xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
436
188
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
MacBook mister netværk efter vågeblus.
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

4899

472
11. februar 2021 @ 20:37
FPU

Niecens MBP Mid 2012 med Catalina (10.15.7), 8 GB RAM, 512 GB SSD er begyndt at miste netværksfunktionen, hver gang den har været på vågeblus.

Det startede muligvis med, at hun var nødt til at installere Microsoft Team i forbindelse med konference-opkald.

Her til formiddag ville den pludselig ikke logge på nogel godkendt netværk (Kbh. K og Frederiksberg), hverken på kollegiet eller på jobbet.

WiFi-ikonen var greyed-out, og inde i AirPort Utility hjalp det ikke at klikke på Start-knappen. Den prøvede et øjeblik, og så var også knappen greyed-out.

Jeg fik MBP'ens netværk til at virke igen ved at få hende til at lave en SMC reset, og det virkede fint, lige indtil hun havde haft haft den på vågeblus; så var problemet der igen, og hun var atter nødt til at lave en SMC reset.

Og prblemet er der stadig, så hver gang låget har været klappet ned på den, er AirPort blevet slået fra og kan ikke states igen, før der er foretaget en SMC reset.

Jeg har en mistanke om, at det muligvis er en korrupt .plist, enten Sleep.plist eller AirPort. plist, men det er jo umuligt at fjern-dimse med sådan noget over telefonen, især fordi biblioteksmappen jo er usynlig.

Vi kiggede lidt på login-emner, men der var ikke noget, der lignede en Microsoft daemon, som ville kunne fjernes.

Indtil videre fungerer det jo, enten ved at lave en SMC reset efter hver gang, den har været på vågeblus, eller ved at slå vågeblus fra, men det er jo ikke holdbart i længden.

Hun laver nu en TM-backup, så hun i det midnste ikke mister sine dokumenter, og så må hun eventuelt geninstallere Catalina, men hvis der er en lettere måde, hører vi meget gerne om det.

Spirituel Maskine
  7
1
  621

3119

436
PallMei (Skribent)
12. februar 2021 @ 08:16
Virtual Machine

Det lyder som et driver/hardware problem. Men når den kan køre Catalina, kan den også køre Big Sur og jeg vil anbefale at opgradere til den først som sidst. 

303

47
12. februar 2021 @ 09:09
Lærling
PallMei skrev:

Men når den kan køre Catalina, kan den også køre Big Sur

Niks, desværre, MacBook Pro (ultimo 2013 eller nyere) er krav til hardware for Big Sur   

Tonny:
Det kunne godt lyde som et hardwareproblem, men prøv at oprette en ny netværkslokalitet. Alternativt kan man også slette Wi-Fi fra listen over netværkstjenester og tilføje det på ny for at nulstille.

Begge dele er relativt nemme at forklare over telefonen, da det foregår grafisk via Systemindstillinger.

Opret en ny netværkslokalitet:

1. Åbn Systemindstillinger fra -menuen
  2. Klik på Netværk
  3. Vælg Lokalitet → Rediger lokaliteter… øverst
  4. Klik på plus-symbolet for at tilføje en ny netværkslokalitet og giv den et navn
  5. Luk vinduet via OK-knappen og vælg denne nye lokalitet øverst
  6. Opsæt Wi-Fi-forbindelsen på ny og klik på Anvend-knappen i bunden

Slet Wi-Fi fra netværkstjenester:

1. Åbn Systemindstillinger fra -menuen
  2. Klik på Netværk
  3. Vælg Wi-Fi på listen i venstre side og klik på minus-symbolet i bunden
  4. Klik på plus-symbolet i bunden og vælg Wi-Fi som grænseflade
  5. Opsæt Wi-Fi-forbindelsen på ny og klik på Anvend-knappen i bunden

3119

436
PallMei (Skribent)
12. februar 2021 @ 09:56
Virtual Machine
Michael Rasmussen skrev:
PallMei skrev:

Men når den kan køre Catalina, kan den også køre Big Sur

Niks, desværre, MacBook Pro (ultimo 2013 eller nyere) er krav til hardware for Big Sur   

Ok, jeg tog fejl 😳.

Har en 2013 MB Air og troede alt med Metal kunne køre det nyeste, så gad ikke tjekke 🙈.

4899

472
12. februar 2021 @ 12:16
FPU

Jeg fik en SMS fra hende i formiddags om, at hun havde slettet alle netværk, og at det tilsyneladende har løst problemet, i hvrt fald indtil videre.

Jeg har ikke hørt fra hende sidan da, men intet nyt er jo godt nyt.

Jeg tager lige en snak med hende om en dags tid eller to for at høre, om alt virker, som det skal, og så skal jeg nok lige give besked herinde.

Tak ofr tippet om at slette netværk; den havde jeg ikke lige selv tænkt på, så det var ngoet, som den unge dame selv fandt på at prøve. Morbror er stolt! :o)

Spirituel Maskine

4899

472
13. februar 2021 @ 15:28
FPU

Update:

Den blev ved med at gøre knuder, så i aftes prøvede vi at oprette en ny bruger, men det hjalp heller ikke, så her til formiddag var den en tur på besøg hos mactekniker som fik loddet et eller andet fast i den, velsagtens forbindelsen mellem AirPort og bundkort, og nu ser den ud til at fungere igen.

Ekstremt mange tak til mactekniker for hans hurtige og prisbillige reparation. Ingen over og ingen ved siden af!

Spirituel Maskine

932

67
13. februar 2021 @ 20:17
Veteran

Der var dårlig forbindelse i nogle af lederne på kablet som forbinder netkort og logic board. Ikke usædvanligt i den model og vi valgte at genopfriske alle lodninger i stikket i stedet for at skifte til et andet kabel. På denne måde minimeres risiko for at fejlen sker igen da mine lodninger er bedre end dem som kommer fra fabrik 😎🙂

MACMO.dk - Husk vi giver 10% rabat til “Macnyt’ere”

4899

472
13. februar 2021 @ 20:55
FPU
mactekniker skrev:

Der var dårlig forbindelse i nogle af lederne på kablet som forbinder netkort og logic board. Ikke usædvanligt i den model og vi valgte at genopfriske alle lodninger i stikket i stedet for at skifte til et andet kabel. På denne måde minimeres risiko for at fejlen sker igen da mine lodninger er bedre end dem som kommer fra fabrik 😎🙂

Jeg er ret sikker på, at du nu har fået en ny fast kunde. Hun var i hvert fald rigtig glad, da hun ringede og fortalte om reparationen.

Den har ellers holdt godt, Mac'en; først to daglige busture til og fra gymnasiet, så 2 x 7 Km i rygsæk på cykel til og fra uni flere gange om ugen, så et halvt år i skuffen, mens hun var i Costa Rica, så en tur med til Mexico, og muligvis også Peru og Galapagos, noget i den stil. Jojo, den har skam prøvet lidt af hvert.

Spirituel Maskine