xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
3
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
434
188
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Macbook Pro lader ikke ved tilslutning til dock
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

6

0
16. juli 2021 @ 08:18
Nyt medlem

Nogen der har erfaring med, at dock holder op med at lade MacBook pro?

Jeg har en MacBook Pro 15" fra 2017 - fuldt opdateret til nyeste styresystem.
Eneste svaghedstegn er, at batteriet trænger til eftersyn. Denne advarsel har været der i over et halvt år.

Til denne Mac er tilsluttet en dock, så jeg kan have ekstra skærme, eksterne HD, netværkskabel og ikke mindst lader til min Mac. Denne dock har fungeret upåklageligt i over 3 år, hvorefter den holdt op med at lade Mac-en, så jeg både skulle slutte dock og ekstra ladekabel til Mac-en for at den lader.

Jeg troede så, at det er dock-en, der var gået i stykker, så jeg købte en ny. Den kunne lade min Mac i ca en uge, så kunne den heller ikke mere. Den giver strøm til Mac-en men ikke nok til hverken at lade eller til at holde strømmen.

Dockingstationen er en Thunderbolt 3 Dock Pro med egen strømforsyning, som giver 85W strømlevering.

Ideer til, hvad jeg kan undersøge, eller hvad der kan afhjælpe det?
Jeg har forsøgt at bytte kabler og sætte i andre stikkontakter.

12
1
  613

3119

434
PallMei (Skribent)
16. juli 2021 @ 08:45
Virtual Machine

Er det Belkin?

Der er nogle ting du kan prøve som ganske vist ikke er til en mindre model:

https://www.belkin.com/us/support-article?articleNum=304842 

Nogle ting at prøve at prøve fra en elgato vejledning

https://help.elgato.com/hc/en-us/articles/360027953852-Thunderbolt-3-Dock-MacBook-Pro-charging-issues 

Jeg ville også have foreslået at tjekkekablerne og bytte rundt. 

Håber at du kan nå at fortryde den nye dock.

6

0
16. juli 2021 @ 09:02
Nyt medlem

Det er en Belkin, ja.
https://www.dustin.dk/product/5011154866/belkin-thunderbolt-3-dock-pro-thunderbolt-3-portreplikator

Tak for svar. Det skal prøves. Den lyser grønt, men giver bare ikke nok strøm.
Jeg vil prøve at nulstille System Management Controller, som Belkin anbefaler, hvis det ikke hjælper at gennemgå deres sidste trin.

Om jeg kan fortryde den nye dock - det finder jeg ud af. 

4872

472
16. juli 2021 @ 10:09
FPU

Mie, du bør få skiftet batteriet inden alt for længe.

Een ting er, at der ikke er så stor kapacitet tilbage og at du har bøvl med din dock, men du risikerer faktisk at ødelægge Mac'ens pegefelt, fordi halvdøde batterier har det med at bule op på midten og presse op imod pegefeltet nedefra og i sidste ende eventuelt flække det.

Jeg opdagede selv, at det var på tide at få skiftet batteri (anden gang) på min egen MacBook Pro, fordi mit pegefelt holdt op med at virke ude i siderne, og da jeg så tjekkede batteristatus, kunne jeg se, at batteriet skulle serviceres (udskiftes).

En anden Macnyt'er har en ældre MacBook Pro med flækket pegefelt p.gr.a. opbulnet batteri, så der er han nødt til at bruge en mus i stedet for.

Jeg har selv brugt nedenstående to værksteder og været rigtig glad for service og pris:

MacMo i Tårnby.

MacMenu i Kolding.

Spirituel Maskine

145

20
16. juli 2021 @ 11:03
Novice

Er det ikke lidt hurtigt det batteri er gået kold ?

Hvad siger status på det ? Her ser du min Mac Air 2018.

MacAir M3. Apple tv 2021. iPhone 15 Pro.

