Det var da dejligt, det ser ud som om det er alle de værste persondata-hoardere/trackere (Facebook, Instagram, Google etc.) der ikke udgiver deres iOS apps på macOS - så det er vel bare status quo i forhold til nu
Sådan har jeg det også, men der er jo mange, der hænger ud i apps som Facebook eller Instagram. Bruger selv kun Google Maps af de i artiklen nævnte, men så er det jo rart, at Apples egen Kort er blevet rigtig god. Den vil så blive min foretrukne kort-app fra Big Sur og fremover.
Forstår ikke overskriften, da det ikke gør nogen forskel at visse ios app ikke understøttes, for det gør de jo heller ikke under tidligere macOS.
Så vidt jeg har forstået, er det at iOS-apps fremover kan køre på macOS og omvendt da en af de nye Big Sur-features? Og her får vi så en situation, hvor apps, der har virkelig mange brugere og store markedsandele, ikke vil tilbyde denne samtidighed på iOS og macOS? Eller har jeg misforstået noget?
For jeg tænkte, at regnede man med, at de apps kunne køre overalt, så vil man blive skuffet. Hvis man derfor ønskede at opgradere til Big Sur primært for denne funktion, så er den opgradering jo egentlig uinteressant.
Factory skrev:Eller har jeg misforstået noget?
Ja, du kan ikke køre iOS-apps på Big Sur. Det kræver en ny computer med Apple’s egne ARM-chips; og en sådan computer vil kræve Big Sur for at kunne køre, så dette har ikke noget at gøre med om man skal opgradere eller ej.
De nye ARM-baserede Macs bliver i øvrigt annonceret i aften kl. 19 dansk tid, så måske får vi også Big Sur senere i dag
Kig med her: Apple Events
Factory skrev:Så vidt jeg har forstået, er det at iOS-apps fremover kan køre på macOS og omvendt da en af de nye Big Sur-features? Og her får vi så en situation, hvor apps, der har virkelig mange brugere og store markedsandele, ikke vil tilbyde denne samtidighed på iOS og macOS? Eller har jeg misforstået noget?
For jeg tænkte, at regnede man med, at de apps kunne køre overalt, så vil man blive skuffet. Hvis man derfor ønskede at opgradere til Big Sur primært for denne funktion, så er den opgradering jo egentlig uinteressant.
Jeg frygter du ikke skal sætte næsen op efter IOS apps på din nuværende maskine med Big Sur. Det er ikke en feature Apple's brugervendte Big Sur side slår på:
https://www.apple.com/dk/macos/big-sur-preview/
Det er måske forståeligt, for alt information jeg har kunnet finde, siger det kun er understøttet på Apple Silicon og dermed ikke nogen eksisterende Intel maskiner. Det bliver vi kloger på i aften, for kunne forestille mig at de bruger det som et salgsargument for Apple Silicon maskiner selv om det teknisk set ikke burde være svært at lave x64 udgaver også (men jeg er ikke ios udvikler).
I den foreløbige information har jeg også opfattet det mere som en udviklernyhed.
Aha, der kræves tillige ARM-Macs, tak for den håndsrækning
Een ting er, at iOS apps, som jo kører på Apple Silicon, ikke vil kunne køre på en Intel-Mac, heller ikke med Big Sur, er forståeligt og acceptabelt. Det er trods alt et spring i både CPU og OS på samme tid.
Men hvad med Mac-til-Mac bagudkompatibilitet for Intel-Mac software på AppleSilicon-Mac software? Noget info dér?
Tonny Freimanis skrev:Een ting er, at iOS apps, som jo kører på Apple Silicon, ikke vil kunne køre på en Intel-Mac, heller ikke med Big Sur, er forståeligt og acceptabelt. Det er trods alt et spring i både CPU og OS på samme tid.
IOS apps kompileres allerede til x86 når de køres i x-code simulatoren så toolchain understøtter intel. Men igen er jeg ikke ios udvikler og har indblik i om der er en teknisk begrundelse eller det er en politisk/strategisk beslutning.
Men hvad med Mac-til-Mac bagudkompatibilitet for Intel-Mac software på AppleSilicon-Mac software? Noget info dér?
Apple har gjort det nemt for udviklere at kompilere X-Code projekter til arm. Ellers bliver apps emuleret med rosetta, ligesom ved overgangen fra PowerPC til Intel.
Go'e gamle Rosetta! :o)
PallMei skrev:Ellers bliver apps emuleret med rosetta, ligesom ved overgangen fra PowerPC til Intel.
Det nye Rosetta har dog den store forskel, at konverteringen sker én gang ved første åbning, eller installering, af en Intel-app, hvorimod det ved PowerPC til Intel blev gjort løbende mens appen kørte.
Hvad angår performance skulle det være helt uden sammenligning, fx også kunne klare selv krævende spil, men det bliver interessant at se flere detaljer i aften.
Endvidere tror jeg at Apple Silicon vil overraske mange, når vi ser de nye maskiner. Det bliver en rigtig spændende tid vi Mac-brugere går i møde.
Den Apple-event i aften er helt klart ekstra interessant. Ikke siden Steve Jobs dage har jeg siddet LIVE ved skærmen under en Apple-event, men det bliver helt sikkert tilfældet i aften kl. 19.00.
How to watch Apple’s ‘One more thing’ November Mac event on any device