xxx
Husk, at der kan være forskel på store og små bogstaver i kodeordet

Har du glemt dit kodeord?

NAVIGATION

• login
  • Har du ikke en profil så kan du oprette en her

SoMe

HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter de sidste 14 dage
HJERTE MODTAGERE
Flest hjerter 'All Time High'
509
204
SØG I FORUM
FORUM KATEGORIER
Velkommen gæst!

Macnyts forum er populært blandt mange brugere og det med god grund.

Macnyts forum er fyldt med hjælpsomme brugere, der er interesseret i,
at give en hjælpene hånd og tage en god diskussion/dialog med dig.

Som gæst kan du dog kun læse indholdet i Macnyts forum.

For, at deltage aktivt i diskussionerne skal du have oprettet en profil og være logget ind.

Har du allerede en profil så login her.
Kan ikke skrive på ekstern HDD
Kategori: Hardware - knock knock (Hardware)

7

0
20. december 2019 @ 07:57
Nyt medlem

Hej, jeg er ny mac-bruger. 

Jeg har eksterne HDDs (med filer fra gammel PC ) som jeg gerne fortsat vil bruge at lagre på, men selv om jeg logget ind som bruger/min computerkonto og der i info står at jeg kan læse og skrive, kan jeg ikke skrive på den? Der meldes:

”Du har ikke tilladelse til at gemme filer på denne placering. Kontrollér, at du har skriveadgang til denne placering, eller vælg en anden placering.”  

Hvad skal jeg gøre?

2
0
  633

1159

134
20. december 2019 @ 08:45
Stormogul

Windows har en anden måde at skrive til harddisk end macos har. da din disk kommer fra windows, kan du kun læse det, da macos giver dig mulighed at læse dine filer, men den kan ikke skrive til disken.

det samme gælder omvendt. også på linux. 

der findes dog nogle måder hvor disken skal klargøres som, hvor alle operativsystemer kan læse og skrive på.

det er typisk FAT32 og/eller xFAT 

Windows som standard nu om dage bruger NTFS

macos bruger enten HFS+ eller AFS (AppleFS)

alt det er meget teknisk, og det er med vilje jeg ikke går alt for meget ind i detaljer. men blot for at forklare dig hvorfor det er som det er.

hvis det skal bruges på både windows og macos, så skal disken filsystem hedder xFAT. da det er den seneste moderne filsystem der kan bruges af begge operativ systemer.

men det kræver at du enten forsøger at konvertere filsystemet fra NFTS over til xFAT uden at slette filer på disken. 

eller at du kopiere alt på en intern disk, og klargøre disken som xFAT ved at slette alt på disken. og bagefter overføre filerne tilbage til den disk. 

nihad.dk 

5146

515
20. december 2019 @ 10:15
Yoda
Barebo skrev:

Hej, jeg er ny mac-bruger. 

Jeg har eksterne HDDs (med filer fra gammel PC ) som jeg gerne fortsat vil bruge at lagre på, men selv om jeg logget ind som bruger/min computerkonto og der i info står at jeg kan læse og skrive, kan jeg ikke skrive på den? Der meldes:

”Du har ikke tilladelse til at gemme filer på denne placering. Kontrollér, at du har skriveadgang til denne placering, eller vælg en anden placering.”  

Hvad skal jeg gøre?

Hej Barebo. Har svaret på dit spørgsmål i din anden tråd:

Klik.

Nej, da