xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
508
204
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
macnyt  /  forum  /  emne
Macbook Pro 2015
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)

0
22. maj 2021 @ 14:18

Hej 

Jeg har en Macbook pro fra 2015 så lige pludselig ikke kan se disken mere, det startede med den ikke kunne starte op, så prøvede at lave en Internet Recovery, men jeg kan ikke se disken i disk tool overhoved, jeg gik udfra at disken var død og har bestilt en ny PCIe disk til, men det er det samme den kan ikke se disken.

Prøvede at smide en ekstern USB disk den kunne den se, så installerede Big Sur på den den installerede fin og startede op, prøvede så at gå i diskhåndtering igen da den var startet op for at se om jeg kunne se den interne disk, men kunne jeg stadig ikke, men efter et par reboots kunne jeg pludselig se den interne, så jeg installerede også Big Sur på den og frakoblede den eksterne og nu kunne den starte op, men det varede kun et par timer så låste den og ville ikke starte igen og jeg kunne igen ikke se disken :-(

Kan se hvis jeg bliver ved med at prøve og reboote, så kommer den pludselig, er det mit logic board der dødt?? bare mærkeligt den kan se den eksterne, Det er en PCIe disk så der er ikke nogen kabler der kan være skadet

14
3
  865

3392

508
PallMei (Skribent)
22. maj 2021 @ 14:43
Virtual Machine

Der har været et gennemgående tema herinde, med et dårlig kabel i i visse Macbook Pro modeller. Brugeren Mactekniker herinde har ofte været leveringsdygtig i ny reservedel. Du kan prøve at sende en PB til ham eller kontakte hans værksted https://www.macmo.dk/

5146

515
22. maj 2021 @ 18:20
Yoda

Hey soylant.

Og hvis du bor på den "rigtige" side af Storebælt, kan jeg anbefale MacMenu i Kolding.

Jeg fik skiftet batteri på min MacBook Pro hos mactekniker (MacMo) i foråret 2018 og var (og er) særdeles tilfreds med hans service, men dengang faldt valget på ham, fordi jeg alligevel skulle til Copetown for at besøge nogle venner (Jeg bor på Vestfyn).

I efteråret 2018 fik jeg så skiftet et defekt DVD-drev hos MacMenu i Kolding, og her var servicen lige så god, og det er den stadig her i 2021, for så sent som i sidste uge var jeg inde hos dem for at få skiftet batteriet endu en gang.

Hvis du skal dertil i bil, er det nok lettest at parkere på den store parkeringsplads over for biblioteket/stationen og så spadsere den korte distance op til MacMenu i gågaden (Slotsgade 12A).

En enkelt ting, som du kan prøve, er at give din Mac en SMC reset. Det hjælper nok ikke, da symptomerne tyder på en hardware-relateret fejl, som PallMei skriver, men det skader ikke din Mac, og måske bliver der renset et par små-bugs ud af systemet.

Jeg ved i øvrigt, at MacMo modtager og sender Mac'er til reparation, men jeg ved ikke, om MacMenu også gør det.

Og så velkommen til, selvom det er under irriterende omstændigheder. Bare spørg løs; det er bl.a. derfor, vi hænger ud herinde. Og husk at fortælle mactekniker, at du er (nyt) medlem af Macnyt, for han reklamerer med medlemsrabat.

Held og lykke og feedback.

Nej, da

2664

92
23. maj 2021 @ 08:27
Bit kongen
PallMei skrev:

Der har været et gennemgående tema herinde, med et dårlig kabel i i visse Macbook Pro modeller. Brugeren Mactekniker herinde har ofte været leveringsdygtig i ny reservedel. Du kan prøve at sende en PB til ham eller kontakte hans værksted https://www.macmo.dk/

Der er noget galt her, spørger skriver han bestilte en ny  PCI disk, de bruger ikke kabel.

Spørgsmålet er om en 2015 Macbook pro bruger PCI eller SATA disk.

3392

508
PallMei (Skribent)
23. maj 2021 @ 09:06
Virtual Machine
Jesper Arning skrev:
PallMei skrev:

Der er noget galt her, spørger skriver han bestilte en ny  PCI disk, de bruger ikke kabel.

