xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
3
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
434
187
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Seriøst dårligt billede fra MBP på ekstern skærm
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

915

6
14. november 2020 @ 14:56
Veteran

Er der nogen der kan hjælpe her? Det virker underligt det her ...

Nu blev jeg nødt til at tage min gamle skærm i brug (Dell U2410), som havde på en ældre MBP tidligere uden problemer, men ikke har anvendt i nogle år, fordi den jo er totalt ringe i forhold til min nyere MBP med Retina-skærm, og jeg har ikke haft behov for at anvende en ekstern skærm. Men skulle jeg lige bruge et større skærmbillede her-og-nu ...

Når jeg tilslutter med HDMI med min MBP fra Mid2015, er billedet faktisk ret dårligt. Det virker for "skarpt" og farver og lys er også lidt forkert. Sådan lidt "for meget" lys.

Når jeg tilslutter med DVI i skærmen og Displayport i MBP så er det bedre. Men stadig ikke som det plejer med den gamle MBP.

Når jeg kobler min firma DELL bærbare (HDMI) med Win 10 som er lidt over et år gammel (Latidude 7480 mener jeg den hedder), så står billedet som det skal på sådan en skærm med 1900x1200. 

Kablet til min firma Dell er noget billigt skrammel.
DVI-Displayport-kablet er også noget billigt noget.
HDMI-kablet til Mac'en var et ret dyrt kabel med guld-stik osv.

Hvorfor dælan opfører min Mac sig sådan??

12
0
  702

3119

434
PallMei (Skribent)
14. november 2020 @ 15:29
Virtual Machine

Har også netop taget min gamle 24* 1920x1200 Dell skærm i brug igen. Den har ødelagt digitale indgange, så det er analog vga. Men hos mig sender min MacBook air en laver opløsning når den vågner, men tror stadig den køre 1920x1200. Så jeg er nødt til at skifte opløsning og tilbage igen på, før den sender korrekt opløsning. På min dell kan jeg se hvilken opløsning den modtager nederst i dens menu ved trykke dens enter knap.

915

6
14. november 2020 @ 16:11
Veteran
PallMei skrev:

Har også netop taget min gamle 24* 1920x1200 Dell skærm i brug igen. Den har ødelagt digitale indgange, så det er analog vga. Men hos mig sender min MacBook air en laver opløsning når den vågner, men tror stadig den køre 1920x1200. Så jeg er nødt til at skifte opløsning og tilbage igen på, før den sender korrekt opløsning. På min dell kan jeg se hvilken opløsning den modtager nederst i dens menu ved trykke dens enter knap.

Jeg sender den rigtige opløsning, billedet med min MBP er bare total dårligt. Jeg forstår det ikke.

915

6
14. november 2020 @ 16:43
Veteran

Mon det er sådan, at HDMI stikket i MBP kun er til video og ikke til en skærm i alm. skærmtilstand og mini-display-portene er til en alm. skærm og det er derfor der er denne forskel? Eller .... ?

3119

434
PallMei (Skribent)
14. november 2020 @ 17:42
Virtual Machine

Prøv at tjekke kontrast under tilgængelighed for en god ordens skyld, det kan give meget mærkelig skærmbillede. Men far havde fået pillet ved det og jeg undre mig ærlig talt hvordan det er sket (han ikke computer geni og piller normalt ikke ved noget).

En anden mulighed er forkert farveprofil

915

6
14. november 2020 @ 18:03
Veteran
PallMei skrev:

Prøv at tjekke kontrast under tilgængelighed for en god ordens skyld, det kan give meget mærkelig skærmbillede. Men far havde fået pillet ved det og jeg undre mig ærlig talt hvordan det er sket (han ikke computer geni og piller normalt ikke ved noget).

En anden mulighed er forkert farveprofil

Tak for tippet :-) 

Har checket det, men alt stod ok.

8700

221
14. november 2020 @ 20:42
Poseidon

Prøv at kalibrere skærmen via Systemindstillinger -> Skærm -> Farve, og se om det hjælper. 

Der var engang en Mac...

