Hej Mac-venner,
Jeg skal investere i en ny bærbar mac, og jeg har besluttet mig for at det skal være en ældre MBA/MBP, da den alene skal bruges til tekst, mail og surf. Og jeg har en forkærlighed for at holde gamle maskiner i gang. Og så er det jo laaaaangt billigere end at købe en ny.
Ideelt set skal den kunne køre Catalina, men det kan jo godt være, at jeg skal droppe det krav.
Den skal have min. i5/i7, 8GB ram, SSD-disk og så er det godt, hvis batteriet kan skiftes. Men retina, diverse obskure porte osv. er ikke så vigtigt.
Hvad ville I købe? Gode årgange/modeller, jeg skal lede efter?
Du skal et godt stykke tilbage hvis du vil have skiftbart batteri, så du er ude i en mid 2014 retina 13". MBA har du aldrig selv kunne skifte batteri på nemt, så den er ude.
Personligt ser jeg diskrete grafikprocessor som en ulempe, da der historisk har været store problemer med dem. Det er dog kun 15" modeller der har kunnet fås med det. Men skulle prisen være for god til at ignorere, så findes der vejledning på Macrumors til at kun at bruge den interne grafik, i fald den diskrete går i stykker, men det er nørderi.
Jeg ville personligt gå efter en MBA, da de vidst har færrest generelle problemer, som PallMei også nævner. Og de fåes også til ganske okay priser.