Hej. Jeg er lige flyttet til dk. Og fik et dansk tastatur foræret. HP. Ku-0318. Jeg fik selvfølgelig macen til at genkende tastaturet og alle alm taster virker fint. Det er de taster som skal aktiver med alt.ctr som er rodet sammen. Dvs at jeg ikke kan finde @ og at tegn som § og & er blandet sammen. Findes der en løsning på dette ?
Hej lenze.
Velkommen til Danmark og til Macnyt.
Du kan nok ikke ændre på noget, så special-karakterer på tastaturet helt svarer til det, som kommer frem på skærmen, så her er der nok ikke andet at gøre, end et memorere de steder, hvor det ikke passer, eller naturligvis at købe et dansk Mac-keyboard.
Jeg vil dog sige, at du godt kan bruge dit udenlandske originale keyboard (til en vis grad) ved at gå i Systemindstillinger -> Tastatur og ændre layout'et til Dansk. Så vil f.eks. Ä og Ö automatisk blive til Æ og Ø. Kan ikke lige huske, hvilken tast, der bliver til Å, som på det danske tastatur sidder lige til højre for P.
§ sidder over $, d.v.s. Shift-$ lige til venstre for 1-tallet, og @ sidder på tasten lige til højre for Ø-tasten, den tast som også leverer apostrof (') og stjerne (*).
Bare spørg løs, hvis du er i tvivl om noget; så prøver vi at hjælpe efter bedste evne. Det er bl.a. derfor, vi hænger ud herinde.
Held og lykke og feed-back.
tak for input, jeg håbede lidt på at der var en driver til det. jeg må nok punge ud til et nyt. Der er ingen ö på mit gamle tastatur da det er Hollandsl
lenze skrev:tak for input, jeg håbede lidt på at der var en driver til det. jeg må nok punge ud til et nyt. Der er ingen ö på mit gamle tastatur da det er Hollandsl
Må jeg eventuelt foreslå et super tastatur wired eller bluetooth med Mac layout, jeg er rigtig glad for det inklusiv oplyste taster:
https://www.keychron.com/products/keychron-k2-wireless-mechanical-keyboard
lenze skrev:tak for input, jeg håbede lidt på at der var en driver til det. jeg må nok punge ud til et nyt. Der er ingen ö på mit gamle tastatur da det er Hollandsl
Hvilke taster er der til højre for P, L og M?
På et dansk tastatur hedder det P, så Å, og så de franske accenter ¨og ^ (begge accenter på samme tast).
Efter L er det Æ, så Ø, og så apostrof, stjerne og Snabel-a (de tre sidste på den samme tast)
Efter M er det hhv. komma, punktum og bindestreg på hver sin tast og så højre Shifte-tast til sidst.
Prøv at lege med med Dansk tastaturlayout i indstillinger; hvis det går helt galt, kan du jo bare skfite tilbage til Hollandsk layout igen.
Og så lige en ting til sidst: Du skal ikke bare tage mine ord for gode varer. Prøv da lige at besøge HP og se, om de ikke har en løsning ved brug på en dansk Mac. Det ville da være ærgerligt at lade være, hvis det nu ER muligt at finde en driver. Du kan også prøve at google det og se, om der dukker nogen løsninger op.
På en eller anden måde er tastaturet lidt anderledes Det er nok det som giver problemet
Det tastatur er næsten mage til det danske tastatur på min MacBook Pro.
Hvis key-mappingen er nogenlunde korrekt, burde du kunne få snabel-a ved at talste Alt-Apostrof (og stjerne) lige til højre for Ø.
Det største problem vil nok være øverste venstre tast. På et dansk Mac-tastatur er det $ og § (Shift-$), mens det er 1/2 og § på dit tastatur. Der er ikke brøker på et dansk Mac-tastatur som sådan, men de er en del af karaktersættet, så de kan (ligesom alle andre karakterer) findes med Character Viewer og Keyboard Viewer.
Disse to hjælpefunktioner finder du lettest, hvis du først gør Keyboard-layout synligt i Systemindstillinger -> Tastatur -> Klik på knappen Tastatur (ikke Tastaturgenveje) -> Hak af i "Vis Tastatur og karakter i menu-baren" (noget i den stil, jeg kører med et engelsk-sproget OS X).
Derefter kan du direkte vælge de to hjælpere i menuen. Der skulle gerne være et flag i menuen nu, og hvis alt ellers er indstillet korekt, burde det være det danske flag. Ellers skal du ind og rette det til i Systemindstillinger -> Sprog og Tekst -> Knappen Input Sources (andet navn på dansk) -> Hak af i Dansk (og andre sprog som du måtte have brug for). Klik derefter på knappen Sprog og træk Dansk op øverst som det mest foretrukne sprog. Genstart derefter din Mac. Nu burde du være så tæt på et dansk Mac-tastatur som muligt.
Pøj-pøj.