xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
1
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
436
188
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)
macnyt  /  forum  /  emne
Partition i Mac OS Extended på SSD med Big Sur i APFS?
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)

2434

188
05. februar 2021 @ 22:36
ASCII jonglør

Har en 1 TB SSD i min MacBook Pro, og vil gerne lave en partition på ca. 20 GB for at kunne boote i OS X High Sierra og afvikle et par aldrende Adobe CS6 programmer.

Er ikke klar over, om det i det hele taget er muligt, fordi SSD til macOS Big Sur som bekendt er formateret med APFS, mens den ønskede partition vel skal formateres med Mac OS Extended (Journaled), fordi den skal kunne afvikle disse Adobe CS6-programmer.

Kan man faktisk gøre dette? - og hvis, præcis hvordan er fremgangsmåden? Har prøvet partitionering et par gange for nogle år siden med Mac OS Extended (Journaled), så erfaringen er begrænset. Jeg har ikke prøvet at partitionere en SSD med APFS på før, og slet ikke prøvet at formatere en nye mindre partition anderledes end resten, altså med Mac OS Extended (Journaled),

MacBook Air M2, 15.3” - iPhone 16e - Krokodille - “Nu?”
  5
0
  398

3119

436
PallMei (Skribent)
05. februar 2021 @ 23:14
Virtual Machine

20GB er næppe nok. Udover Operativ system og apps, skal der også være plads til en swap-fil og en hibernation fil. Sidstnævnte på størrelse med den indbyggede ram. 

Jeg ville i diskværktøj forsøge at reducere den eksisterende apfs partition og derefter oprette en Mac Os extended partition. Tryk lige cmd+2 for at vise alt i oversigten.

4872

472
05. februar 2021 @ 23:37
FPU

Jeg dimser selv med at lave en triple boot-disk i øjeblikket, ganske vist ikke med APFS, men inden jeg begyndte at installere OS'er, tjekkede jeg i Diskværktøj, om man kan omformatere en given partition, og det kan man godt, så du burde altså kunne formatere og partitionere din SSD og derefter omformatere den ene partition fra APFS til Extended(Journaled) eller vice versa.

Spirituel Maskine

3119

436
PallMei (Skribent)
05. februar 2021 @ 23:51
Virtual Machine

Kan ikke se at det skulle være nemmere at lave apfs partition of omformatere den. Det er unødvendigt og er du ikke vågen laver du istedet en ny enhed (der kan være flere APFS enheder i en beholder og diskværktøj vil gerne styre dig i den retning).

Men men men, nu jeg tænker over det. Så understøtter High Sierra APFS (køre det på min iMac), så du kan nøjes med at tilføje en ny enhed og glemme alt om ændre partitioner.

2434

188
06. februar 2021 @ 01:45
ASCII jonglør

Tak for jeres gode svar. Jeg må dog korrigere mit eget spørgsmål, idet yderligere research viser, at Adobe CS6 faktisk kun kan køre optimalt til og med OS X 10.10 Yosemite. Så derfor skal den ønskede ekstra partition vel alligevel formateres med Mac OS Extended (Journaled) - eller hür?

Og hvor stor skal en sådan partition mon være, når der skal være plads til Yosemite på 2.12GB, Adobe CS6-filer på 5GB, div. filer på 4GB, altså min. 12GB plus swapfiler etc.? Jeg kan forstå, at 20GB ikke er nok. Så vidt jeg husker, plejer man at sige mindst 20GB ekstra til "arbejdsheste", dvs. med den ønskede opsætning mindst 40GB. Så lad os sige 50GB, lyder det rimeligt?

MacBook Air M2, 15.3” - iPhone 16e - Krokodille - “Nu?”

3119

436
PallMei (Skribent)
06. februar 2021 @ 07:19
Virtual Machine

Ja 50GB lyder umiddelbart som et godt bud, afhængig af hvor stor mængder data du skal arbejde på, Yosemite ikke vil kunne skrive til APFS partitionen.