Godt placeret i lænestolen og afventende hvad Apple introducerer i dag. Det bliver egentligt lidt spændende selv om det ligger i kortene, at det handler om Apple Silicon og måske lidt mere...

Den nye Apple M1 chip i følgende nye Mac's
Det er da en god start
Jeg kunne godt lide the "one more thing" og "I'm a PC" mocking
Glæder mig til at se en ny redesignet iMac og en opdateret Thunderbolt display til min Mac Pro 2013.
M1 er temmelig imponerende. Håber Apple fortsætter med at sætte priserne ned, så vi på trods af forbedringerne også får MacBook Pro 16" med M1 til en ny og billigere pris - til jul måske? På den anden side er billigere maskiner at forvente, fordi Apple med M1 nu ikke længere skal betale til Intels provenu.
Og så skal jeg have installeret Big Sur her i weekenden
Crazy stuff - næsten 2.000 kroner for 256 GB ekstra SSD. Hvad er det jeg overser som berettiger den merpris? Og det samme lader til at være gældende for MacBook Pro modellerne og hele 2.300 for MacBook Air for de ekstra 256 GB SSD. Det lader ikke til at der er andre forskelle på modellerne end SSD kapaciteten. Bemærk yderligere, at der nu kun er 2 Thunderbolt-/USB 4-porte i MacBook Pro'erne (nyt for mig).

Ufomekaniker skrev:Jeg kunne godt lide the "one more thing" og "I'm a PC" mocking
Ja, det var et lille guldkorn (og uventet), der kom der.
Ja det var da virkelig et fedt event i dag. Mega spændende hvad der sker nu.
Jeg glæder mig til at se test nu på den 13" MacBook Pro. Jeg havde egentligt bestemt mig på en iPad Pro 11" med Magic Keyboard (det nye der som koster en bondegård), og så ville jeg ende på omkring de 10-11.000 kr. Og nu kan jeg se, at en 13" MacBook Pro med 256GB SSD og opgraderet til 16GB RAM kommer til at koste mig 13.000 kr. Ja nu bliver det svært at vælge.
Og måske endda den nye MacBook Air med M1 er nok til mig?
SE0Master skrev:Ja det var da virkelig et fedt event i dag. Mega spændende hvad der sker nu.
Jeg glæder mig til at se test nu på den 13" MacBook Pro. Jeg havde egentligt bestemt mig på en iPad Pro 11" med Magic Keyboard (det nye der som koster en bondegård), og så ville jeg ende på omkring de 10-11.000 kr. Og nu kan jeg se, at en 13" MacBook Pro med 256GB SSD og opgraderet til 16GB RAM kommer til at koste mig 13.000 kr. Ja nu bliver det svært at vælge.
Og måske endda den nye MacBook Air med M1 er nok til mig?
Hvis den er så kraftig som Apple hævder den er, så er den bestemt ikke ringe. Men det er jo første udgave, og den kan have børnesygdomme, som de mange gange har fra Apple med de udgaver.
Lige præcis også min tanke med de børnesygdomme og første udgave. Så den fornuftige venter måske til januar/februar for at se hvad der sker?
Men ja den ser virkelig lækker ud. Og jeg kan slet ikke vente med at se test, da spørgsmålene hober sig op. Jeg så ikke eventet, og skal hjem og se det. Jeg kan se at:
MacBook Air M1 billig version kun har 7-kerne, hvor i mod den større har 8-kerner.
Hvad er forskellen på den største MacBook Air M1 og så 13" MacBook Pro M1?
Som jeg ser det er de næsten identiske. Samme antal kerner ved CPU og GPU (8) og næsten samme batterilevetid. Dog har MacBook Air M1 ingen blæser, men det har MacBook Pro stadig, eller?
Ja, MBP har blæser og derfor sandsynligvis højere clocket processorer.
Derudover flere mikrofoner, større batteri, touch bar, mere lysstærk skærm, og plads til 4tb SSD.
De maskiner gennem ovne hvor der har ved børnesygdom, tager jo gerne flere år før de bliver rettet så det er nok dumt at vente
PowerPalle skrev:Crazy stuff - næsten 2.000 kroner for 256 GB ekstra SSD. Hvad er det jeg overser som berettiger den merpris? Og det samme lader til at være gældende for MacBook Pro modellerne og hele 2.300 for MacBook Air for de ekstra 256 GB SSD. Det lader ikke til at der er andre forskelle på modellerne end SSD kapaciteten. Bemærk yderligere, at der nu kun er 2 Thunderbolt-/USB 4-porte i MacBook Pro'erne (nyt for mig).
