeg syntes at den 2013 Mac Pro Silver er den absolut smukkeste computer ever.
Men....
Tænker lidt på at modificere min Mac Pro med et logicboard fra en maxed out M2 Mac mini (eller en senere model, fordi jeg har ikke travlt). Kunne man så ikke 3D printe en ny bagplade til alle Mac miniens udgange, og 3D printe nogle beslag som kan holde M2 logic boardet og alt det andet skrammel på plads inde i computeren?
En meget positiv ting der taler for sådan et projekt er at den bruger markant mindre strøm, og den er markant hurtigere.
Jeg kunne så også sælge originaldelene på ebay eller noget i den stil, så jeg får nogle af pengene hjem igen, ved sådan et projekt.
Hvordan lyder den idé, syntes i?
Som et enormt stykke arbejde, men sjovt hvis man er til den slags.
Hvad er en Silver. Er det tower eller cylinder udgaven. Tower modellen har plads til udvidelseskort og kræver vist ikke meget snilde for at få plads til Mac Mini.
Cylinder modellen er jeg enig i er flot, men jeg syntes det er for tidelig udskifte den indmad, med mindre du har nogle performance begrænsninger eller den er defekt. Den er stadig understøttet også af næste macOS, så vidt jeg lige kan se.
Har set en komme en Mini i ufo/arkitektslampe-modellen af iMac. Der var en stor del klaret med dongler og ledninger til originale bagplade. Det ville jeg nok også gøre. altså modde en original-bagplade.
Jeg synes, at G4 Cube er den flotteste Mac. Den burde vel også have plads til bundkortet fra en moderne Mini.
PallMei: Det er cylinderen fra 2013 jeg øwler om. Den findes i en koksgrå og silver (har haft begge hjemme).
Min er konfigureret med den mindste Xeon CPU men med de største GFX kort og 96 GB RAM. Men alligevel syntes jeg din virker sløv. Men det kan da godt være, at jeg bare skal smide en ny og hurtigere SSD i i stedet for. Men det bæst suger satme så meget strøm.
Det kan da godt være man skulle prøve at lade bagepladen være og så bruge dongles og ved jeg i stedet for.
Ufomekaniker skrev:PallMei: Det er cylinderen fra 2013 jeg øwler om. Den findes i en koksgrå og silver (har haft begge hjemme).
Min er konfigureret med den mindste Xeon CPU men med de største GFX kort og 96 GB RAM. Men alligevel syntes jeg din virker sløv. Men det kan da godt være, at jeg bare skal smide en ny og hurtigere SSD i i stedet for. Men det bæst suger satme så meget strøm.
Det kan da godt være man skulle prøve at lade bagepladen være og så bruge dongles og ved jeg i stedet for.
Ok, så lærte jeg noget nyt. Syntes når jeg googler mac pro silver, så er det fan-boys der drømmer om en sølv model.
96GB ram! jeg ved ikke hvad du laver, men tror du er dækket ind.
Jeg syntes min 2009 quad core iMac (24GB ram og ssd) er flyvende. Ja i daglig brug mærker jeg ikke den skulle være sløvere end min M1, men måske hvis den blev sat til at regne.
Men jeg tror det er fordi den usupportered og ikke har modtaget side channel attack sikkerheds patches, der deaktivere diverse optimeringer. Min gamle 2014 11" derimod er blevet væsentlig langsommere og jeg overvejere om det vil hjælpe at nedgradere macOS eller det er gjort i firmware.
Har set nogle youtube videoer om opgradering af processoren og de xeon processor skulle være superbillige anskaffe, selv den største som den kan trække. Det er bare et større arbejde at skifte den. Men Luke Miani har haft nogle videoer om det.
Det var en keg købte brugt af et firma der købte den for at leje den ud. Men den nåede vist aldrig at blive brugt, fordi der var nul støv inden i den (sælger sagde også at den bare stod på hylden). Så den kom 96 GB RAM og Dual FirePro D700 gfx og kastreret Xeon CPU. Men de XEON CPU’er en svære at få fat i, syntes jeg.
