Bliver nye MacBook Pros annonceret på WWDC d. 7. juni?:
Prosser: New MacBook Pro to be announced at WWDC next month
Er hintet til nyheder ved eventen d. 7. juni som altid "gemt" i Apples event-grafik, her med tre nye MacBook Pros?:
Factory skrev:Er hintet til nyheder ved eventen d. 7. juni som altid "gemt" i Apples event-grafik, her med tre nye MacBook Pros?:
Point taken - men det var nu også ment lidt som en joke - af samme årsager, som angives i de artikler, der linkes til.
Vi får se d. 7. juni, andet er der jo ikke at sige til det.
Jeg forventer klart de bliver annonceret. Det er et år siden Apple annoncerede Apple SOC transitionen, og de har endnu ikke givet et eneste pip omkring pro-maskinerne. Folk forventer at høre noget.
Alle YouTube-rygterne taler om nye MBP'er i løbet af sommeren, og eftersom jeg ikke kan forestille mig en "tavs lancering" uden præsentation, er de næsten nødt til at præsentere dem den 7. juni.
Det bliver en god dag, hvis der er hold i rygterne om en 14'' MBP med MagSafe, SD-kort, USB-A og muligvis også fysiske F-taster.
Det bli’r en god dag at gnaske et godt æble
Håber håber håber: Min MBP touchbar late 2016 har fået skiftet tastatur to gange (en gang også med nyt batteri) og skærm en, skærmen er begyndt at flimre igen. Sendes til rep denne uge.
En maskine til 20K der ikke holder - ser frem til nye MBP's, og håber kvaliteten er bedre. Kan nok ikke få ret meget for denne..... 😡
Jeg vil bare have noget, der virker - som for eksempel min SE'er fra 1989, som stadig kører
Martin, for nogen tid siden så jeg en YouTube video fra en af de dér tech-nørder, som også havde problemer med en af de seneste Intel-MBP'er, og efter at have fået reapareret den et par gange, tilbød Apple faktisk at købe den tilbage til en ret gunstig pris, så han ikke tabte ret meget på den. Han købte vist en M1-MBP i stedet for og blev rigtig, rigtig glad for den.
Desværre kan jeg ikke umiddelbart finde den i min browser-historik; jeg har set for mange af dem til at kunne identificere den, men det må have været sidst på vinteren eller i det tidligste forår, at den video dukkede op.
Måske fik han tilbuddet, fordi han var tech-anmelder eller eventuelt havde købt den som firma-computer, men hvis du kan finde den video, er det da værd at slå Apple oven i hovedet med den, få den skibet retur, og så (ahøm) bruge SE'eren, indtil M2-MBP'en (muligvis) kan købes i løbet af sommeren.
Martin Ammentorp skrev:
Det tror jeg ikke, for så vidt jeg husker, fik brugeren jo netop en M1-Mac, ikke en anden Intel-Mac. Men jeg KAN jo have husket forkert og blandet info sammen med alle M1-nyhederne, som jeg så på det tidspunkt.
Man uanset, burde denne her video være nok til at overbevise værksted/forretning, at de lige så godt kan spare besværet med flere reparationer og give dig en bytter til en MBP uden Butterfly-tastatur med det samme, og nok helst en MBP med Apple Silicon, for der er da godt nok tendens til throttling i de seneste Intel-udgaver.
Min grafiker-vens hustru har en af de sidste 13'' Intel-BMP'er, og der skal ingenting til, før blæseren blæser derudad. Den er ikke ubrugelig, men det er ikke langt fra, så meget som den støjer og suger strøm.
Tonny Freimanis skrev:Man uanset, burde denne her video være nok til at overbevise værksted/forretning, at de lige så godt kan spare besværet med flere reparationer og give dig en bytter til en MBP uden Butterfly-tastatur med det samme, og nok helst en MBP med Apple Silicon, for der er da godt nok tendens til throttling i de seneste Intel-udgaver.
Hvem skal jeg henvende mig til? Lærte af min salige fader, at man altid skulle "tale til hestens hoved, og ikke dens r.." , men har lidt svært ved at finde hovedet.....
Fader Vor er i dette tilfælde måske Forbrugerklagenævnet Vort? De har ihverfald de der pæne juridiske nosser (pardon my French), som skal til for at få underhylerne til at blafre på kolosser som fx Apple.