Hvis du vælger den lille model, så vil du se at 512GB SSD opgraderingen er på 1800,- og så rammer du præcist den store models pris.
Sindsyge SSD og RAM priser som altid.
Jeg er totalt parat til en ARM Mac Mini, men jeg springer over 1. generation. Ingen HDMI2.1, ingen eGPU understøttelse, og så plejer deres 2. generationsprodukter jo altid at være et markant hop. Specielt også set i lyset af at M2 nok bliver en støre arkitekturomvæltning, ligesom de plejer at gøre ved ulige A SOC'er, eftersom den nok er baseret på A14. Dertil ser jeg muligheden for en mere pro-agtig udgave af Mac Mini'en med flere kerner. Og værst af alt, ingen Space Grey M1 maskine... Hvad ville Jobs dog ikke sige?
Kan de køre parallels/Windows ?
Og 2 porte......hvad pokker ?!? #fail
Kenny Poulsen skrev:Kan de køre parallels/Windows ?
Og 2 porte......hvad pokker ?!? #fail
M1 Mac Mini'en har 4 USB porte.
Windows, ikke indtil videre. Måske det kommer, men Windows ARM har praktisk talt ingen programmer, så det vil være nødsaget til at blive kørt som ren emulering. Hvor hurtigt og stabilt det så vil være, det får vi at se. Men Apple siger at der er tilfælde hvor Intel emulering er hurtigere end på rene Intel chips, så måske der er lys for enden af tunnelen.
Kenny Poulsen skrev:Kan de køre parallels
Parallels virker officielt ikke på M1, men de har en udgave i udvikling som gør. Hvor lang tid der går før den kommer, og om den kan køre Windows, må vi vente og se.
SE0Master skrev:Hvad er forskellen på den største MacBook Air M1 og så 13" MacBook Pro M1?
MBP har også en dedikeret opladnings USB-C port, som gør den kan lade hurtigere op, end hvis man bruger de andre porte. Hvor stor forskellen er i praksis, det er et godt spørgsmål.
Okay tak for svar hvad angår Air M1 og MacBook Pro M1.
Er vi ikke enige om, at de to modeller ved 13" MacBook Pro M1 er forskellen bare SSD-kapacitet fra starten? Eller er alt andet identisk?
Jeg er virkelig i tvivl nu. Jeg var som sagt opsat på en iPad 11" med det nye tastatur og pencil, hvor det ville ende på den anden side af 10.000 kr. måske man skulle grave lidt dybere og så købe den MacBook Pro 13" M1 og opgradere RAM til 16gb. Shit de ser fede ud, men ja, hvad med "børnesygdomme"??? Altid svært at spå om.
Det er lidt spøjs at den mindste air har 7kernet GPU mod de andres 8. Men det fremgår ikke når man bruger sammenlignings funktionen.
Men ellers har pro lidt bedre skærm, lidt bedre højtalere, lidt større batteri, kraftigere strømforsyning + blæser indikere også at den har højere termisk albue rum > større performance over længer tid.
Personligt ser jeg blæser som negativt pga. støj. bruger Turbo Boost Switch pro på min maskine(r) for at holde blæseren i ro.
PallMei skrev:Det er lidt spøjs at den mindste air har 7kernet GPU mod de andres 8. Men det fremgår ikke når man bruger sammenlignings funktionen.
Men ellers har pro lidt bedre skærm, lidt bedre højtalere, lidt større batteri, kraftigere strømforsyning + blæser indikere også at den har højere termisk albue rum > større performance over længer tid.
Personligt ser jeg blæser som negativt pga. støj. bruger Turbo Boost Switch pro på min maskine(r) for at holde blæseren i ro.
Ja det var også min tanke hvad angår den blæser. Det var jo hele hypen omkring Silicon, at de bliver "fan-less" så man ikke har den larm, men nu er der så en alligevel?
Skal i hvert fald sluge samtlige test her når de udkommer den 17. november og så bliver det nok sådan en 13" MBP M1 i stedet for iPad 😄
Jeg har bestilt en i går, den billigste Mac Book Air. 🤓
Så skal der testes og leges med den, den lyder thi vertifald som det skulle være et monster.
Ingen blæser i Air kan afstedkomme throtteling, i hvert fald i Intel-Airs, men det kan jo være, at Apple har indbygget nogle ting, som gør en Arm-Air gradvis langsommere, inden den bliver for varm, så den ikke begynder på det.