Jeg prøver først med en SSD, og behager det mig ikke ‘haben ich andern metoden’
jeg har set cpu til mac pro 12 core ned til 500 før.. men lige nu 700 plus lidt import..
https://www.ebay.com/itm/293309080960?epid=218329439&hash=item444a956580:g:Xm0AAOSwzztfkmtS
Ufomekaniker skrev:Det var en keg købte brugt af et firma der købte den for at leje den ud. Men den nåede vist aldrig at blive brugt, fordi der var nul støv inden i den (sælger sagde også at den bare stod på hylden). Så den kom 96 GB RAM og Dual FirePro D700 gfx og kastreret Xeon CPU. Men de XEON CPU’er en svære at få fat i, syntes jeg.
Jeg prøver først med en SSD, og behager det mig ikke ‘haben ich andern metoden’
Jeg har ikke lavet tilbundsgående undersøgelse og tager ingen ansvar. Så anbefaler du læser op.
1000kr for 12kerner
https://www.ebay.de/itm/353091637952?epid=18024651283&hash=item5235e6d2c0:g:Ku8AAOSwHptcPFrY
Men du vil nok få bedre single thread performance med 8kerner
https://www.anandtech.com/show/7603/mac-pro-review-late-2013/4
https://www.ebay.de/itm/133825877468?hash=item1f28a4d5dc:g:WVsAAOSwfHZg-GxO
eller måske e5-2667v2 som ikke er en original konfiguration men OWC i først link havde haft held med. Det er lidt mere risikabel.
Tak for svar indtil videre :)
Jeg tror jeg lægger ud med at købe en SSD til den til at starte med. Kan jeg bare smide den i maskinen, og så lave en Internet Recovery med det samme? Eller skal jeg lave en USB pind installationsfilerne på, ligesom man gør med Windows or Linux?
Jeg skal til København fra den 15. til den 17. i denne månden, og så kunne jeg lige så godt finde en butik at købe det drev i, og spare portoen.
Ufomekaniker skrev:Tak for svar indtil videre :)
Jeg tror jeg lægger ud med at købe en SSD til den til at starte med. Kan jeg bare smide den i maskinen, og så lave en Internet Recovery med det samme? Eller skal jeg lave en USB pind installationsfilerne på, ligesom man gør med Windows or Linux?
Jeg skal til København fra den 15. til den 17. i denne månden, og så kunne jeg lige så godt finde en butik at købe det drev i, og spare portoen.
Hvis den understøtter internet recovery og ssd'en passer til stikket, burde det vel være muligt uden usb-stik. Men være klar til at bruge det som plan B.
Ufo, det kan vist ikke svare sig at rode mere med din Pro under nogen omstændigheder, endsige hælde flere penge i den; Max Tech dødsdømmer sin egen $15.000 Pro i den her video. Sælg nu og brug pengene på en M1 og en god skærm.
Du burde nok returnere din nye SSD, hvis der stadig er returret på den, sætte den gamle SSD i og så smide Pro'en på markedet. Just sayin'.
Det tror jeg også jeg gør. Men Apple har intet der kan erstatte den. Jo en M1 Mac mini, men de har ingen skærm til den. Og når de ikke har det, går det hen og bliver et Apple setup der ligner en PC, og det gider jeg ikke. Noget af grunden til, at jeg køber Apple er pga design, og jeg har endnu ikke fundet en monitor der ser Apple agtig ud. Alle PC monitors ligner enten kontor eller gamer monitors, og det er træls og ordinært at kikke på 😊
Ufomekaniker skrev:Det tror jeg også jeg gør. Men Apple har intet der kan erstatte den. Jo en M1 Mac mini, men de har ingen skærm til den. Og når de ikke har det, går det hen og bliver et Apple setup der ligner en PC, og det gider jeg ikke. Noget af grunden til, at jeg køber Apple er pga design, og jeg har endnu ikke fundet en monitor der ser Apple agtig ud. Alle PC monitors ligner enten kontor eller gamer monitors, og det er træls og ordinært at kikke på 😊
Jamen, hvad så med en af de nye M1 iMac'er? Den er lynende hurtig og designet fejler jo ikke noget.
Skærmkvaliteten skulle være fin, og så er det blot et spørgsmål, om den er stor nok til dit behov.
Og hvad forhindrer dig i øvrigt i at beholde den skærm, som du har sat til Pro'en Jeg mener, den må da kunne virke sammen med en Mini eller f.eks. en af de nye MacBook Pro. Med ekstern mus eller pegefelt og tastatur kan MBP'en jo arbejde med låget smækket i, og så vil du jo kunne køre det helt som med din Pro, bortset fra at du sparer en hulens masse strøm.