915

6
15. november 2020 @ 15:32
Veteran
David Munch skrev:

Prøv at kalibrere skærmen via Systemindstillinger -> Skærm -> Farve, og se om det hjælper. 

Prøvet. Derinde er der ikke meget der kan justeres. 

Jeg har lagt mærke til, at en af grundene til at billedet er bedre fra min firma Windows-bærbar, skyldes måske at den kører med 2560 x 1440 på selve skærmen på den bærebare og så en skalering på 125%. Hvis jeg sætter den ned på 100% er det som om billedet ligner lidt Mac'ens dårlige billede og det har jo noget med den eksterne skærm at gøre så tænker jeg. Men den er stadig helt gal når jeg kører HDMI-HDMI på Mac'en ... 

Hvordan skalerer man mon op til 125% på en Mac?

8700

221
16. november 2020 @ 09:47
Poseidon

Din Mac kan maks outputte 1080p på HDMI porten i 60Hz, så det er sikkert det den sender til skærmen, som så skalerer billedet op til 1200p, hvilket giver det dårlige billede. Alternativt er dit HDMI kabel for dårligt, og kan ikke leve op til HDMI1.4 standarden, og nedgrader bit farve dybden.

Løsningen, som jeg foreslog i din anden tråd (Hvilket også er derfor jeg nu forstår problemet), er at skifte til Displayport i stedet, da den understøtter højere opløsninger.

Der var engang en Mac...

915

6
17. november 2020 @ 07:57
Veteran
David Munch skrev:

Din Mac kan maks outputte 1080p på HDMI porten i 60Hz, så det er sikkert det den sender til skærmen, som så skalerer billedet op til 1200p, hvilket giver det dårlige billede. Alternativt er dit HDMI kabel for dårligt, og kan ikke leve op til HDMI1.4 standarden, og nedgrader bit farve dybden.

Løsningen, som jeg foreslog i din anden tråd (Hvilket også er derfor jeg nu forstår problemet), er at skifte til Displayport i stedet, da den understøtter højere opløsninger.

Tak for input :-) 

Det burde vel virke med Minidisplay - DVI på en 1920x1200 skærm, ikke? 

Jeg køber et nyt Minidisplay - Display kabel, så ser vi hvad der sker :-)

8700

221
17. november 2020 @ 10:07
Poseidon

Jo det burde virke, da DVI går op til 2560 × 1600 ved 60 Hz. Så det er lidt mærkeligt at du ikke får et ordenligt billede. Man kan spørge sig selv om det er din MBP som er mærkelig ved 1200p.

Der var engang en Mac...

3119

434
PallMei (Skribent)
18. november 2020 @ 05:18
Virtual Machine
Jeg vil seriøs lige slå et slag igen for at sikre at det ikke er mac der lyver når den vågner. Min bliver ved med at sende 1600x1200 ud selv om den stadig mener den sender 1920x1200 ud. Men skærmen afsløre dens løgn i sin info. Jeg skal derfor hver gang skifte opløsning til noget andet under skaleret og så fortryde eller skifte tilbage til 1920x1200 og den billedet bliver rigtigt.

915

6
18. november 2020 @ 19:38
Veteran
PallMei skrev: Jeg vil seriøs lige slå et slag igen for at sikre at det ikke er mac der lyver når den vågner. Min bliver ved med at sende 1600x1200 ud selv om den stadig mener den sender 1920x1200 ud. Men skærmen afsløre dens løgn i sin info. Jeg skal derfor hver gang skifte opløsning til noget andet under skaleret og så fortryde eller skifte tilbage til 1920x1200 og den billedet bliver rigtigt.

Det er slet ikke sådan min opfører sig. Jeg har undersøgt min for det du nævner. 

Jeg har nu prøvet med en MBP nøjagtig magen til (samme årgang, samme hardware etc.) og den opfører sig 100% identisk som min. 

Selv en nyt dyrt kabel til hhv. minidisplay -> HDMI og et minidisplay -> display er der stor billed forskel på. Billedkvaliteten er markant bedre med minidisplay -> display ?!?

Jeg giver op ...