xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

Skriv et nyt indlæg
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
437
188
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)
macnyt  /  forum  /  emne
Blæserne på en MacBook Pro 16"?
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

245

14
28. februar 2020 @ 01:52
Juniormedlem

Hej

Jeg har lige fået mig en MacBook Pro 16", og jeg har installeret den og gjort den klar. Nu sidder jeg så her og browser lidt med Firefox (min foretrukne browser), hvor jeg har ca. 10 tabs åbne. Derudover er der intet andet, der kører.

Kan det være rigtigt, at man skal kunne høre blæserne spinne rundt? Den blæser jo SLET IKKE på fuld skrue overhovedet, men der er sådan en svag summen fra blæserne hele tiden. som jeg godt kan høre lige nu fx, hvor der er helt stille her i huset. Jeg sidder ved et bord og jeg skal ikke bøje mit hoved ret langt ned mod tastaturet, før jeg kan høre blæserne køre rundt.

Jeg har aldrig ejet så stor en MacBook Pro før, så kan også være at de store MacBook Pro bare larmer mere fra blæserne end de mindre 13" Pro og Air? Jeg har brugt min kærestes MacBook Air 2012 model, som ikke siger et kvæk, kun ved internetsurf, og ja endda sammen med Word åbnet også osv. så kan man ikke rigtig høre den. Jeg synes den her 16" snurrer en del mere fra blæserne, og det er da lidt skuffende, at man kan høre den svage susen konstant.

Jeg undrer mig også over, at når man genstarter maskinen, når den så loader macOS, så lyder det som om, at man sidder og skærer med en kniv og gaffel ned i tallerken. Det er dog også ret svagt, og jeg skal have hovedet godt foroverbøjet, men man kan sagtens høre den her irriterende lyd under macOS load. Og det kan da ikke være rigtigt, kan det?

Derudover, så sidder der jo et OK grafikkort i denne 16" maskine, men kan det passe, hvis jeg har fx Word eller Excel åbnet, og vil trække et vindue ud i maks. størrelse til skærmens kanter, så lagger det helt vildt. Burde den ikke bare kunne trække det her vindue smooth ud, eller har grafikkortet glemt at aktivere sig selv? 🙂

5
1
  480

4902

473
28. februar 2020 @ 09:32
FPU

Selvom jeg bruger en gammel Mac med en gammel Firefox, kan det alligevel være, at jeg kan kaste lidt lys over dine blæsere.

Jeg har lagt mærke til, at blæseren i min MBP af og til begynder at køre forholdsvis hurtigt, når jeg browser med Firefox, mest ExtraBladet og YouTube, mens den andre gange er tavs som graven.

Det begynder som regel, når jeg har 3-4 vinduer åbne, især på EB, men altså ikke altid. Jeg har mere eller mindre besluttet mig for, at den varierende belastning må skyldes den måde, som forskellige banner-reklamer er kodet på; nogle kræver ikke ret meget CPU, mens andre vil have så meget som muligt.

Prøv at åbne Aktivitetsovervågning, vælg fanebladet CPU og sorter efter faldende belastning, så størst belastning står øverst og prøv så at kigge på aktiviteterne, næste gang din blæser begynder at køre under browsing.

Du kan også prøve at genskabe situationen med samme antal faner åbne i en anden browser og se, om blæseren reagerer på samme måde.

Selvom en SSD ikke har nogen bevægelige dele , kan den godt lave lyde. Fænomenet har været nævnt herinde for nylig, men det er ikke lige lykkedes mig at finde tråden, som nævnte det, men jeg lavede lige en hurtig Gurgling på  "SSD noise" og fik at vide, at det er helt normalt for SSD'er at lave "squeky noises".

Spirituel Maskine

241

11
28. februar 2020 @ 14:35
Juniormedlem

Hej SE0Master.

Vi har to MacBooks Pros 13" i huset fra henholdsvis 2018 og 2019. Jeg er på ingen måde ekspert, men jeg synes det lyder mærkeligt med din 16". Hos os surfer vi på nettet, og datteren laver lidt videoredigering på nettet, uden at maskinerne siger en lyd. Jeg har også hørt at SSD kan "larme" lidt. Men så meget, som du skriver din siger, virker forkert.

Jeg ville nok ringe til Apple Support, da du jo har 90 dages gratis support på en ny Mac.

245

14
28. februar 2020 @ 14:50
Juniormedlem

Hej Tonny

Tak for din mail. Det giver lige lidt optimisme igen. Jeg var sgu lidt sørgelig over, hvis jeg skulle til at døje med larmende blæsere i denne her nye fede MacBook Pro når den gamle MacBook Air fra 2012 ikke siger en lyd rigtig.

Jeg vil lige se, om den også gør det i aften, og så tjekker jeg hvilke faner jeg har åbnet, og tjekker Aktivitetsovervågningen. 

Vedr. den SSD, så ved jeg ikke om jeg overdriver lidt, men det lyder nemlig præcis som en "squeky noise". Det beskriver det ret godt, og jeg har som sagt lagt mærke til, at den siger det, når jeg skal genstarte bl.a. hvor SSD jo skal starte op igen. Det lyder lidt som en gammel HDD hvor skiven rigtig spinner og "squeker" og det blev jeg noget overrasket over, da jeg jo troede, at en SSD var flyende og ikke med skive. Jeg kan dog kun høre det, hvis jeg bøjer mig ned til computeren, så håber at den lyd jeg oplever er normalt :)

241

11
28. februar 2020 @ 14:56
Juniormedlem
SE0Master skrev:

Det lyder lidt som en gammel HDD hvor skiven rigtig spinner og "squeker" og det blev jeg noget overrasket over, da jeg jo troede, at en SSD var flyende og ikke med skive.

Hej SE0Master.

Der er ingen bevægelige dele i en SSD.

4902

473
28. februar 2020 @ 15:08
FPU
Hansa skrev:
SE0Master skrev:

Det lyder lidt som en gammel HDD hvor skiven rigtig spinner og "squeker" og det blev jeg noget overrasket over, da jeg jo troede, at en SSD var flyende og ikke med skive.

Hej SE0Master.

Der er ingen bevægelige dele i en SSD.

Korrekt, men derfor er den alligevel ikke helt lydløs.

Af og til giver SSD'er altså lyde fra sig, lidt ligesom vand der "skriger", når man koger det i en kedel, bare meget svagere.

Spirituel Maskine