Jeg har købt en ny macbook air til min gamle mor.
Nu sidder jeg derfor tilbage med hendes gamle (og måske udtjente?) hvide unibody, A1342.
Giver det mening at sætte flere RAM i (nuværende 2 x 1 ram) og skifte HDD (Hitachi, 250gb, SATA) ud med en SSD?
Tanken er, at jeg for få penge kan få en anstændig maskine ud af det til min datters skole-brug. Men jeg ved ikke om det er forsøget hver. Altså om det er bedre at skrotte den.
Da jeg overtog den havde min mor brugt den. Men jeg kunne slet ikke få lov at starte den op. Stod bare i en evighed med roterende hjul.
Så prøvede jeg at slette hd og genstarte ved at geninstallere Lion. Det er lykkedes at slette harddisken (når jeg tænder nu, dukker en mappe op med spørgsmålstegn). Men jeg kan ikke geninstallere styresystemet. Får en melding om at den ikke kan hente de nødvendige komponenter.
Jeg kan sagten klare opgaven med at skifte selv, men jeg føler mig lost når jeg skal ud at finde de rette komponenter. Og hvis jeg nu bruger de ca. 1000 kr. på at købe nye ram og ny harddisk, er jeg så "homefree" hvad angår at kunne starte den op som en ny og forbedret udgave af sig selv?
Kan det betale sig, eller skal jeg bare smide den?
(Jeg har en gammel iMac 21" stående ubrugelig fordi den ikke kan følge med - har den komponenter jeg kan bruge i den lille bærbare?)
Håber nogen vil give mig nogle gode og letforståelige råd;)
De bedste hilsner
Kkaern
Jeg tror ikke der er så meget at gøre. Du kan godt smide en harddisk og ram i den - og det vil højst sandsynlig virke (mappen med spørgsmåltegn plejer at komme frem ved defekt harddisk). Måske man kan sætte en ssd-harddisk i den, og derved få lidt mere hastighed.
Men det er en gammel maskine og batteriet er nok også ved at være ret træt - så det skal man måske også skifte. Så jeg forestiller mig at det hurtigt bliver for mange penge at bruge på den, når man kan købe brugte macbook pro-modeller til omkring 1500 kr. der er et par år nyere.
Mvh. Søren
Spørgsmålstegent betyder, at bundkortet ikke kan se et system, som det kan boote på. Der kan derfor være (forsøgt) installeret et for gammelt eller for nyt OS X. Det kan også være noget så banalt som at Mac'en ikke er blevet "blessed" efter installeringen, så prøv lige at starte den op med Alt-tasten nede i et godt stykke tid. Hvis der dukker en harddisk-ikon op, så klik på den og klik derpå på pil til højre. Hvis der ikke dukker noget harddiskikon op her, virker det ny-installerede system ikke sammen med den MBP (eller også er der et fysisk problem).
Hvis der er tale om den originale medfølgende disk, kan problemt dog skyldes, at disken er blevet formateret forkert, f.eks. i FAT, eller at den ikke har fået GUID Partiton Table.
Det KAN da skyldes en hardwarefejl, men det lyder da lidt mærkeligt, hvis disken lige netop skulle vælge at stå af umiddelbart efter in ny-installation af systemet.
Når det er sagt, så vil jeg tilføje, at den efterhånden er så gammel, at du næppe får noget ud at at få den på benene igen, for de browsere, som sidste brugbare version at OS X til den Mac er så gamle, at de ikke får lov til at åbne ret mange hjemmesider af sikkerhedsmæssige årsager, især https-sider.
Tak for svar. Det var den form for ærlighed jeg havde håbet på:)
Tak for grundigt svar. Jeg må nok hellere kigge efter noget billigt brugt med lidt færre år på bagen så.
Jeg synes IKKE du bare skal skrotte den. For A1342 er een af de smukkeste computere Apple har lavet.
Men omvendt kan jeg sagtens forstå, at du ikke vil smide penge efter den uden at vide om den er dét værd.
Men A1342 kan altså køre system High Sierra. Det er faktisk ikke mere en få måneder siden det var det nyeste system man kunne få.
Jeg har en Samsung EVO 120 gb disk liggende, hvor der er installeret High Sierra på. Hvis du bor på Sjælland kan du komme hos mig i Jægerspris, og så vil jeg sætte ssd-en over i din mac, så du kan se om det er noget du gider gå videre med...