6

0
16. juli 2021 @ 11:53
Nyt medlem

Tak. Jeg har snakket med Apple og aftalt, at batteriet skal testes.
Måske er jeg så heldig, at batteriet bliver skiftet gratis, da min model er med i en pulje med batteri-fejl.

Jeg afleverer min maskine ved Mentech her i Odense.

Ellers må jeg nok bide i det sure æble og skifte batteriet alligevel.

6

0
16. juli 2021 @ 11:56
Nyt medlem

Det er meget hurtigt. Mine ser således ud:
Jeg er slet ikke i nærheden af de antal cyklusser, det burde kunne tage.

4872

472
16. juli 2021 @ 12:04
FPU

Der er ikke rigtig nogen systematik i, hvordan batterier opfører sig.

Jeg har fået skiftet batteri i min MBP 2010 to gange. Det første batteri holdt fra 2010 til 2018 og det næste holdt fra 2018 til foråret 2021. Samtidig havde min nabo en MBP 2012 købt i 2014, som også fik skiftet batteri i 2018, og selvom den jo var noget yngre end min, var hans batteri faktisk i værre forfatning end mit.

Forskellen på naboen og mig var, at jeg altid har strøm på, mens han altid lod batteriet gå næsten i bund, før han ladede det op igen.

Men selvom jeg ikke skiftede taktik efter første batteriskift, holdt batteri nummer to altså kun tre år. Det KAN dog skyldes, at jeg dengang ike var klar over, at det skulle konditioneres, noget med at lade det op, bruge Mac'en indtil der kom en advarsel om risiko for mistede data p.gr.a. lav kapacitet, lade Mac'en stå nogle timer og derpå lade batteriet op igen, noget i den stil.

Det har jeg så gjort denne gang, og så må jeg se, om det eventuelt forlænger levetiden.

Måske er fire år på en MBP 2017 i underkanten af, hvad man kan forvente sig af et fabriksmonteret batteri, men der er ikke to bærbare Mac'er, som bliver brugt på den samme måde, så fire år må nok anses for at være inden for rimelighedens grænser. Men det er min egen private og uprofessionelle vurdering. Måske vil en fagmand vurdere det som en udskiftning på garantien.

Spirituel Maskine

3119

434
PallMei (Skribent)
16. juli 2021 @ 12:27
Virtual Machine
miedamgaard skrev:

Det er meget hurtigt. Mine ser således ud:
Jeg er slet ikke i nærheden af de antal cyklusser, det burde kunne tage.

Design kapaciteten er så vidt jeg kan finde ud af 6669mAh. 

4588mAh / 6669mAh = 0,6879592143 => 69%

69% resterende batterikapacitet efter kun 297 cyckler er også alt for lidt ifølge Apples egen angivelse:

Batteriet i din enhed er udviklet til at bevare op til 80 % af den oprindelige kapacitet efter 1000 fulde opladninger og afladninger. I den etårige dækningsperiode erstattes et defekt batteri. Apple tilbyder batteriudskiftning til alle modeller af MacBook, MacBook Air og MacBook Pro med ind­byg­gede batterier.

https://www.apple.com/dk/batteries/service-and-recycling/                                                                        

3119

434
PallMei (Skribent)
16. juli 2021 @ 12:40
Virtual Machine
Tonny Freimanis skrev:

Jeg har fået skiftet batteri i min MBP 2010 to gange. Det første batteri holdt fra 2010 til 2018 og det næste holdt fra 2018 til foråret 2021. Samtidig havde min nabo en MBP 2012 købt i 2014, som også fik skiftet batteri i 2018, og selvom den jo var noget yngre end min, var hans batteri faktisk i værre forfatning end mit.

Forskellen på naboen og mig var, at jeg altid har strøm på, mens han altid lod batteriet gå næsten i bund, før han ladede det op igen.