Jeg har ikke lige så gamle tal liggende ved hånden, men da min første G5'er eksploderede i 2010 og blev erstattet med min MBP 2010, var der et ikke-ubetydeligt fald i mit strømforbrug. Jeg har i mange år aflæst min el-måler to gange månedligt, og skiftet til MBP'en betød en reel besparelse.
Det samme, da jeg skiftede mit køleskab i 2016. Her sparede jeg mindst 100,- Kr. om måneden, så det nye køleksab havde financieret sig selv på lidt over to år.
Jeg har 27” Cinema Display og går ikke med i størrelse. Så skulle jeg skifte, må det blive til en neutralfarvet 27” iMac 2022 eller hvor stor den nu bliver.
Er du interesseret i min iMac med Cinema Display da? 😄
Jeg mangler en HDVA 600 😅
Ufomekaniker skrev:Jeg har 27” Cinema Display og går ikke med i størrelse. Så skulle jeg skifte, må det blive til en neutralfarvet 27” iMac 2022 eller hvor stor den nu bliver.
Er du interesseret i min iMac med Cinema Display da? 😄
Jeg mangler en HDVA 600 😅
Nej tak, ingen iMac til mig, og da slet ikke en Intel.
Jeg køber en 14'' MBP til foråret, og så er jeg godt rustet den næste halve snes år.
Men dit 27'' Cinema Display må da kunne bruges sammen med en M1 Mini eller en af de nye M1 MBP'er, som jo har en skærmport.
Tonny Freimanis skrev:Men dit 27'' Cinema Display må da kunne bruges sammen med en M1 Mini eller en af de nye M1 MBP'er, som jo har en skærmport.
Jeg forstår heller ikke helt begrundelsen. DisplayPort er understøttet og selv om det skulle være en thunderbolt display i stedet, så burde det også fungere med adapter:
https://www.apple.com/dk/shop/product/MMEL2ZM/A/thunderbolt-3-usb-c-til-thunderbolt-2-mellemstik
Det er et gammelt display efterhånden. Det betyder dårligere farver, sort farve og opløsning. Jeg vil meget hellere købe et Cinema Display anno ‘når der kommer ny’ 😊
Ufomekaniker skrev:Det er et gammelt display efterhånden. Det betyder dårligere farver, sort farve og opløsning. Jeg vil meget hellere købe et Cinema Display anno ‘når der kommer ny’ 😊
Jeg er nu stadig meget tilfreds med billedkvaliteten af min late 2009 iMac 27". Føles bare lidt tåbelig at bruge den som monitor til blæser-løs strømbesparende Macbook Air M1. Du kan jo bruge den foreløbig. Er opså selv interesseret i en Apple skærm, men er ikke sikker på Apple kommer med en ny ren monitor, selv det har været rygtet. Tror filosofien er, at de hellere vil sælge folk både en iMac og Macbook + iCloud plads til at holde dem i synk. Ligesom de hellere vil sælge folk en iPad og Mac end komme touch-skærm på en Mac.
PallMei skrev:Ufomekaniker skrev:Det er et gammelt display efterhånden. Det betyder dårligere farver, sort farve og opløsning. Jeg vil meget hellere købe et Cinema Display anno ‘når der kommer ny’ 😊
Jeg er nu stadig meget tilfreds med billedkvaliteten af min late 2009 iMac 27". Føles bare lidt tåbelig at bruge den som monitor til blæser-løs strømbesparende Macbook Air M1. Du kan jo bruge den foreløbig. Er opså selv interesseret i en Apple skærm, men er ikke sikker på Apple kommer med en ny ren monitor, selv det har været rygtet. Tror filosofien er, at de hellere vil sælge folk både en iMac og Macbook + iCloud plads til at holde dem i synk. Ligesom de hellere vil sælge folk en iPad og Mac end komme touch-skærm på en Mac.
Jeg kan nu ellers godt forestille mig, at Apple ville lancere en ny skærm med den nye Mini-LED teknik (eller hvad det nu hedder). De skærme bliver rost til skyerne af alle anmelderne, ikke mindst p.gr.a. af "ægte sort" og næsten ingen ghosting, og hvorfor f.eks. koble en MBP Max på tre inferiøre skærme, hvis man er professionel video-editor?
