xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
509
204
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
macnyt  /  forum  /  emne
Wake on Wan
Kategori: Opsøg hjælp fra andre brugere (Netværk)

8

0
08. december 2020 @ 09:19
Nyt medlem

Er der nogen der har fået Wake on Lan til at virke? Jeg vil gerne kunne vække min Mac Mini over internettet (dvs. mens jeg er på farten). Jeg har prøvet lidt forskelligt. Eks. Net Status til at sende en Magic Packet.

Min Mac Mini er forbundet med ethernet til min router fra YouSee. Der sker intet når jeg sender en Magic Packet for at vække den. 

Mvh Kasper
  9
4
  713

1159

134
08. december 2020 @ 09:52
Stormogul

wakeup on LAN ikke WAN ... så signalet skal sendes fra det interne netværk og ikke når du er på farten.

det du kan gøre er at have en enhed, der altid er on, og gøre denne tilgængelig fra "farten" ... og så kan du give instrukser til denne, at mac mini skal vækkes.. en raspberry pi kunne være en mulighed. den bruger ikke meget strøm og kan stå hvor som helst.

nihad.dk 

2140

253
PowerPalle (Administrator)
08. december 2020 @ 10:01
ASCII jonglør

Og så skal du huske at aktivere "wake on lan". Hvis du har macOS Big Sur sker det på denne indstillings-side...

Og husk, at man kan gå over broen i begge retninger

8

0
08. december 2020 @ 11:21
Nyt medlem

Så vidt jeg kan læse mig frem til, burde det være muligt med en Bonjour Sleep Proxy server. Jeg har også en Airport Time sat til som skulle have denne service indbygget. Den agerer dog ikke router - men det kan den komme til, hvis der er en teoretisk mulighed for det virker.

Mvh Kasper

1493

39
08. december 2020 @ 11:23
Stormogul

det her er fra fra hukommelsen, så jeg er ikke 100% sikker.

WoL pakker kan ikke routes videre, så det skal være en enhed intern på netværket der aktivere din macmini.

Don't argue with stupid people. They'll drag you down to their level and beat you with experience.

3392

509
PallMei (Skribent)
08. december 2020 @ 18:27
Virtual Machine

Så vidt jeg ved kunne Back to My Mac det du ønsker, men Apple har aflivet det. Nu ved jeg ikke helt hvorfor du vil vække den. Teamviewer kan f.eks. sættes op, så du kan fjernstyre din computer over internettet, men så skal computeren være kørende.

8

0
08. december 2020 @ 19:44
Nyt medlem

Jeg vil gerne kunne vække den for at undgå at den skal være tændt 24/7. 

Som skrevet tidligere oppe, skulle en Airport fungere om Bonjour Sleep Proxy, som kan sende en Magic Packet videre ud på mit LAN. Tænkte nogle herinde måske havde praktisk erfaring hermed.

Mvh Kasper

8

0
08. december 2020 @ 19:44
Nyt medlem

Som skrevet tidligere oppe, skulle en Airport fungere om Bonjour Sleep Proxy, som kan sende en Magic Packet videre ud på mit LAN. Tænkte nogle herinde måske havde praktisk erfaring hermed.

Mvh Kasper

3392

509
PallMei (Skribent)
08. december 2020 @ 21:05
Virtual Machine
KasperGram skrev:

Jo, men du fortæller ikke hvorfor du vil vække den. Alt hvad jeg umiddelbart kan finde om Bonjour Sleep Proxy er mere end 10år gammel og jeg kan ikke se hvad det har med internet at gøre. Som jeg tidligere nævnte var der før en Back to My Mac funktion, hvor man loggede ind på sin Appleid konto på ens airport og dermed kunne tilgå ens maskiner fra internettet. Bonjour Sleep Proxy var formodentlig en af komponenterne til at få dette til at fungere. Men Apple har fjernet det back to my mac og appleid login på airports. Dels har de droppet netværksudstyr og dels vil de gerne folk bruger skyen (iCloud) istedet for at egne maskiner som servere.

Edit: googlede lige wake make from internet inden for seneste år. Måske følgende app kan bruges

https://www.macupdate.com/app/mac/51044/remote-wake-up

Og fordi jeg nævnte teamviewer tidligere

https://community.teamviewer.com/t5/Knowledge-Base-EN/How-does-Wake-on-LAN-WOL-with-TeamViewer-work/ta-p/33

8

0
09. december 2020 @ 10:11
Nyt medlem

Det vil jeg gerne fordi det ikke er så ofte jeg skal bruge den - og når jeg skal, er det ofte fordi jeg ikke er hjemme. Den indeholder nogle arkiverede arbejdsfiler, som jeg ikke har plads til på min macbook.

Denne app ser interessant ud, og der er også instruktioner til port forwarding af ens router:

1. First, read how to configure a device in a local network.
    1. Find out the external IP address or domain name of your target device's router.
    2. Configure your router to forward a UDP port (for WakeOnLAN) or TCP port (for SSH) to the device you want to control or to the network's broadcast IP (usually the last address of an network).
    3. Create a new host in Remote Wake Up or edit an existing one and enter the IP/domain and the WakeOnLAN or SSH port. You don’t have to enter a MAC address if you just want to control a single device by forwarding the packets directly to that target device.
    4. Make sure you check the „Send via Internet“ box before you click the Wake Up button.
Mvh Kasper