Med en sådan formulering har jeg naturligvis sat mig helt og aldeles uden for det såkaldt "gode selskab"? Fint, det passer mig glimrende - der er jo trods alt grænser...
Forbrugerklagenævnet - Klagemuligheder
Forbrugerklagenævnet - Regler: Fejl ved varen eller ydelsen
Forbrugerklagenævnet - Varer, ydelser. Sådan starter du en klagesag.
Martin Ammentorp skrev:Tonny Freimanis skrev:Man uanset, burde denne her video være nok til at overbevise værksted/forretning, at de lige så godt kan spare besværet med flere reparationer og give dig en bytter til en MBP uden Butterfly-tastatur med det samme, og nok helst en MBP med Apple Silicon, for der er da godt nok tendens til throttling i de seneste Intel-udgaver.
Hvem skal jeg henvende mig til? Lærte af min salige fader, at man altid skulle "tale til hestens hoved, og ikke dens r.." , men har lidt svært ved at finde hovedet.....
Jeg ville nok først prøve Apple direkte, 80 24 08 35 (9-19). Bed om den specifikke medarbejders e-mail adresse, så du kan fremsende linket til YT-videoen.
Dernæst reparatøren, som kan fortælle Apple om de specifikke fejl.
Til sidst forretningen, hvor du købte den, hvor du så må overbevise dem om, at de skal overbevise Apple om at give dig en bytter.
Tonny Freimanis skrev:Jeg ville nok først prøve Apple direkte, 80 24 08 35 (9-19). Bed om den specifikke medarbejders e-mail adresse, så du kan fremsende linket til YT-videoen.Dernæst reparatøren, som kan fortælle Apple om de specifikke fejl.
Til sidst forretningen, hvor du købte den, hvor du så må overbevise dem om, at de skal overbevise Apple om at give dig en bytter.
Talte med Apple Support - han (en nederst i systemet) som ellers var forstående, henviste til reglen om 3 ganges reparation for samme fejl.... min har jo to gange to fejl - desværre ikke tre af samme....
Tak for nummer - prøver det også. Har for øvrigt også henvendt mig til forhandler (som vil svare inden for 24 timer) samt i den vedlagte dokumentation til reparatøren bedt om deres vurdering i forhold til ombytter....
Tonny: Nummeret førte "bare" till Apple Support, som jeg talte med tidligere, så jeg lagde på 😊
Martin Ammentorp skrev:Tonny: Nummeret førte "bare" till Apple Support, som jeg talte med tidligere, så jeg lagde på 😊
Huh? Jeg har noteret nummert som "Apple Danmark", altså til deres hovedkvarter oppe i Birkerød.
Men det var jo egentlig også Apple Support, som du skulle tale med.
Hvad de tre gange reparation angår, har Apple jo sådan set retten på sin side, men det er vel blot et spørgsmål om tid, inden du får klæbe-taster igen, f.eks. umiddelbart efter at du har læst dette svar, og så for tredie gang en uges tid efter, at du har fået den hjem fra seneste reparation. ;-)
Butterfly-tastaturet ER noget skrøbeligt skrammel, hvilket Apple jo for længst har erkendt, så de kommer jo nok til at give dig en bytter før eller siden. Men du bør nok holde øje med, hvornår Apple's udvidede garanti-program på Butterfly slutter. Den almindelige garanti starter dog forfra på den reparerede del, så lige nu har du lidt under seks måneders garanti samt 18 måneders reklamationsret på tastaturet på din MBP.
Update på sagen:
Har gennem flere dage og mange telefonsamtaler været i (nær) kontakt med både forhandler, Apple Support, værksted og forsikringsselskab. Apple Support ville gerne hjælpe, men da forsikringsselskabet havde valgt "uautoriseret" (men certificeret) værksted, kunne de ikke hjælpe. Forhandler meldte hus forbi (nok grundet min ikke særligt venlige kommunikation), værkstedet ville gerne gentage reparationen, men bedst af alt: Mit forsikingsselskab gik med til at give mig en erstatningscomputer efter jeg havde påtalt deres brug af uautoriseret værksted. Min MBP 2016 erstattes nu af en 2018 med lidt bedre specs og 512 GB HD i stdet for de 256, der er i min. Jeg undgår desværre ikke butterfly tastaturet, men er OK tilfreds med løsningen. Evt. kan jeg jo sælge den ny, når M1/M2 kommer til 15/16" modellen.