Men selvom jeg ikke skiftede taktik efter første batteriskift, holdt batteri nummer to altså kun tre år. Det KAN dog skyldes, at jeg dengang ike var klar over, at det skulle konditioneres, noget med at lade det op, bruge Mac'en indtil der kom en advarsel om risiko for mistede data p.gr.a. lav kapacitet, lade Mac'en stå nogle timer og derpå lade batteriet op igen, noget i den stil.

Det har jeg så gjort denne gang, og så må jeg se, om det eventuelt forlænger levetiden.

Måske er fire år på en MBP 2017 i underkanten af, hvad man kan forvente sig af et fabriksmonteret batteri, men der er ikke to bærbare Mac'er, som bliver brugt på den samme måde, så fire år må nok anses for at være inden for rimelighedens grænser. Men det er min egen private og uprofessionelle vurdering. Måske vil en fagmand vurdere det som en udskiftning på garantien.

Optimal ladestand for et batteri 50%, men det ødelægger ideen med et batteri hvis man ikke kan afvige det.. Derfor er det optimale at holde sig inden for 20 til 80, fordi yderpunkterne slider hårdest på batteriet. Det er også derfor Apple's optimerede opladning standser ved 80% indtil sidste øjeblik ud fra dit forbrugsmønster. Optimeret opladning er også kommet til Mac's, men det er muligvis kun nyere maskiner (min gamle 2014 Macbook air har det ikke, men den nye fra i år har).

Hvis du altid har din maskine tilsluttet strøm, kan du med fordel bruge denne app til at skåne batteriet:

https://github.com/davidwernhart/AlDente 

4872

472
16. juli 2021 @ 13:03
FPU
PallMei skrev:
Tonny Freimanis skrev:

Optimal ladestand for et batteri 50%, men det ødelægger ideen med et batteri hvis man ikke kan afvige det.. Derfor er det optimale at holde sig inden for 20 til 80, fordi yderpunkterne slider hårdest på batteriet. Det er også derfor Apple's optimerede opladning standser ved 80% indtil sidste øjeblik ud fra dit forbrugsmønster. Optimeret opladning er også kommet til Mac's, men det er muligvis kun nyere maskiner (min gamle 2014 Macbook air har det ikke, men den nye fra i år har).

Hvis du altid har din maskine tilsluttet strøm, kan du med fordel bruge denne app til at skåne batteriet:

https://github.com/davidwernhart/AlDente 

Takker, men det ser ud til, at min MBP Mid 2010 ikke er med på listen, og at der kræves minimum BigSur. Jeg kører stadig SnowLeo. Nærlæser senere, om der skulle være en ældre version til mine specs.

Spirituel Maskine

145

20
16. juli 2021 @ 15:17
Novice

For det meste "gider" de slet ikke teste den, de installerer bare et nyt, det billiger end at bruge tid på en masse test. 

Fik skiftet tastatur 2 gange på min gamle MacBook uden de så meget som klikkede på tastaturet :) Den var også med i puljen for udskiftning af tastatur pga fejl... Har også fået skiftet et batteri på en iPhone gratis pga. fejl fra Apples side selvom det som sådan ikke fejlede noget, men et nyt gratis er jo ikke til at kimse af :)

Det kan godt betale sig at holde øje med med div. "reklamationer"  der kommer fra Apple ;) 

MacAir M3. Apple tv 2021. iPhone 15 Pro.

40

1
17. juli 2021 @ 10:59
Let øvet

Hej, bruger du et originalt eller belkin thunderbolt 3 kabel?

Jeg har min 15" Macbook Pro 2017 tilsluttet en Belkin Thunderbolt 3 Express HD Dock, og den lader uden problemer.

Har prøvet at et længere uoriginalt kabel til min alm mac oplader pludselige ikke virkede mere efter en system opdatering, så derfor jeg tænker at det kan være kablet. Ellers ja måske også batteriet som flere foreslår.

MacBook Pro 15" 2017, 3.1GHz i7, 16GB ram, Radeon Pro 560 4GB, 1TB SSD, Belkin Dock, Philips 40" 4K.