Og når M1-Pro'en kommer på markedet, måske med op til 96 kerner og understøttelse af jeg ved ikke hvor mange 8K-skærme, er der sikkert mange professionelle, som vil slå døren ind hos Apple for at få en professionel monitor med de samme egenskaber som skærmene i de nyeste MBP'er. Men de bliver næppe billige, når man tænker på at et Pro Display XDR koster 43 Kilo med standard-glas.
Jeg vil give dig ret i, at det er usmart at bruge din strømslugende og larmende iMac som monitor til din lydløse, strømbesparende MBA, så her er rådet atter: Sælg den, mens du kan få noget får den, og køb en anden skærm eller vent evt. lidt på en ny skærm fra Apple.
Den eneste grund til at købe en Intel-Mac nu er bagudkompatibilitet med dyr hardware eller uundværlig software, som ikke kan emuleres. Fremtiden hedder Apple Silicon, og rygterne siger, at M2 muligvis kommer med 3 nm teknologi på et tidspunkt, hvor Intel stadig bøvler med at gå fra 10 til 7 nm. Og så har de stadig throttling og højt strømforbrug at slås med. Intel har tabt Apple som kunde, for hvorfor skulle Apple dog køre ARM på iPads og iPhones og Intel på Mac'erne, når det hele faktisk kører rigtig godt i Mac'erne med de nye CPUer, så godt ,at man endda kan afvikle iOS-apps på dem? No way, no how. Hvis Intel vil have Apple tilbage i folden, skal de bygge en CPU, som slår Apple's egen CPU på alle parametre, også til iOS-enheder, og det tror jeg ikke, at de formår.
Tonny Freimanis skrev:Jeg kan nu ellers godt forestille mig, at Apple ville lancere en ny skærm med den nye Mini-LED teknik (eller hvad det nu hedder). De skærme bliver rost til skyerne af alle anmelderne, ikke mindst p.gr.a. af "ægte sort" og næsten ingen ghosting, og hvorfor f.eks. koble en MBP Max på tre inferiøre skærme, hvis man er professionel video-editor?
De har allerede en Mini-LED skærm til professionelle. Hvad de ikke har er skærme til almindelige forbrugere. Men som nævnt er Apple om mersalg. Mini LED skal ikke forvekles med Mikro LED som endnu ikke rigtig er klar til massemarkedet. Der finde også rigtig professionelle skærme som er bedre en Mini-LED ved at have 2 lag LED, så der ikke er blooming.
Og når M1-Pro'en kommer på markedet, måske med op til 96 kerner og understøttelse af jeg ved ikke hvor mange 8K-skærme, er der sikkert mange professionelle, som vil slå døren ind hos Apple for at få en professionel monitor med de samme egenskaber som skærmene i de nyeste MBP'er. Men de bliver næppe billige, når man tænker på at et Pro Display XDR koster 43 Kilo med standard-glas.
Jamen Pro Display har de samme egenskaber til professionelle. Og så super eller revolutionerende er den skærm teknologi heller ikke til rigtige professionelle. Det er måske nyt for at Apple at bruge det i en bærbar, men det er gammel teknologi i tv-sammenhæng.
Jeg vil give dig ret i, at det er usmart at bruge din strømslugende og larmende iMac som monitor til din lydløse, strømbesparende MBA, så her er rådet atter: Sælg den, mens du kan få noget får den, og køb en anden skærm eller vent evt. lidt på en ny skærm fra Apple.
Efter den har fået en moderne ssd i (den havde allerede ssd i næsten 10år) er den blevet en helt anden maskine (meget køligere og dermed lydsvag) og omstændigheder har tvunget mig til at skifte fokus væk fra xcode til ting der stadig kan køre på High Sierra. Så ærlig talt er den hurtig at jeg ikke føler nogen hastighed forskel til M1 i almindelig brug. Så skal jeg bruge en stor skærm, gider jeg faktisk ikke hooke min MBA op til skærm (som Apple ønsker det, nemlig at folk skal købe iMac til desktop også selvom de har en Macbook)
@PallMei. Der er som regel en naturlig forklaring på det meste, så det er taget ad notam.
Og throttling er vist ikke så meget i iMac'erne som i de bærbare, så hvis den ellers opfylder behovet, er der ingen grund til at udskifte den, udover et højt strømforbrug og en hurtigt faldende gensalgsværdi.