Med hensyn til Pro er det klart, at en blæser larmer mere end ingen blæser, men hvis den nye ARM nu er så effektiv og passivt godt kølet, at blæseren næsten altid holder sig under f.eks. 2000 RPM, vil Pro'en jo også være (så godt som) lydløs ligesom Air'en.
Det kommer i sidste ende an på hverdags-tetst, ikke benchmarks. Det bliver især interessant at se, hvordan de vil reagere, når de f.eks. har mange browser-vinduer åbne på et tidspunkt, hvor de også er ved at løbe tør for hukommelse.
Edit:
P.S. Held og lykke og tillykke til alle jer first-movers. Glæder mig til at høre om jeres oplevelser med den nye lille, især om, hvordan det går med at emulere Intel-software. Og batteritiderne.
Vel heller ikke uvæsenligt:
"Så skal iFixit lige checke om det hele er loddet fast"......
citat JW
PallMei skrev:Det er lidt spøjs at den mindste air har 7kernet GPU mod de andres 8.
Fandt forklaringen her: 7erne er de næstbedste GPUere
Why is there a comical difference in the new MacBook Air specs?
SE0Master skrev: Fedt- tillykke med det 😃 Hvad skal du bruge den til, siden du kunne nøjes med den "lille"?
Kun leg, har en iMac 2020 med alt gejl til, så den er bare super hurtig. Min nysgerrighed er stor og jeg måtte bare have den. Har solgt min gamle Mac Book Air
Tonny Freimanis skrev:Ingen blæser i Air kan afstedkomme throtteling, i hvert fald i Intel-Airs, men det kan jo være, at Apple har indbygget nogle ting, som gør en Arm-Air gradvis langsommere, inden den bliver for varm, så den ikke begynder på det.
Med hensyn til Pro er det klart, at en blæser larmer mere end ingen blæser, men hvis den nye ARM nu er så effektiv og passivt godt kølet, at blæseren næsten altid holder sig under f.eks. 2000 RPM, vil Pro'en jo også være (så godt som) lydløs ligesom Air'en.
Det kommer i sidste ende an på hverdags-tetst, ikke benchmarks. Det bliver især interessant at se, hvordan de vil reagere, når de f.eks. har mange browser-vinduer åbne på et tidspunkt, hvor de også er ved at løbe tør for hukommelse.
Edit:
P.S. Held og lykke og tillykke til alle jer first-movers. Glæder mig til at høre om jeres oplevelser med den nye lille, især om, hvordan det går med at emulere Intel-software. Og batteritiderne.
Ja hele ideen med Silicon Macs og den nye M1 chip, var det ikke at de kunne køre lige så hurtigt som iPad Pro bare på en Mac med macOS? Og at der netop ikke var brug for aktiv køling, men passiv var nok?
Men ja helt rigtigt, hvis den holder sig under de 2.000 rpm, så siger den jo nærmest ikke et kvæk alligevel.
Glæder mig i hvert fald til at se real-world test fremfor en præsentation, og så må jeg bestemme mig om jeg tør inden jul eller revidere situationen og andres oplevelser i det nye år! 😃
SE0Master skrev:Tonny Freimanis skrev:Ingen blæser i Air kan afstedkomme throtteling, i hvert fald i Intel-Airs, men det kan jo være, at Apple har indbygget nogle ting, som gør en Arm-Air gradvis langsommere, inden den bliver for varm, så den ikke begynder på det.
Edit:
Ja hele ideen med Silicon Macs og den nye M1 chip, var det ikke at de kunne køre lige så hurtigt som iPad Pro bare på en Mac med macOS? Og at der netop ikke var brug for aktiv køling, men passiv var nok?
Men ja helt rigtigt, hvis den holder sig under de 2.000 rpm, så siger den jo nærmest ikke et kvæk alligevel.
Glæder mig i hvert fald til at se real-world test fremfor en præsentation, og så må jeg bestemme mig om jeg tør inden jul eller revidere situationen og andres oplevelser i det nye år! 😃
Jeg tror nu, at jeg venter til M2-chippen; min go'e gamle MBP 2010 lever endnu og virker langt de fleste steder på nettet. M2 må være på tegnebrædtet, hvis ikke allerede i støbeskeen, så jeg skal vel ikke holde vejret mere end et års tid, får der kommer M2 Airs og MBPs, og på det tidspunkt er man vel nået så langt, at det nødvendigste Intel-software også kører tilfredsstillende.
SE0Master skrev:Er vi ikke enige om, at de to modeller ved 13" MacBook Pro M1 er forskellen bare SSD-kapacitet fra starten? Eller er alt andet identisk?
