xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
509
204
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Oprydning af old-gammel iMac
Kategori: Apple's operativsystem til Mac (macOS)

277

18
10. november 2020 @ 07:53
Juniormedlem

Hej

Jeg sidder her med en 27" iMac fra ultimo 2013, og den har aldrig, som i aldrig været opdateret eller ryddet op. Så det siger sig selv, at der er masser af skrammel osv. på den.

Dog vil ejeren gerne se, om vi kan undgå at formatere den, men prøve at rense den først, så er der en måde, som det gøres nemmest på?

Jeg starter vel med at hente alle opdateringer der er i Apple Store, og evt. og så ny macOS? Der er stadig El Capitan på den, og så skal jeg finde en måde at rense bedst muligt ud. Hvordan? Alt der skal gemmes er der taget backup af.

Takker.

9
0
  696

417

23
10. november 2020 @ 08:46
Seniormedlem

Jeg tror,  Clean My Mac, kan hjælpe dig / jer langt hen ad vejen…

God arbejdslyst :0)

Computers may outthink us one day, but as long as people got feelings, we'll be better than they are.

3392

509
PallMei (Skribent)
10. november 2020 @ 09:06
Virtual Machine

macOS har indbygget mulighed for oprydning

æble menu->om denne Mac->Lagringsplads->Administrer...

Hvertfald på Catalina, hvis du får opgraderet til den. Big Sur er lige om hjørnet, men syntes det er risikabelt at være first mover for en teknisk ukyndig bruger som sandsynligvis er afhængig af en computer der virker.

927

49
10. november 2020 @ 09:10
Suspenderet

CCleaner er et meget lille og simpelt rense app. Måske kan den bruge?

The farm saw the farm (Går'n så går'n)

3392

509
PallMei (Skribent)
10. november 2020 @ 09:15
Virtual Machine
Ufomekaniker skrev:

CCleaner er et meget lille og simpelt rense app. Måske kan den bruge?

Jeg er ikke sikker på at man kan stole på CCleaner

https://www.makeuseof.com/tag/stop-using-ccleaner-windows/ 

Linket omhandler ganske vist windows versionen og det er muligt at en tur igennem mediemøllen har ændret det, men jeg vil være skeptisk.

5146

515
10. november 2020 @ 11:55
Yoda

Jeg ville starte med at lave en fuld TimeMachine backup på en ekstern disk, for hvis bare een af opdateringerne går galt, vil det være så godt som umuligt at finde en app eller driver, som er syv år gammel.

Bagefter kan I så gå i gang med at luge ud, alt det I lyster, uden at være nervøse for sammenbrud.

Jeg har ikke selv prøvet dem, fordi mit OS er for gammelt, men andre Macnyt'ere anbefaler AppCleaner og CleanMyMac.

De burde let kunne findes i AppStore eller direkte hos udviklerne.

Men som sagt: Backup af de ting, som I ikke kan tåle at miste, inden I går i gang. Og helst en fuld TimeMachine backup som udgangspunkt.

Nej, da

277

18
10. november 2020 @ 15:52
Juniormedlem

Tusind tak for svar allesammen.

CC Cleaner rører jeg desværre ikke ved mere, da det har ødelagt meget for mig før :( men vi tog en TimeMachine backup og så begyndte vi at rense ud via AppCleaner og macOS Catalinas egen oprydning også.

Tror måske det spiller. Nu kommer udfordringen så til at indstallere Windows Bootcamp. Det har jeg aldrig prøvet før.

8824

245
11. november 2020 @ 09:57
Poseidon

Opdater til nyeste OS. Opret ny administratorbruger og slet den gamle. Klart den nemmeste måde når han af mystiske grunde ikke bare vil formatere den.

Der var engang en Mac...

277

18
11. november 2020 @ 13:01
Juniormedlem

Det er en kvinde, og hun orker ikke det med at hun skal hente ny Nøgle-fil osv. igen. Så hvis vi kunne rense den uden en formatering, så var det at foretrække :) men kan være det bliver en nødvendighed at formatere.

5146

515
11. november 2020 @ 15:28
Yoda
SE0Master skrev:

Det er en kvinde, og hun orker ikke det med at hun skal hente ny Nøgle-fil osv. igen. Så hvis vi kunne rense den uden en formatering, så var det at foretrække :) men kan være det bliver en nødvendighed at formatere.

I kan jo starte med at oprette den nye bruger med samme administrator-rettigheder, som din veninde har i sin oprindelige konto, og derefter Kan I plukke de ting, som hun skal bruge, enten fra hendes oprindelige konto eller fra jeres TM-backup. Bortset fra visse programmer, er der faktisk ret få ting, som decideret skal installeres.

Når alt så er oppe og køre med hendes nye konto, kan I så slette den gamle. Bare lige husk at huske kodeordet til den nye konto, for ellers er hun ret meget på den.

Nej, da