Hej alle :-)
Jeg har en MBP, der har problemer med at lukke ned korrekt. Den havde problemer i Mojave og jeg håbede derfor på, at en opdatering til Catalina ville løse problemet.
Selv efter at have lukket kørende programmer, kommer den under nedlukning kun til et langsomt spinnende hjul - og så må jeg trykke på startknappen i 5-10 sekunder for at slukke den.
Det er ikke det store problem som sådan; jeg tænkerbare, at det kan ikke være så godt, at få denne force-shut down hver gang.
Jeg har prøvet med en reset af SMC (tror jeg det hedder), men kan man ud fra en fejl log (jeg antager at en sådan ligger et eller andet sted) se, om det er en SW eller HW fejl ?.
Sidste mulighed er vel at slette hele HD og så installere alt forfra - men det vil jo ikke hjælpe, hvis det er en hardware fejl.
Jeg har ikke en løsning på problemet - det overgår mine evner.
Jeg kan sige at min maskine opfører sig på samme måde efter jeg har installeret Catalina.
Jeg har fundet ud af, at problemet kommer hver gang jeg har haft min scanner (Canon lide 500) koblet til.
Så er jeg også nød til at slukke min maskine på den hårde måde.
Når det er gjort, så lukker eller starter maskinen igen helt normalt indtil scannern igen har været koblet til.
Dvale er der aldrig problemer med.
Jeg går derfor ud fra at det ikke er min maskine det er galt med, men et eller andet i forbindelse med brugen af min scanner - hvad aner jeg ikke.
Venlig hilsen
Kim Hansen
Min maskine har disse specifikationer.

Tak, Kim
Jeg sad og rodede med noget omkring rettigheder på brugerkontiene, samt andre forslag fra Apples support forum.
Nu lukker den ned igen som den skal - jeg aner dog ikke hvad der forårsagede problemerne; ejheller hvordan jeg fik dem løst...
Jeg har intet tilkoblet denne Mac.
På et tidspunkt for nogle dage side blev der dannet en fejl-log, som blev sendt til Apple. Denne kan jeg dog ikke finde (ved heller ikke, om den ville give det store).
Hej Stjans.
Din Mac's crash-reports ligger nok (jeg gætter, for jeg har et ældre system) i din brugermappes biblioteksmappe.
Den er usynlig på dit system, så du skal ind i den via Gå-menuen.
Harddisk->Brugere->[DitBrugernavn]->Bibliotek->Logs->DiagnosticReports
Der er også en mappe derinde, som hedder CrashReporter, men indholdet er henvisninger til filerne i DiagnosticReports.
Hvis problemet dukker op igen, vil jeg foreslå at du åbner Aktivitetsovervågning, umiddelbart efter du har genstartet Mac'en, tager et screendump af alle processer, inden du åbner andre programmer, og så tager et screendump igen før shut-down, efter du har lukket alle programmer først. Nu kan du så se, hvilke system-processer, der er dukket op, siden du startede din Mac op.
Hvis shut-down stadig hænger, må det næsten skyldes en af de processer, som er dukket op undervejds, og som du måske endda kan spore tilbage til et specifikt program.
Takker, Tonny 😀