Korrekt
Jeg er virkelig i tvivl nu. Jeg var som sagt opsat på en iPad 11" med det nye tastatur og pencil, hvor det ville ende på den anden side af 10.000 kr. måske man skulle grave lidt dybere og så købe den MacBook Pro 13" M1 og opgradere RAM til 16gb. Shit de ser fede ud, men ja, hvad med "børnesygdomme"??? Altid svært at spå om.
Det er op til dig. iPad og Macbook er to helt forskellige produkter, med to forskellige systemer, så det afhænger helt af hvad du vil bruge den til.
Børnesygdomme ville jeg ikke være bange for. Hele kabinettet og alt andet hardware end SOC'en er praktisk talt det samme som før, og SOC'en har de jo smidt i både iPads og iPhones i forvejen. Jovist, den kan lidt mere, men så stor en forskel er der nu heller ikke.
SE0Master skrev:Ja hele ideen med Silicon Macs og den nye M1 chip, var det ikke at de kunne køre lige så hurtigt som iPad Pro bare på en Mac med macOS? Og at der netop ikke var brug for aktiv køling, men passiv var nok?
Næh, det er nok mere at give Apple mere kontrol over deres maskiners udvikling, og spare en masse penge.
Passiv køling er også helt fint og gør også som du efterspørger, men hvorfor ikke have en dobbelt så hurtig maskine, bare ved at smide en aktiv køler i?
Tak for svar.
Ja jeg er klar over, at iPad og iPad Pro er to vidt forskellige systemer og produkter, men jeg skal bruge den til det samme, sådan set.
Her listet i random rækkefølge
Grunden til at jeg var ved at se på en iPad Pro 11" model årgang 2020 var fordi den jo slår 13" MacBook Pro med Intel ret meget i performance og batteritid. Men hvis det viser sig at de her nye 13" MBP med M1 chip er virkelig gode, så bliver det et dilemma. Så glæder mig til at se test!
Ja, nu viser det sig at en M1 Macbook Air er 50% hurtigere end en 2019 Xeon Mac Pro i single core, og næsten er oppe på siden af den i multi-core... Wuuuuuuuuuut. Det er fuldstændigt sindsygt for en passiv kølet bærbar!
Jeg sætter min '16 Macbook til salg på lørdag, så jeg kan opgradere. Alt andet ville være tåbeligt. Så får jeg også 3x så langt batteritid, 10x så god GPU, bedre tastatur, og alt det andet lækre som følger med M1 SOC'en. Det er en 5.000,- merværdi værd.
Ja, nu bliver det jo så sværere og sværere at vente på en 16” Apple Silicon M1 Mac. Men jeg holder ud!
I øvrigt - med så fine præstationer på en maskine med blot 8GB RAM, er der så egentlig længere nogen grund til at købe disse nye maskiner med 16 hhv. 32GB RAM?
Factory skrev:Ja, nu bliver det jo så sværere og sværere at vente på en 16” Apple Silicon M1 Mac. Men jeg holder ud!
I øvrigt - med så fine præstationer på en maskine med blot 8GB RAM, er der så egentlig længere nogen grund til at købe disse nye maskiner med 16 hhv. 32GB RAM?
Er vi ikke snart over i det der med at moderne SSD er så hurtige at man mange gange ikke kan mærke om man bruger RAM eller swapper?
Factory skrev:Ja, nu bliver det jo så sværere og sværere at vente på en 16” Apple Silicon M1 Mac. Men jeg holder ud!
Eftersom du ikke kan få dem med 32GB RAM, så vil jeg ikke anbefale det. Og ellers afhænger det jo helt af dine behov. Til en maskine som ikke bruges til noget seriøst, eller ikke til meget ihvertfald, der er 8GB nok.
Ufomekaniker skrev:Er vi ikke snart over i det der med at moderne SSD er så hurtige at man mange gange ikke kan mærke om man bruger RAM eller swapper?
Ah, der er vi stadigt langt fra at være. Top Mac Pro'en har 40x hurtigere RAM end SSD f.eks. Det gør altså en markant forskel i mange tilfælde. Dertil er latenstiden også markant forskellig, og det hele løber jo op.
Lyder meget spændende med M1 chips, men jeg venter på at wifi 6 bliver standard. indtil da må de gamle Mac's overleve herhjemme (håber jeg...). Det bliver spændende at høre om bruger erfaringer!
David Munch skrev:Factory skrev:I øvrigt - med så fine præstationer på en maskine med blot 8GB RAM, er der så egentlig længere nogen grund til at købe disse nye maskiner med 16 hhv. 32GB RAM?