Så "far er glad" og tilfreds med den investerede tid på løsning af problemet
Tak til de, som har hjulpet her på MN
Det er jo godt nyt, sådan da.
Den gode side af sagen er den større SSD i den nye. Og at du atter har to års reklamationsret fra leveringstidspunktet.
Den knap så gode side af sagen er, at det er en ef de sidste Intel-versioner, og de modeller er berygtet for tendens til throttling. Det skyldes ene og alene Intel-chippens design, så man kan ikke bebrejde Apple det. Og det var jo de problemer plus forsinkelsen af Intel's 10 nm arkitektur, som fik Apple til at skifte til ARM.
Jeg der derfor ingen grund til ikke at skyde den af igen, når M2'erne kan købes. Men det bliver næppe uden tab, når først forskellen i ydeevne på de to platforme begynder at gå op for folk.
Tonny Freimanis skrev:Den knap så gode side af sagen er, at det er en ef de sidste Intel-versioner, og de modeller er berygtet for tendens til throttling. Det skyldes ene og alene Intel-chippens design, så man kan ikke bebrejde Apple det. Og det var jo de problemer plus forsinkelsen af Intel's 10 nm arkitektur, som fik Apple til at skifte til ARM.
Jeg der derfor ingen grund til ikke at skyde den af igen, når M2'erne kan købes. Men det bliver næppe uden tab, når først forskellen i ydeevne på de to platforme begynder at gå op for folk.
Throttling - det havde jeg vist ikke på min 2016 model (hvis det er det med at blæserne går amok)
Og da jeg får den "gratis" er tabet nok ikke så voldsomt, da jeg nok kan få lidt mere for en 2018 model end min 2016'er
hmm quadrople post
hmm quadrople post
hmm quadrople post
hmm quadruple post - eller er det 5 eller 6?
hmm quadruple post - eller er det 5 eller 6?
Tonny Freimanis skrev:Den knap så gode side af sagen er, at det er en ef de sidste Intel-versioner, og de modeller er berygtet for tendens til throttling. Det skyldes ene og alene Intel-chippens design, så man kan ikke bebrejde Apple det. Og det var jo de problemer plus forsinkelsen af Intel's 10 nm arkitektur, som fik Apple til at skifte til ARM.
Throttling - det havde jeg vist ikke på min 2016 model (hvis det er det med at blæserne går amok)
Og da jeg får den "gratis" er tabet nok ikke så voldsomt, da jeg nok kan få lidt mere for en 2018 model end min 2016'er
hmm qudrapol post
Martin Ammentorp skrev:Tonny Freimanis skrev:Den knap så gode side af sagen er, at det er en ef de sidste Intel-versioner, og de modeller er berygtet for tendens til throttling. Det skyldes ene og alene Intel-chippens design, så man kan ikke bebrejde Apple det. Og det var jo de problemer plus forsinkelsen af Intel's 10 nm arkitektur, som fik Apple til at skifte til ARM.
Ja, det er det med, at den hurtigt bliver varm og blæserne går i turbo-mode.
Der er som sagt ikke noget at gøre ved det, så du må bare holde øje med, om det bliver en gene for dig.
Der er dog lige en ting, som jeg er kommet in tanker om i mellemtiden:
Apple nåede jo at lancere mindst een ny bærbar, efter at de havde opgivet Butterfly. Hvis der sidder en endnu nyere Intel-CPU i den end i din, KAN det være, at din midel ikke throttler så let.
Men det må altså komme an på en prøve.
Martin Ammentorp skrev:hmm qudrapol post
Klæbetast! :O)
Tonny Freimanis skrev:Martin Ammentorp skrev:hmm qudrapol post
Nej - MBP 2010 med halvdefekt pegefelt. Bruges nu som "browsermodel", da min nuværende MBP kræver ekstern skærm....
Martin Ammentorp skrev:Tonny Freimanis skrev:Martin Ammentorp skrev:hmm qudrapol post
Nej - MBP 2010 med halvdefekt pegefelt. Bruges nu som "browsermodel", da min nuværende MBP kræver ekstern skærm....
Det er nok batteriet som buler ud på midten og klemmer på pegefeltet nedefra.
Hvad siger Batteri-ikonet i menulinen om bateriets tilstand?
Et nyt batteri monteret i sådan en 2010'er koster i øvrigt ca. 900,- Kr. Det ved jeg fra mig selv fra for nylig.
