Hej
Jeg har på DBA købt et Magic Keyboard, det er ikke dansk, men kan skrive æ, øog å. @ sidder ovenover 2-taller (de deler tast) men jeg kan ikke få den til at skrive @, den skriver ". Hvem kan hjælpe?
VH
Charlotte
Tryk ALT (den til højre) og så 2-tallet samtidigt.
Hvis det er sat op til dansk tastaturlayout, er det option+(den tast til højre for ø)
Hvilket keyboard-layout bruger du? For at gøre det nemt for dig selv, kan du under Tastatur i Systemindstillinger vælge at Keyboard-menuen skal vises oppe i menulinien.
Bagefter kan du gå i Systemindstillinger -> Sprog & Tekst, vælge Fanebladet [på mit engelske system hedder det] Input Sources og hakke af i Amerikansk.
Derefter kan du vælge Amerikansk oppe i menuen. Hvis alt så ellers spiller, burde @ dukke op med Shift-2 (eller Alt-Shift-2]
Du kan også prøve tricket ved at vælge Dansk layout og så se, om @ dukker op lige ved siden af Return, men jeg tror at du har den bedste chance ved at vælge det tastatur-layout som passer til tastaturets originale nationalitet, f.eks USA.
Held og lykke og feed-back.
Tak, nu fandt jeg det der hvor forrige bruger foreslog, ved siden af Ø. Men hvis jeg sætter det op til amerikansk for at få det ved 2-tallet forsvinder muligheden med æ, ø og å vel?
Men tak for feedback, det giver nogle muligheder :-)
VH
Charlotte
Tak, det var en stor hjælp!
Charlotte Frese skrev:Tak, nu fandt jeg det der hvor forrige bruger foreslog, ved siden af Ø. Men hvis jeg sætter det op til amerikansk for at få det ved 2-tallet forsvinder muligheden med æ, ø og å vel?
Men tak for feedback, det giver nogle muligheder :-)
VH
Charlotte
De danske vokaler vil nok være til stede som Alt-et-eller-andet, men hvis det danske layout giver direkte adgang til både dem og @, er det jo den optimale situation.
Til sammenligning sidder Ä og Ö som Alt-Æ og Alt-Ø, når tastaturlayoutet er dansk, men hvis det ændres til Tysk (QWERTZ), vil der blive byttet rundt på tingene, så Alt-Ø laver Æ, Alt-A laver Å, og Alt-O laver Ø.
Jeg skriver af og til på tysk, men fordi jeg aldrig har vænnet mig til QWERTZ-layoutet, har jeg i stedet for memoreret tastkombinationerne til de tyske special-tegn ä,ö og ß. Til gengæld må jeg så leve med, at lillefingeren ret ofte skal ned og hente et Z. Z bruges jo ret ofte på tysk, mens Y stort set kun bruges i personnavne og matematik. Derfor sidder Z på Y's plads på et tysk standardtastatur, men det har jeg som sagt aldrig kunnet vænne mig til.