Kære alle
Jeg leder efter en god mikrofon, som duer til min iPhone 11, min macMini og egentlig også min Lenovo arbejdspc. Hvad vil I anbefale?
Jeg bruger Zoom til mange møder, hvor jeg er "vært" og jeg vil gerne have god lyd. Har set på Røde.
Er der nogen der kan anbefale noget godt?
Jeg har solgt en Auna 900b USB mic som var ok til prisen for 250 kr
En rigtig god USB mikrofon med anstændig lyd for begyndere. Den er nem at tilslutte og bruge. Men hvis man lytter godt efter, har den lidt hvid støj. Det er normalt ikke noget man kan høre ved Zoom møder, fordi det bliver filtreret fra i selve programmet. macOS kører også dens lyd igennem dens egen EQ og kompressor kan jeg høre. Jeg skulle lige prøve om lyden hvirkelig er bedre med en dedikeret mikrofon, og det er den.

Jeg har solgt et Focusrite Scarlett 2i2 3rd gen kit inkl boomstik for 1700 kr (Alt-i-et sæt)
Det sæt er rigtig godt, fordi du får alt inkl. høretelefoner. Det hele lyder godt. Det eneste man skal tage højde for ved det sæt er, at mikrofonen skal være tæt på din mund hvis du vil have den til at lyde bedst. Når du gør det, kan den ses når du holder møder. Jo længere væk den mikrofon er, jo ringere lyder den. Den hører næsten alt omkring den, så der skal bare være stille i lokalet når du har møde.

Jeg har solgt et Røde AI-1 + NTG1 for 1200 kr (Lydkort + shotgun mic)
Det er ikke et sæt, men købt hver for sig. Fordelen ved NTG1 shotgun mikrofonen er at den kan du stille den bagved eller ved siden af monitoren, og den vil stadig fange din stemme klart og tydeligt. Det faktisk er derfor den er lavet sådan. Den er beregnet til at stille længere væk fra dig, og stadig opfange din stemme klart or tydeligt. Ud over det, så har den en meget lille felt den opfanger lyden fra, hvilket betyder at den via den måde den er designet på lukker lyde ude omkring den på nær lige hvad der er lige foran den. Den vil jeg mene er perfekt til dit brug. Skal du også bruge den udenfor vil et popfilter eller endnu bedre en "død kat" være godt mod støjgener fra vinden.

Den her boom-stick er god og solid, og har et skjult USB eller XLR kabel løbende inden i sig. Der er to forskellige modeller alt efter hvilket kabel du skal bruge.

Det er lige så meget et spørgmål om hvor fedt det ser ud som hvor godt det lyder. Så hvordan skal det se ud, og hvor mange penge vil du bruge på det? Røde er relativt dyrt, og Focusrite Scarlet for du meget for pengene, og begge sæt kan af og til findes til gode priser på DBA osv.
Husk at købe boomstick til Røde
Husk at kæbe boom-stick, shock-mount og pop-filter til Focusrite.
Husk at købe boom-stick, shock-mount og pop-filter til Auna 900b.
Alt findes på f.eks. PriceRunner eller Facebook eller DBA.
Hej Ufomekaniker
Tak for dit udførlige svar. Jeg kigger nærmere på de nævnte.