Tonny Freimanis skrev:
Et nyt batteri monteret i sådan en 2010'er koster i øvrigt ca. 900,- Kr. Det ved jeg fra mig selv fra for nylig.
Jep - det var batteriet - men desværre revnede pegefeltet da det blev skiftet for et års tid siden.... og vil ikke poste flere penge i den :-)
Martin Ammentorp skrev:Tonny Freimanis skrev:
Jep - det var batteriet - men desværre revnede pegefeltet da det blev skiftet for et års tid siden.... og vil ikke poste flere penge i den :-)
Det var ellers synd, for MBP (non-retina) 2009-2012 er ellers nogle af de mest sejlivede bærbare. Og også nogle af de mest alsidige; en MBP 2009 boote alle OS'er fra Leopard (10.5) til i hvert fald Sierra (10.12), og min MBP 2010 kan boote fra SnowLeo (10.6) til High Sierra (10.13). Det er der jo ikke nogen af de nyeste MBP'er der kan. Og det kan jo stadig være relevant i forbindelse med gammel hardware eller uundværlig software.
Men jeg forstår ikke det dér med, at din anden MBP er nødt til at bruge en ekstern skærm, og hvorfor det skulle kunne forhindre den i at gå på nettet, så du er nødt til at bruge din 2010'er med det revnede pegefelt.
Tonny Freimanis skrev:Martin Ammentorp skrev:Tonny Freimanis skrev:Men jeg forstår ikke det dér med, at din anden MBP er nødt til at bruge en ekstern skærm, og hvorfor det skulle kunne forhindre den i at gå på nettet, så du er nødt til at bruge din 2010'er med det revnede pegefelt.
Ren dovenskab - foretrækker sofa og lænestol fremfor skrivebord, hvor de eksterne skærme står. Den syge MBP kan alt, bare ikke bruge egen skærm.... Og ja: Min (nu aføde) kones MBP 2010 er en fin lille maskine, specielt efter jeg maximerede RAM og gav den en SSD for en del år siden. Tastaturet er dejligt taktilt (i modsætning til butterfly!)
Kører 10.11.6
Martin Ammentorp skrev:Tonny Freimanis skrev:Martin Ammentorp skrev:Tonny Freimanis skrev:Men jeg forstår ikke det dér med, at din anden MBP er nødt til at bruge en ekstern skærm, og hvorfor det skulle kunne forhindre den i at gå på nettet, så du er nødt til at bruge din 2010'er med det revnede pegefelt.
Ren dovenskab - foretrækker sofa og lænestol fremfor skrivebord, hvor de eksterne skærme står. Den syge MBP kan alt, bare ikke bruge egen skærm.... Og ja: Min (nu aføde) kones MBP 2010 er en fin lille maskine, specielt efter jeg maximerede RAM og gav den en SSD for en del år siden. Tastaturet er dejligt taktilt (i modsætning til butterfly!)
Kører 10.11.6
I den forbindelse skulle du kunne ombygge den til en maskine uden indbygget skærm, i nyt kabinet og "omdirrigere" skærm og tastatur til noget ekstern. Der sker så meget andet hobby-halløj med andre platforme, at det gør det en anelse nederen at hardware til Macos er så forbandet proprietært. Ja, sådan har det jo altid været, men alligevel. Gad vide om man ikke kan patche ting til den M1-chip? Det kunne være cool hvis nogen lurede det, så man selv kunne bestemme formfaktor og tilbehør :-D
Martin Ammentorp skrev:Tonny Freimanis skrev:Martin Ammentorp skrev:Tonny Freimanis skrev:Men jeg forstår ikke det dér med, at din anden MBP er nødt til at bruge en ekstern skærm, og hvorfor det skulle kunne forhindre den i at gå på nettet, så du er nødt til at bruge din 2010'er med det revnede pegefelt.
Kører 10.11.6
I den forbindelse skulle du kunne ombygge den til en maskine uden indbygget skærm, i nyt kabinet og "omdirrigere" skærm og tastatur til noget ekstern. Der sker så meget andet hobby-halløj med andre platforme, at det gør det en anelse nederen at hardware til Macos er så forbandet proprietært. Ja, sådan har det jo altid været, men alligevel. Gad vide om man ikke kan patche ting til den M1-chip? Det kunne være cool hvis nogen lurede det, så man selv kunne bestemme formfaktor og tilbehør 😊