xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
3
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
434
187
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Lagerhallen i skyen (iCloud)
macnyt  /  forum  /  emne
Kan man bruge iCloud som ekstern HD og fjerne data fra mac
Kategori: Lagerhallen i skyen (iCloud)

9

0
25. oktober 2020 @ 11:30
Nyt medlem

Hej

Jeg bruger iCloud og arkiv flittigt, men jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår og udnytter det optimalt

Jeg tager ret mange billeder med kamera, overfører til min telefon/ipad for at kunne arbejde med dem under rejser, og senere til min mac.

Men, jeg er i store pladsproblemer, og tænker, at jeg vil bruge min iCloud som ekstern netværks HD, så jeg har adgang til filerne overalt, men forstår ikke helt princippet.

I min "finder" har jeg en iCloud sti, der er en kopi af min macbook - er det ikke korrekt?

Hvis jeg bruger webbrowseren til at uploade billeder til iCloud, går det meget langsom og crasher til sidst.
Jeg tænker det som eks. dropbox, hvor jeg efter upload, ikke nødvendigvis skulle have det på min mac.

Umiddelbart kan jeg ikke i mappen på finder lave en ekstra mappe "Foto mappe", og overføre billeder til - og ikke belaste mine interne hukommelser på mac'en.

Men der er ikke plads - omend jeg har 2TB i iCloud!

Kan nogen hjælpe med at jeg forstår, hvordan iCloud fungerer.

7
5
  993

4872

471
25. oktober 2020 @ 12:19
FPU

Det tror jeg ikke, at du skal regne med. iCloud er mere en synkroniseret backup, end det er en backup af alt, så hvis du laver en fuldstændig iCloud backup af din Mac og efterfølgende fjerner noget fra Mac'en, vil det også forsvinde fra iCloud, næste gang du logger Mac'en ind. Sådan har jeg i hvert fald forstået det.

Du er meget bedre stillet med en ekstern disk med en TimeMachine backup, hvor du starter med en fuld backup og derefter laver incremental backups efter behov. Så længe disken ikke er fuld, vil du derfor kunne gå ret langt tilbage og plukke mistede filer eller gendanne hele Mac'en fra en vilkårlig backup-dato.

Fysisk små USB-powered diske med stor kapacitet er nu så billige, at jeg ikke kan se formålet med cloud-baseret synkronisering (bortset fra familie-deling, hvis man bruger den slags), og selv relativt store eksterne SSD'er er til at betale, selvom de er ca. fire gange dyrere pr. GB i forhold til konventionelle harddiske.

Bilka har f.eks. den her Toshiba 4TB 2.5'' USB 3 harddisk for 999,- Kr. Jeg købte dens 2TB lillebror for et par år siden og er ganske tilfreds med den.

Den her Toshiba har ikke brug for en ekstern strømforsyning, hvilket er praktisk til daglig brug. Det kan dog give problemer, hvis man vil bruge en USB-powered ekstern disk som startdisk med et operativsystem på, for af og til kan USB-porten ikke levere strøm og data hurtigt nok. Det er dog forskelligt fra mærke til mærke, så der er ikke andet at gøre, end at prøve sig frem eller at bruge en disk med en ekstern strømforsyning.

Spirituel Maskine

4872

471
25. oktober 2020 @ 12:30
FPU

Et P.S. til to af dine andre spørgsmål:

Det dér med fejlmeldinger pladsproblemer er et kendt problem. Somme tider hjælper det at logge ud af iCloud og logge ind igen. Prøv det, og prøv ellers at google problemet. Der burde være noge tråde om det inde på Apple Discussions.

Hvis du vælger at skifte til DropBoks, vil jeg på det kraftigste anbefale dig at læse HELE licens-aftalen grundigt igennem, fordi DropBoks for nogle år siden ændrede bestemmelserne, så brugerne principielt giver DropBoks fri adgang til hele disken, ikke kun selve DropBoks-mappen.

Jeg holdt derfor op med at bruge DropBoks dengang, så jeg har ikke holdt mig opdateret om eventuelle senere lempelser, så det er helt op til dig, hvor paranoid du har lyst til at være.

Spirituel Maskine

9

0
25. oktober 2020 @ 21:03
Nyt medlem

Tak for svarene. 

JEg er i gang med at lede efter en NAS løsning, måske en Apple Time Machine 

3119

434
PallMei (Skribent)
25. oktober 2020 @ 21:16
Virtual Machine

Jeg mener du kan indstille iCloud til optimeret. Så fjerne den sjældent brugte filer ved plads mangel, men henter dem igen, hvis du skal bruge dem. Sidder ikke lige ved Mac, så kan ikke være mere specifik.

Time Capsule er udgået. Har selv en, men det er forældet teknologi og ikke sikker på, at jeg vil anbefale at anskaffe en idag. Når det er sagt, så har jeg en kammerat som ikke bruger hans og gerne vil sælge 

4872

471
25. oktober 2020 @ 21:42
FPU

Bare for lige ikke at forvirre begreberne for trådstarter:

TimeCapsule er (var) Apple's løsning på en ekstern backup-disk, som bruger (brugte) TimeMachine, som er den software, der bruges til at køre backeup'erne. TimeMachine er en del af selve macOS og er en del af Systemindstilligner.

TimeMacjine fungerer fint på eksterne diske fra andre firmaer, i hvert fald med USB og FireWire/Thunderbolt. Jeg er på stående fod ikke så meget inde i TimeMachine, at jeg kan sige, hvorvidt det også virker på en NAS.

Hvis ikke, så findes der sikkert specifik software, som kan lave (automatiserede) backups på en NAS, man alt andet lige er TimeMachine meget brugervenligt, både når man skal lave backup'erne, og når man skal bruge dem til at redde data med.

Spirituel Maskine

3119

434
PallMei (Skribent)
26. oktober 2020 @ 10:08
Virtual Machine
PallMei skrev:

Jeg mener du kan indstille iCloud til optimeret. Så fjerne den sjældent brugte filer ved plads mangel, men henter dem igen, hvis du skal bruge dem. Sidder ikke lige ved Mac, så kan ikke være mere specifik.

Time Capsule er udgået. Har selv en, men det er forældet teknologi og ikke sikker på, at jeg vil anbefale at anskaffe en idag. Når det er sagt, så har jeg en kammerat som ikke bruger hans og gerne vil sælge 

Nu sidder jeg ved Mac. Ganske vist High Sierra, så nedenstående er muligvis placeret anderledes på nyere versioner.

Det er Systemindstillinger->iCloud->iCloud Drive->Optimer Mac-lagring jeg snakker om.

@Tonni Timemachine virker med NAS (Network Attached Storage) og det er den optimale måde at gøre det på, fordi det ikke kræver at man husker tilslutning af DAS (Direct Attached Storage) og placeret andet sted end kildemaskinen.

108

8
26. oktober 2020 @ 20:10
Novice

Hvad med iCloud Drive?

Jeg bruger det ikke selv, men det ligger næsten i navnet at man burde kunne smide nogle fotos og andet den vej.

Ibber