Eftersom du ikke kan få dem med 32GB RAM, så vil jeg ikke anbefale det. Og ellers afhænger det jo helt af dine behov. Til en maskine som ikke bruges til noget seriøst, eller ikke til meget ihvertfald, der er 8GB nok.
Naturligvis afhænger det som altid af behov, det er underforstået. Ligesom hybris-drevne insinueringer på grundlag af forum-indlæg må betegnes som værende useriøse. Specielt hvis man gerne vil betegnes som netop seriøs.
Anyway. Som mange andre er jeg glad for høj hastighed på min Mac, det er klart. Jeg redigerer til husbehov et par småfilm om året inklusiv den ret udbredte renderings-utålmodighed etc. Desuden kan man sidde foran Photoshop og vente netop det sekund for længe. Derfor spørgsmålet:
Er det mon med disse nye Apple Silicon M1 nu længere nødvendigt at tilkøbe ekstra af Apples møgdyre RAM? Måske ingen ved det - endnu. Det er der jo ingen skam i, professionel eller ej, men det er bestemt et relevant spørgsmål.
prorege skrev:Lyder meget spændende med M1 chips, men jeg venter på at wifi 6 bliver standard. indtil da må de gamle Mac's overleve herhjemme (håber jeg...). Det bliver spændende at høre om bruger erfaringer!
WIFI6 er standard i de nye Mac'er.
Factory skrev:Anyway. Som mange andre er jeg glad for høj hastighed på min Mac, det er klart. Jeg redigerer til husbehov et par småfilm om året inklusiv den ret udbredte renderings-utålmodighed etc. Desuden kan man sidde foran Photoshop og vente netop det sekund for længe. Derfor spørgsmålet:Er det mon med disse nye Apple Silicon M1 nu længere nødvendigt at tilkøbe ekstra af Apples møgdyre RAM? Måske ingen ved det - endnu. Det er der jo ingen skam i, professionel eller ej, men det er bestemt et relevant spørgsmål.
Hvis du laver noget reelt arbejde på den, som du nævner, og du forventer at gemme den i mange år, så ville jeg klart tilkøbe de ekstra RAM.
David Munch skrev: WIFI6 er standard i de nye Mac'er.
Tak for info, så mangler jeg blot at Ubiquiti snart frigiver deres wifi 6 access points i USA/Europa. God dag herfra.
David Munch skrev:Ja, nu viser det sig at en M1 Macbook Air er 50% hurtigere end en 2019 Xeon Mac Pro i single core, og næsten er oppe på siden af den i multi-core... Wuuuuuuuuuut. Det er fuldstændigt sindsygt for en passiv kølet bærbar!
Jeg sætter min '16 Macbook til salg på lørdag, så jeg kan opgradere. Alt andet ville være tåbeligt. Så får jeg også 3x så langt batteritid, 10x så god GPU, bedre tastatur, og alt det andet lækre som følger med M1 SOC'en. Det er en 5.000,- merværdi værd.
David sælger du din MacBook Pro 16" for så at vil købe en MacBook Pro 13" med M1 og blæser, eller er du ude i en MacBook Air M1 efter den test du har linket til?
David Munch skrev:Ja, nu viser det sig at en M1 Macbook Air er 50% hurtigere end en 2019 Xeon Mac Pro i single core, og næsten er oppe på siden af den i multi-core... Wuuuuuuuuuut. Det er fuldstændigt sindsygt for en passiv kølet bærbar!
Hvilken model vælger du så?
prorege skrev:David Munch skrev: WIFI6 er standard i de nye Mac'er.
Tak for info, så mangler jeg blot at Ubiquiti snart frigiver deres wifi 6 access points i USA/Europa. God dag herfra.
Når man snakker om .... Ubiquiti EU har i aften haft wifi 6 access points til salg og et stk er på vej hertil, nu venter vi blot på at datterens nye iPhone ankommer så at det kan testes.
SE0Master skrev:David sælger du din MacBook Pro 16" for så at vil købe en MacBook Pro 13" med M1 og blæser, eller er du ude i en MacBook Air M1 efter den test du har linket til?
Det er ikke en 16" Macbook Pro, men en Macbook fra '16.
Og jeg er helt klart på en Macbook Air. Skal bare have noget der er markant hurtigere end den her maskine, og med bedre tastatur.
PowerPalle skrev:Hvilken model vælger du så?
Bare den mindste MBA. 256GB plads er nok til mig, når iCloud Drive kører så intelligent, og jeg tror sagtens jeg kan klare mig med 8GB på den her, eftersom den ikke bruges til andet end småting.