xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
436
188
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Købsvejledning søges - ‘Refurbished’ Mac Pro
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

353

1
11. februar 2021 @ 22:18
Lærling

Hej,

Jeg går og overvejer om jeg skal øge maskinparken herhjemme med en ‘refurbushed‘ Mac Pro som denne her. Specifikationerne lyder umiddelbart således:

Processor: Intel 3.5Ghz Six-core xeon

Memory: 64GB

Storage: 500SSD

Graphics card: AMD FirePro D500

Orignal Box: Yes

Warranty: 12 months

Condition: Grade A

Connectivity includes six Thunderbolt 2 ports, one HDMI 1.4 UltraHD port, 4 USB 3.0 ports, and Dual Gigabit Ethernet ports in addition to 802.11ac and Bluetooth 4.0

Jeg har faktisk ikke de helt store krav til hvad en computer skal kunne; jeg bruger den mest til browsing, til Office-dokumenter, email osv.  - Nok lidt en ‘standard’-bruger.

Jeg har bare altid gerne villet have sådan en!

Hvad ville i gøre? Er det bedre at købe en ny M1 Mac Mini, eller måske en iMac? Jeg forventer at få ‘power’ nok i ovenstående Mac Pro Men spørgsmål et er hvor længe den vil være understøttet af de nyeste OS X’er osv.

På forhånd tak,

4
1
  454

927

49
11. februar 2021 @ 22:46
Suspenderet

Hej

Jeg har faktisk en Mac Pro 2013 (solgt 2017).

Processor: Intel 3.7Ghz 4-core xeon

Memory: 64GB

Storage: 500SSD

Graphics card: Dual AMD FirePro D700

Orignal Box: Nope

Warranty: None

Condition: Grade A

Connectivity includes six Thunderbolt 2 ports, one HDMI 1.4 UltraHD port, 4 USB 3.0 ports, and Dual Gigabit Ethernet ports in addition to 802.11ac and Bluetooth 4.0

Price: 14.000 dkr 

Jeg har så købt en original 2,5K Cinema Display til den. 

Du skal være heldig hvis den får et år til med opdateringer på den, fordi den blev udgivet for allerede 7-8 år siden. Jeg ved heller ikke om de nyere modeller får ekstra leve tid, men man kan kun håbe at en af de nyere modeller fra 2017 også får mellem 6-8 år fordi så er der ekstra juice at hente der, men jeg ved det ikke. 

Det er et klenodige for Apple fanbois, men også samtidig en rød klistermærke på ryggen hvorpå der står idiot, hvis man viser den frem til en der er ligeglad med den slags (læs: Apple hater). Så man skal gøre sig klart, at det er et klenodige, nostalgi og investeringsobjekt, fordi den er 8 år gammel og kan ikke følge med de nyere maskiner. Det er af ren affektionsverdi man skal købe sådan et apparat, og den kan blive mere værd, hvis man passer godt på den flere år fremad.

Du skal regne med at selvom den ikke har hardware accelleration til AV1 og HEVC via GPU'en, så kan CPU'en sagtens klare det. Men Apple opdaterer ikke længere deres software til at understøtte det. Derfor er man nødt til at lede efter 3. parts apps for at gøre nytte af den codec. Fotos kan f.eks. ikke afspille HEVC eller AV1. Quick Time kan sagtens afspille HEVC men ikke AV1. VLC æder alt du kaster efter den. Jeg har kikket på hvor meget det codec stresser CPU'en, og den ligger vel på ca 5% på alle 4 kerner på min Xeon CPU. Det er altså ikke noget problem for den at afspille de nyeste codecs. Det er blot Apple der efterlader computeren i støvet.

Det er en maskine der er på vej i graven. Men er man Apple fanboi som undertegnede er den alle pengene værd, selvom jeg godt kan se at den er aldrende.

Jeg håber på at denne gut laver en patch til mig hvis min Mac Pro bliver efterladt ved næste opdatering: LINK

(PS: Kan pt ikke få lov at uploade billeder af Macnyt)

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

1132

17
12. februar 2021 @ 06:42
Stormogul

Du skal være heldig hvis dosdude vender tilbage til at lave patches af MacOS til gamle maskiner.

Som det er lige nu, så er han stoppet. Måske vender han tilbage. Som du kan se på hans side, så har han heller ikke lavet patches til Big Sur. Hans installers er ellers ret gennemførte.

l MP 2013 l iPhone 15 Pro Max l Watch Series 6 l HomePod l B&W PX7 S2e l

8740

223
12. februar 2021 @ 06:51
Poseidon

Til de behov du beskriver, så vil en M1 Mac Mini være et KLART bedre køb. Flere års opdateringer, den er markant hurtigere end en 2013 Mac Pro, bruger langt mindre strøm, sandsynligvis billigere og fylder en brøkdel.

Det er faktisk slet ikke en fair konkurrence, medmindre man sidder med et nichebehov hvor der er brug for mere end 16GB RAM eller det dedikerede grafikkort.

Der var engang en Mac...

353

1
12. februar 2021 @ 19:06
Lærling

Tak for jeres svar - meget informativt og hjælpsomt! :-)

Det tog lidt fart; jeg har simpelthen valgt at købe en M1 Mac Mini OG den Mac Pro (.. fordi jeg gerne vil have sådan en!) :-)

God aften derude!