Kan evt. også være interesseret i at købe din A1342...
@jegersolen:
Jeg ANEDE ikke, at man kunne få så gammel en MBP til at køre High Sierra. Så kan browserne måske alligevel klare den lidt endnu. Men det er efterhånden dem, som afgør om en computer er forældet, for kan man f.eks. ikke NemID og netbank, kan resten jo ligesom være lige meget.
Den er jo fra 2009-10, men en faktisk en unibody-maskine. Samtidig er den rigtig smuk og lækker. Havde een for et par år siden, og syntes den var helt ok at arbejde med. Men bruger mest min iMac - som heller ikke kan opdateres længere end High Sierra. Og alt virker endnu som det skal!
Jegersolen skrev:Den er jo fra 2009-10, men en faktisk en unibody-maskine. Samtidig er den rigtig smuk og lækker. Havde een for et par år siden, og syntes den var helt ok at arbejde med. Men bruger mest min iMac - som heller ikke kan opdateres længere end High Sierra. Og alt virker endnu som det skal!
Jeg troede faktisk, at den hvide unibody var ældre end det. Har ikke lige tjekket produktionsår, men jeg har da fundet ud af, at den officielt (Apple) kan tage 4 GB RAM og uofficielt faktisk 8 GB.
Hvis den virkelig kan køre så nyt et system som nævnt længere oppe i tråden, er den måske allogevel nok værd at genoplive.
Og ja, det er en af de flotteste MBP'ere.
Tak for endnu flere svar her i tråden. Jeg er enig med jer I at den er mega flot. Det er også min favorit! (Jeg har sågar en gammel hvis G4 iBook liggende, som jeg ikke nænner at smide ud. Tung som et ondt år trods den meget lille størelse - og kan ingen ting).
Jeg har læst det med de 8 GB som det uoffisielt skulle være muligt for den at trække. Men har ikke kunne finde nogen der passer til når jeg søger på modellen. Altså 2 x 4 ram. Jeg kan finde 2 x 2 ram.
Jeg bor desværre langt fra Jægerspris - I århus...
Kan I evt. skrive et link til hvilken ssd jeg kan bruge og måske ram?
Jeg har åbnet op, og det ser ret overskueligt ud at skifte begge dele.
P.s. Hvor stor behøver sådan en ssd være, når det mest af almindeligt skolearbejde på googledrev m.m. den skal være god for?
Tror egentlig det ville være nok med 128 gb. Men for en sikkerheds skyld vil jeg anbefale 250 gb og et firma jeg har haft gode erfaringer med i mange år.
og 2x2 gb ram er vist også fint.
kkaern skrev:P.s. Hvor stor behøver sådan en ssd være, når det mest af almindeligt skolearbejde på googledrev m.m. den skal være god for?
Hvis disken er en standard 2.5'' med SATA interface burde enhver standard 2.5'' SSD kunne anvendes.
Jeg har selv sat en Samsung EVO 840 i min MacBook Pro i 2014, og den har kørt upåklageligt lige siden.
Samsung EVO er nået til model 860, men den burde altså passe i, og jeg kan ikke forestille mig, at den ikke skulle være kompatibel, og så længe du huasker at omformatere den til Extended(Journaled) og giver den GUID Partition Table, inden du lægger et system på den, burde din go'e gamle Mac altså kunne boote fra den.
Der er andre firmaer, som også laver SSD'er, f.eks. OWC (Other World Computing), Crucial og IBM.
Størrelsesmæssigt er ming gamle holdning, at man aldrig kan få for meget plads. Får du lagt et ret nyt sustem ind på den og skal bruge den som iTunes backup af iPhone og/eller iPad, skal der jo mindst være lige så meget ledig plads, som der ligger data på de iDimser.
Jeg vil mene, at alt under 500 GB i 2020 er i underkanten. Man KAN nok leve med 250 GB, men de kan altså hurtigt blive brugt op, hvis man backup'er f.eks. sin iPhone..
Men altså: hvis det KUN er til skole og surf, er 128 GB fint. Disken bør bare ikke blive fyldt helt op med kun 2x2 GB RAM, for så skal macOS nok bruge noget diskplads til virtuel RAM, og hvis pladsen ikke er der, vil du nok lomme til at opleve en del badebold.