Spørgsmålet er om en 2015 Macbook pro bruger PCI eller SATA disk.

Ok. det kan du have ret i. Så er problemet nok, at Apple har ændret lidt på interfacet, så man ikke kan bruge hyldevare ssd uden adapter.

Soylant du skal have en adapter med mindre du har købt original Apple SSD eller Apple kompatibel model. Du kan se her hvilke adapter der er værd at købe og hvilke ssd'er der virker.

https://forums.macrumors.com/threads/upgrading-2013-2014-macbook-pro-ssd-to-m-2-nvme.2034976/

5146

515
23. maj 2021 @ 11:23
Yoda

soylant, du kan læse alle specs på din specifikke 2015-model hos EveryMac.

Nu ved jeg ikke, hvilken skærmstørrelse og hvilket revisionsnummer, din MBP har, så jeg linkede til alle Mac'er fra 2015.

Når du har identificeret din egen model og klikket på det tilsvarende link, kan du bl.a. se, hvilken specifik PCIe-protokol den bruger, og der er en beskrivelse af udvidelsesmuligheder og endda også direkte links til firmaer, som sælger kompatible diske til din specifikke model.

Vær opmærksom på, at staten vil malke dig for elektroniktold plus 160,- Kr. i ekspeditionsgebyr på al elektronik over ca. 80,- Kr. i værdi købt uden for EU, d.v.s. i hvert fald Asien og USA, men muligvis også Storbritanien efter Brexit. Det KAN være, at der blev lavet en særaftale, men jeg er ikke bekendt med en sådan. Derfor ville det nok være sikrest at købe direkte fra Tyskland, hvis det er muligt. Ellers må du se, om du kan finde info om elektroniktold eller ej på elektronik fra England.

Go' jagt. (Og husk så mange oplysninger om Mac'en så muligt, hvis du skulle rende ind i problemer en anden gang; jo mere info, hajerne har at arbejde ud fra, jo bedre kan de hjælpe dig).

Nej, da

2664

92
23. maj 2021 @ 20:37
Bit kongen

Grænsen på 80 kr forsvinder mig bekendt pr 1 Juni eller?

5146

515
24. maj 2021 @ 01:10
Yoda
Jesper Arning skrev:

Virkelig? Det er da gode nyheder, især hvis det gælder worldwide!

Kilde?

Nej, da

32

1
25. maj 2021 @ 09:08
Let øvet

Jeg tror, du misforstår @Tonny Freimanis.

Grænsen på 80 kr. forsvinder ganske rigtigt, men det betyder blot, at der fremover skal betales moms/told/transportgebyr af alle importeret varer - også dem under 80 kr.

Skat

Stay hungry, stay foolish - Steve Jobs

2664

92
25. maj 2021 @ 09:09
Bit kongen
Tonny Freimanis skrev:
Jesper Arning skrev:

Kilde?

Det er dårligt med dårligt på.

3392

508
PallMei (Skribent)
25. maj 2021 @ 09:16
Virtual Machine
Jesper Arning skrev:
Tonny Freimanis skrev:
Jesper Arning skrev:

Kilde?

Så længe Kina ikke betaler Porto på lige fod, syntes jeg det er ok. Har været underligt, at det bedre kunne betale sig at få sendt fra Kina end indenrigs.

5146

515
25. maj 2021 @ 11:14
Yoda
Martin Schaumburg skrev:

Jeg tror, du misforstår @Tonny Freimanis.

Grænsen på 80 kr. forsvinder ganske rigtigt, men det betyder blot, at der fremover skal betales moms/told/transportgebyr af alle importeret varer - også dem under 80 kr.

Skat

Arh, man! Det er s'gu da for åndsvagt. Det var bedre, om man havde hævet bagatelgrænsen i stedet for.

Som det bliver nu, betyder det blot, at staten tjener ekstra på tolden og det private firma PostNord tjener ekstra på gebyret, som i øvrigt er ulovligt højt, idet et gebyr jfr. Gebyr-loven kun må afspejle den ekstra arbejdsindsats, som det kræver at f.eks. værdiansætte en importvare. Man må med andre ord ikke direkte tjene penge på et gebyr. Det gælder i øvrigt også bankerne!

Eftersom en importvares værdi altid er angivet på pakke-mærkatet, tager det ikke mere end et par minutter at værdiansætte varen i dansker Kroner, så det gebyr burde ikke være mere end 20,- Kr. for dække omkostningerne. Derfor er de 160,- Kr. i gebyr så meget åger, at det grænser til decideret bedrageri.

I December 2009 var jeg "julenisse" hos PostDK, hvor jeg bl.a. sorterede pakker. Det foregik ved, at man stod ved et transportbånd oppe på et galleri og kastede pakkerne ned i 4 x 5 rækker to meter høje trådbure efter postnummer. Hvis en pakke uden for EU angav en værdi på omkring 80,- Kr, skulle vi tage den fra til toldbehandling. Vi havde en tabel med de mest gængse valutakurser hængende, men den blev da ikke opdateret den måneds tid, jeg var der.

Men altså: Det tog få sekunder at frasortere en pakke og derefter måske et par minutter for en anden medarbejder at beregne tolden og printe giro-kortet, intet som retfærdiggjorde de 160,- Kr.

Nej, da

5146

515
25. maj 2021 @ 11:20
Yoda
PallMei skrev:
Jesper Arning skrev:
Tonny Freimanis skrev:
Jesper Arning skrev:

Kilde?

Så længe Kina ikke betaler Porto på lige fod, syntes jeg det er ok. Har været underligt, at det bedre kunne betale sig at få sendt fra Kina end indenrigs.

Det dér med, at Kina stort set ikke betaler noget for udbringning i Danmark, skyldes, at Kina blev (bliver) defineret som et udviklingsland, dengang man indgik post-aftalerne, og Kina er naturligvis ikke interesseret i at genforhandle aftalen, eftersom det giver et kæmpe boost til deres eksport, så det er kun kunderne (os), som kan ændre det forhold ved at lade være med at købe kinesiske varer, både direkte fra Kina og fra danske forretninger.

Nej, da

3392

508
PallMei (Skribent)
25. maj 2021 @ 12:10
Virtual Machine
Tonny Freimanis skrev:
PallMei skrev:
Jesper Arning skrev:
Tonny Freimanis skrev:
Jesper Arning skrev:

Kilde?

Det dér med, at Kina stort set ikke betaler noget for udbringning i Danmark, skyldes, at Kina blev (bliver) defineret som et udviklingsland, dengang man indgik post-aftalerne, og Kina er naturligvis ikke interesseret i at genforhandle aftalen, eftersom det giver et kæmpe boost til deres eksport, så det er kun kunderne (os), som kan ændre det forhold ved at lade være med at købe kinesiske varer, både direkte fra Kina og fra danske forretninger.

Det er jo også hvad fjernelse af bagatel grænsen medføre. Før var man næsten idiot, hvis man købte nogle ting herhjemme, hvis altså man kunne vente på leveringen.

5146

515
25. maj 2021 @ 18:05
Yoda

@PallMei:

Hvis det var for at ramme Kina på den billige porto-aftale, har man godt nok ramt ved siden af, for det rammer jo også alle andre lande uden for EU, inkl. Storbritanien, med mindre de har nået at fået forhandlet en EØS-lignenda aftale på plads i forbindelse med Brexit.

Men een ting er den Moms, der bliver pålagt (velsagtens 25% for danske kunder og f.eks. kun 19% for tyske kunder, hvilket jo ikke er specielt retfærdigt), men at diverse logistikfirmaer frit kan vælge at lægge et uigennemsigtigt gebyr for forvaltningen af udlægget for Momsen, f.eks. de 160,- Kr. hos PostNord, har intet med forbrugerbeskyttelse eller handelsbalance at gøre; det er ekstra penge direkte ned i aktionærernes lommer.

Det bliver interessant at se historierne i dagspressen efter 1. juli.

Nej, da